DPU

Internationale undersøgelser - PISA, PIRLS, TIMSS, ICCS, ICILS

DPU er med til at gennemføre en række store internationale undersøgelser, der sammenligner skoleelevers færdigheder inden for en række fag og områder.

PISA - læsning, matematik og naturfag

PISA - Programme for International Student Assessment – er en international sammenlignende undersøgelse af 15-åriges færdigheder i læsning, matematik og naturfag, der gennemføres hvert tredje år af OECD. Den seneste PISA, PISA 2015, blev offentliggjort 6. december 2016.


PIRLS - læsning

PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study - er en international sammenlignende undersøgelse af læsning i 4. klasse. Resultaterne af den seneste PIRLS-undersøgelse, PIRLS 2011, blev offentliggjort december 2012. Den næste PIRLS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres december 2017.


ICCS - politisk dannelse

ICCS - International Civic and Citizenship Education Study - er en international sammenlignende undersøgelse af skolens arbejde med de unges politiske dannelse i det 21. århundrede. Den seneste ICCS, ICCS 2009, blev offentliggjort 22. november 2010. Den næste ICCS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres efterår 2017.


TIMSS - matematik og naturfag

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study - er en international sammenlignende undersøgelse i matematik og natur/teknologi, hvor Danmark deltager med elever fra 4. klasse. Resultaterne af den seneste TIMSS, TIMSS 2016, blev offentliggjort 29. november 2016.


ICILS - computer- og informationskompetencer

ICILS -International Computer and Information Literacy study - er en international sammenlignende undersøgelse af skoleelevers computer- og informationskompetence. Resultaterne af den seneste ICILS, ICILS 2013, blev offentliggjort 20. november 2014. Den næste ICILS gennemføres i 2018, og resultaterne offentliggøres vinter 2019.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

03.02.2012 |

Ny PISA-rapport viser opbrud i den nordiske rangorden

Ny PISA-rapport sætter fokus på læsning og viser ny rangorden blandt de nordiske lande. Finland og Sverige er gået tilbage fra 2006 til 2009, og det betyder, at Danmark trods sin stagnering nu nærmer sig Sverige. De store højdespringere er Norge og Island. Samlet er spredningen i de nordiske elevers læsekompetencer næsten udlignet – dog er Finland…

14.12.2010 |

Myter og fakta i PISA 2009 om skolestørrelse og elevernes præstationer

Tal fra PISA-undersøgelsen 2009, der blev offentliggjort i begyndelsen af december, viser, at danske skoleelever lærer at læse bedre på de store skoler, men til gengæld er de ikke helt så gode til matematik.

08.12.2010 |

Danske unge læser som OECD-gennemsnittet

Danske elevers færdigheder i læsning og naturfag ligger fortsat på niveau med gennemsnittet for OECD-landene, mens niveauet i matematik trods tilbagegang stadig ligger over OECD-gennemsnittet. Det viser tal fra den nyeste PISA-undersøgelse, hvor 400.000 elever i 65 lande har medvirket.

Viser resultater 13 til 15 ud af 17

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 41 til 11 ud af 11

Forrige 1 2

Working papers

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Forskere

Peter N. Allerup

Professor
M
H bygn. B, 105b
P +4587163682
P +4521653793

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Jan Mejding

Lektor
M
H bygn. B, 105c
P +4587163857
P +4561669089