DPU

It og teknologi i skolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Seneste nyheder på området

Viden og værktøjer om it og teknologi i skolen

Nyhedshistorier fra DPU

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udvikling er ikke gunstig for legen, lyder det fra to legeforskere i det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk.

26.06.2017 |

It-støtte giver ordblinde bedre læseforståelse

It-støtte har en gavnlig effekt på ordblinde skoleelevers læseforståelse og stavning. Men mange ordblinde, der har fået tildelt it-støtte i form af ordforslag ved skrivning og oplæsning ved tekstlæsning, bruger ikke hjælpemidlerne i hverdagen. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der giver anbefalinger til, hvordan ordblinde…

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

Viser resultater 1 til 3 ud af 21

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Robotter er hårdt arbejde

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Skoler skal også investerer i at få personalet til at forstå den robotteknologi, der er til

Kreativ leg med koder

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering. Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres IT-kompetenc

Fordi computeren siger det

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om computere som autoritet. IT-løsninger risikerer at give elever svaret for hurtigt. Derved mister eleverne forståelsen

Digitale elever er knap så indfødte

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om den digitalt indfødte generation. Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af

3 nye didaktiske arenaer: 3. Biblioteket genfødt til læring

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om biblioteker. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle

Fokus på børns alder er forældet

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om fokusset på børns alder. Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den a

Fem bud på fremtidens skole

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole. Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,

Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærern

Viser resultater 1 til 10 ud af 13

1 2 Næste

Forskere

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Cathrine Hasse

Professor
M
H bygn. J, 110
P +4587163949
P +4523233631