DPU

It og teknologi i skolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om it og teknologi i skolen

Nyhedshistorier fra DPU

26.06.2017 |

It-støtte giver ordblinde bedre læseforståelse

It-støtte har en gavnlig effekt på ordblinde skoleelevers læseforståelse og stavning. Men mange ordblinde, der har fået tildelt it-støtte i form af ordforslag ved skrivning og oplæsning ved tekstlæsning, bruger ikke hjælpemidlerne i hverdagen. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der giver anbefalinger til, hvordan ordblinde…

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

14.11.2016 |

Ny viden om robotter i skolen

En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, viser, at skoler investerer i ny robotteknologi, men ikke nok i de fagprofessionelles møde med de nye teknologier.

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Robotter er hårdt arbejde

05.12.2016 Skoler investerer i ny robotteknologi, men ikke nok i de fagprofessionelles møde med de nye teknologier. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der har undersøgt forholdet mellem skoler

Kreativ leg med koder

02.09.2016Skal børn lære at programmere og bruge kodning kreativt, fordi arbejdsmarkedet har brug for det? Nej, de skal lære det for at udtrykke sig, lyder budskabet fra MIT-professor Mitch Resnick og den dansk

Fordi computeren siger det

03.06.2016 I matematik er sandheden selvindlysende, hvis vi ellers forstår at regne den ud. Mange elever har nemlig svært ved at forstå beviserne eller se logikken og stoler i stedet for på autoriteterne. Men i

Digitale elever er knap så indfødte

01.12.2014Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer. Men undersøgelsen udfordrer samtidig forestillingen om de digitale indfødte,

3 nye didaktiske arenaer: 3. Biblioteket genfødt til læring

01.12.2014I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handli

Fokus på børns alder er forældet

01.09.2014Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den australske professor Marilyn Fleer. Når skoler og institutioner inddeler børn slavisk i alderstrin, bliver vi blinde

Fem bud på fremtidens skole

01.06.2014Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere, der hver giver deres vision for fremtidens skole.

Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter

01.12.2012Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og skoleliv. Men skal teknologierne tåle mødet med virkeligheden kræver det, at børn inddrages i udviklinge

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærernes lydmetodik med en visuel brug-og-lær tilgang, der vægter børns samvær med forældre, siger tidligere le

Tre bud på digitalisering i praksis: 1. Forældreintra stjæler frirum

01.12.2012Nyhedsbreve, ugeplaner og påmindelser om alt fra lektier til skæld ud er blevet hverdag i forældres mailboks. Online-kommunikation gør skolen grænseløs og kræver familiens engagement 24 timer i døgnet

Viser resultater 1 til 10 ud af 12

1 2 Næste

Forskere

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.