DPU

Lærerprofession og læreruddannelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktører og udviklingen af den globale uddannelsesindustri betyder. Sådan lyder det fra lektor Lejf Moos, der nu træder tilbage efter et kvart århundrede i…

12.09.2017 |

Når misundelse gøres til drivkraft

Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter for eleverne. Dorthe Staunæs retter blikket mod ikke-intenderede effekter af motivationsredskabernes indtog i skolen. Hun er tiltrådt som professor ved DPU, Aarhus Universitet og fredag den 15.…

04.09.2017 |

Nyt lys på skolens seksualundervisning

Seksualundervisning er et af de vigtigste dannelsesfag i skolen, men vi ved i realiteten meget lidt om, hvordan lærerne griber opgaven an. Ny undersøgelse fra ph.d.-stipendiat Line Anne Roien blandt 11.000 lærere og pædagoger kortlægger for første gang de udfordringer, som skolerne står overfor i undervisningen.

Viser resultater 1 til 3 ud af 23

1 2 3 4 5 6 7 8 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

I Kenya bliver lærergerningen et kald

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om Kenya. Kenyas læreruddannelse bliver undersøgt.

Tættere på professionen

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om reformen af læreruddannelsen. Lærerne bliver i stigende grad målt på resultater. Især efter de seneste reformer.

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed. Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt samarbejd

Sagt om lærere

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om meningen om lærerfaget. Forskellige prominente personers udtalelser om lærergerningen.

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast

Læreres livsduelighed kræver mere lærdom

06.03.2017Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om fokus på præstationer i lærererhvervet.

Robotter er hårdt arbejde

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Skoler skal også investerer i at få personalet til at forstå den robotteknologi, der er til

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla

Data kan støtte lærerens dømmekraft

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om datainformation i skolerne, og hvordan det hjælper lærerne.

Viser resultater 1 til 10 ud af 19

1 2 Næste

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Simon Skov Fougt: Lærerens scenariekompetence – Et mixed methods-studie af lærerkompetenceudvikling i spændet mellem scenariedidaktik, faglighed og it 
    Hent afhandling
  • Kristine Kabel: Danskfagets litteraturundervisning – Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen
    Hent afhandling
  • Micki Sonne Kaa Sunesen: Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel
    Hent afhandling
  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Anne Katrine Kamstrup: Teori og praksis som fænomener - En empirisk analyse af hvordan teori og praksis bliver til på lærer- og diplomingeniøruddannelsen
    Hent afhandling
  • Lea Lund Larsen: Lærerens verden - Almendidaktiske refleksioner over klasserumserfaringer
    Hent afhandling
  • Hanne Balsby Thingholm: Didaktiske læremidler som kobling mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
    Hent afhandling

Rapporter og working papers

 

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Læreruddannerkompetencer. En undersøgelse af danske læreruddanneres kompetencer og behov for kompetenceudvikling

Jens Rasmussen, Elsebeth Fjord Pedersen og Vibe Thorndal Stafseth

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2015


 

Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

David Reimer

Professor MSO
M
H bygn. 1483, 425
P +4587163935
P +4593508161

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 1483, 549
P +4587163908
P +4521653749

Jens Rasmussen

Professor
M
H bygn. B, 103d
P +4587163852
P +4540414643

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190

Per Fibæk Laursen

Professor
M
H bygn. B, 103c
P +4521702695
P +4521702695