DPU

Lærerprofession og læreruddannelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

05.07.2017 |

DPU-forsker: Den danske læreruddannelse skal op på kandidatniveau

Flere timer og uddannelse på kandidatniveau er med til at øge kvaliteten af den finske læreruddannelse. Det kan vi med fordel tage ved lære af i Danmark, lyder det fra DPU-forsker Frans Ørsted Andersen, der er aktuel med en ny rapport om den finske læreruddannelse set i et dansk perspektiv.

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uholdbare.

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmekraft i klasselokalet og i børnehaven? Det er temaet i en ny antologi om evidens og dømmekraft i undervisning og pædagogisk arbejde.

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

I Kenya bliver lærergerningen et kald

06.03.2017 Livet på kenyanske lærercolleges er hårdt, og kun de færreste studerende har valgt uddannelsen af lyst. Men i løbet af studietiden vokser glæden ved lærerprofessionen. Hent hele artiklen

Tættere på professionen

06.03.2017Med den seneste reform af læreruddannelsen er der sat nye kompetencemål - det er ikke længere nok at vide noget, man skal også kunne noget med sin viden. Hent hele artiklen

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017 Samarbejde på kryds og tværs af professioner giver en ny fælles hverdag, men ikke automatisk et fællesskab. Der er brug for organisatorisk nytænkning i skolen. Hent hele artiklen

Sagt om lærere

06.03.2017 Vi er gået i arkiverne for at se, hvad fremtrædende personer og politikere har sagt om lærerfaget gennem årene. Hent hele artiklen

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017 De sidste årtiers fokus på mål, metoder og synlig læring har forandret lærerrollen. Asterisk spørger, om læreren har tabt sin autonomi eller fået styrket og professionaliseret sin position? Hent hel

Læreres livsduelighed kræver mere lærdom

06.03.2017Danske lærere er rundet af en national værdibaseret uddannelsestradition. Denne tradition er udfordret af en global værdi- og præstationspædagogik. Men kombinerer lærere en global præstationsorienteri

Robotter er hårdt arbejde

05.12.2016 Skoler investerer i ny robotteknologi, men ikke nok i de fagprofessionelles møde med de nye teknologier. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der har undersøgt forholdet mellem skoler

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016 Når etniske minoritetsunge understreger en fælles identitet som muslimer eller samler sig omkring en modkultur til skolen, skaber det bekymring og frygt for radikalisering. Fokus rettes ofte mod elev

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Lærerfravær og disciplin i klassen er udslagsgivende faktorer, når man vil forstå, hvorfor nogle klasser klarer sig dårligere end andre på den samme skole. Det viser en ny københavnsk undersøgelse, de

Data kan støtte lærerens dømmekraft

03.06.2016 Databaseret undervisning udvikler folkeskolen og styrker lærernes autoritet. Men det er et praktisk redskab og kan ikke erstatte sund logik og praktisk erfaring. Hent hele artiklen

Viser resultater 1 til 10 ud af 19

1 2 Næste

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Simon Skov Fougt: Lærerens scenariekompetence – Et mixed methods-studie af lærerkompetenceudvikling i spændet mellem scenariedidaktik, faglighed og it 
    Hent afhandling
  • Kristine Kabel: Danskfagets litteraturundervisning – Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen
    Hent afhandling
  • Micki Sonne Kaa Sunesen: Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel
    Hent afhandling
  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Anne Katrine Kamstrup: Teori og praksis som fænomener - En empirisk analyse af hvordan teori og praksis bliver til på lærer- og diplomingeniøruddannelsen
    Hent afhandling
  • Lea Lund Larsen: Lærerens verden - Almendidaktiske refleksioner over klasserumserfaringer
    Hent afhandling
  • Hanne Balsby Thingholm: Didaktiske læremidler som kobling mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
    Hent afhandling

Rapporter og working papers

 

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Læreruddannerkompetencer. En undersøgelse af danske læreruddanneres kompetencer og behov for kompetenceudvikling

Jens Rasmussen, Elsebeth Fjord Pedersen og Vibe Thorndal Stafseth

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2015

Forskere

David Reimer

Professor MSO
M
H bygn. 2110, 243
P +4587163935
P +4593508161

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 2110, 238
P +4587163908
P +4521653749

Jens Rasmussen

Professor
M
H bygn. B, 103d
P +4587163852
P +4540414643

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190

Per Fibæk Laursen

Professor
M
H bygn. B, 103c
P +4521702695
P +4521702695