DPU

Lærerprofession og læreruddannelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Seneste

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

12.09.2017 |

Når misundelse gøres til drivkraft

Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter for eleverne. Dorthe Staunæs retter blikket mod ikke-intenderede effekter af motivationsredskabernes indtog i skolen. Hun er tiltrådt som professor ved DPU, Aarhus Universitet og fredag den 15.…

04.09.2017 |

Nyt lys på skolens seksualundervisning

Seksualundervisning er et af de vigtigste dannelsesfag i skolen, men vi ved i realiteten meget lidt om, hvordan lærerne griber opgaven an. Ny undersøgelse fra ph.d.-stipendiat Line Anne Roien blandt 11.000 lærere og pædagoger kortlægger for første gang de udfordringer, som skolerne står overfor i undervisningen.

05.07.2017 |

DPU-forsker: Den danske læreruddannelse skal op på kandidatniveau

Flere timer og uddannelse på kandidatniveau er med til at øge kvaliteten af den finske læreruddannelse. Det kan vi med fordel tage ved lære af i Danmark, lyder det fra DPU-forsker Frans Ørsted Andersen, der er aktuel med en ny rapport om den finske læreruddannelse set i et dansk perspektiv.

Viser resultater 4 til 6 ud af 25

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla

Data kan støtte lærerens dømmekraft

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om datainformation i skolerne, og hvordan det hjælper lærerne.

Redskaber på skolebænken

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om professionsuddannelserne. De mange teoretikere, der undervises i er ikke altid nemme at benytte i praksis, derfor skal

En kamp om kernen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber. Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for pædagogikken

Fem bud på fremtidens skole

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole. Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,

Skoler forandrer reformer – sjældent omvendt

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om skolereformer. Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden d

Lærerautoriteten har altid eksisteret

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om lærerens nutidige rolle. En lærer skal ikke bare være fagligt stærk, skabe trivsel i klassen og forstå elevernes pe

Sorte-Hansen, Kommu-Karen og Elektro-Erik

01.11.2010I det sidste halve århundrede er forholdet mellem lærer og elev blevet stadigt mere jævnbyrdigt, og læreren har taget afsked med sin ophøjede position bag katederet.

En dansk læreruddannelse under internationalt niveau?

01.06.2010I Danmark snakker vi på 17. år om at undervisningsdifferentiere. I førende vidennationer som Canada og Singapore gør de det bare. Professor Jens Rasmussen forklarer, hvorfor det bliver ved snakken i D

Viser resultater 11 til 20 ud af 22

Forrige 1 2 3 Næste

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Simon Skov Fougt: Lærerens scenariekompetence – Et mixed methods-studie af lærerkompetenceudvikling i spændet mellem scenariedidaktik, faglighed og it 
    Hent afhandling
  • Kristine Kabel: Danskfagets litteraturundervisning – Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen
    Hent afhandling
  • Micki Sonne Kaa Sunesen: Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel
    Hent afhandling
  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Anne Katrine Kamstrup: Teori og praksis som fænomener - En empirisk analyse af hvordan teori og praksis bliver til på lærer- og diplomingeniøruddannelsen
    Hent afhandling
  • Lea Lund Larsen: Lærerens verden - Almendidaktiske refleksioner over klasserumserfaringer
    Hent afhandling
  • Hanne Balsby Thingholm: Didaktiske læremidler som kobling mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
    Hent afhandling

Rapporter og working papers

 

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Læreruddannerkompetencer. En undersøgelse af danske læreruddanneres kompetencer og behov for kompetenceudvikling

Jens Rasmussen, Elsebeth Fjord Pedersen og Vibe Thorndal Stafseth

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2015


 

Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

David Reimer

Professor MSO
M
H bygn. 1483, 425
P +4587163935
P +4593508161

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 1483, 549
P +4587163908
P +4521653749

Jens Rasmussen

Professor
M
H bygn. B, 103d
P +4587163852
P +4540414643

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190