DPU

Læring og kompetence

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om læring og kompetence

Nyhedshistorier fra DPU

05.12.2017 |

Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse

Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.

08.09.2017 |

Nyt Asterisk: Konkurrencens stille liv i skolen

Vi taler helst ikke om den, men konkurrence er ikke til at komme uden om i et uddannelsessystem. I det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk kan du læse om de spændinger, som uvægerligt opstår i klasseværelset, når skolen ønsker energien fra konkurrence, men ikke vil vedstå dens bagside.

06.09.2017 |

Diagnoser afgør, hvilke elever der får støtte

Den lige vej til støtteundervisning i folkeskolen går gennem diagnoser. Det viser en ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, som professor Niels Egelund står bag. Han ser en fare for, at den udvikling får lærere og forældre til bevidst at opsøge diagnoserne.

Viser resultater 1 til 3 ud af 26

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Giv plads til tvivl og uenighed i samarbejdet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Danske ledere skal være opmærksomme på, at samarbejde kan føre til spændinger.

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla

Kreativ leg med koder

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering. Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres IT-kompetenc

Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken

01.12.2015Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik, Jeremy Kilpatrick, besøgte i august DPU, Aarhus Universitet.

Jagten på det høje snit modarbejder læring

01.12.2015To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe karrierestrategiske valg, men miser den faglige udvikling undervejs.

Altid med og altid på vej

01.09.2015Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af altid at være aktive.

Skal vi være mere positive?

01.09.2015Skal vi skrue op for motivationsfremmende værktøjer som coaching, anerkendelse og positiv tænkning i arbejdslivet? Eller skaber det i virkeligheden endnu mere stress på arbejdsmarkedet? Hans Henrik Kn

Nu skal vi lære karriere

01.09.2015I fremtiden vil vi i højere grad have fokus på at forme vores egen tilværelse. Det kræver, at vi udvikler karrierekompetence hele livet igennem.

Er du omstillingsparat?

01.09.2015Uddannelsessystemet bør fokusere på, hvordan vi skaber mennesker, der er i stand til at lære, så de hurtigt kan omstille sig til en uforudsigelig fremtid.

Historien om den kostbare læringstid

01.06.2015I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang handler det om "Pædagogprofessionens historie og aktualitet", der er udkommet som bog fra U Press

Viser resultater 1 til 10 ud af 42

1 2 3 4 5 Næste

Rapporter om læremidler

Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

Jeppe Bundsgaard

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Rapporter fra NCK - Nationalt Center for Kompetenceudvikling

Relationer rykker - VUC-lærernes socialpædagogiske kompetence

Bjarne Wahlgren & Kristina Mariager-Anderson

27 sider * 978-87-7684-756-2* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Transfer i VEU - tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer

Bjarne Wahlgren

28 sider * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013


Vejledning og kompetenceafklaring i danske fængsler - eksempler og anbefalinger

Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen og Bjarne Wahlgren

65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013

Forskere

Bjarne Wahlgren

Professor
M
H bygn. B, 215
P +4587163958
P +4523606679

Kristina Mariager-Anderson

Lektor
M
H bygn. B, 207
P +4587163796
P +4593508044

Merete Wiberg

Lektor
M
H bygn. 1483, 519
P +4520586298
P +4520586298

Rie Thomsen

Lektor
M
H bygn. B, 340
P +4587163661
P +4529426686

Sune Frølund

Lektor
M
H bygn. A, 116a
P +4587163631
P +4541589668

Ulrik Brandi

Lektor
M
H bygn. B, 213
P +4587163591
P +4521653717