DPU

Læring og kompetence

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om læring og kompetence

Nyhedshistorier fra DPU

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med høje forventninger, mener forsker og institutleder på DPU, Aarhus Universitet Claus Holm. DPU sætter livsduelighed til debat på en konference den 26.…

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmekraft i klasselokalet og i børnehaven? Det er temaet i en ny antologi om evidens og dømmekraft i undervisning og pædagogisk arbejde.

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Lærerfravær og disciplin i klassen er udslagsgivende faktorer, når man vil forstå, hvorfor nogle klasser klarer sig dårligere end andre på den samme skole. Det viser en ny københavnsk undersøgelse, de

Kreativ leg med koder

02.09.2016Skal børn lære at programmere og bruge kodning kreativt, fordi arbejdsmarkedet har brug for det? Nej, de skal lære det for at udtrykke sig, lyder budskabet fra MIT-professor Mitch Resnick og den dansk

Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken

01.12.2015Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik, Jeremy Kilpatrick, besøgte i august DPU, Aarhus Universitet.

Jagten på det høje snit modarbejder læring

01.12.2015To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe karrierestrategiske valg, men miser den faglige udvikling undervejs.

Altid med og altid på vej

01.09.2015Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af altid at være aktive.

Skal vi være mere positive?

01.09.2015Skal vi skrue op for motivationsfremmende værktøjer som coaching, anerkendelse og positiv tænkning i arbejdslivet? Eller skaber det i virkeligheden endnu mere stress på arbejdsmarkedet? Hans Henrik Kn

Nu skal vi lære karriere

01.09.2015I fremtiden vil vi i højere grad have fokus på at forme vores egen tilværelse. Det kræver, at vi udvikler karrierekompetence hele livet igennem.

Er du omstillingsparat?

01.09.2015Uddannelsessystemet bør fokusere på, hvordan vi skaber mennesker, der er i stand til at lære, så de hurtigt kan omstille sig til en uforudsigelig fremtid.

Historien om den kostbare læringstid

01.06.2015I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang handler det om "Pædagogprofessionens historie og aktualitet", der er udkommet som bog fra U Press

Digitale elever er knap så indfødte

01.12.2014Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer. Men undersøgelsen udfordrer samtidig forestillingen om de digitale indfødte,

Viser resultater 1 til 10 ud af 41

1 2 3 4 5 Næste

Rapporter om læremidler

Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

Jeppe Bundsgaard

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Rapporter fra NCK - Nationalt Center for Kompetenceudvikling

Relationer rykker - VUC-lærernes socialpædagogiske kompetence

Bjarne Wahlgren & Kristina Mariager-Anderson

27 sider * 978-87-7684-756-2* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Transfer i VEU - tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer

Bjarne Wahlgren

28 sider * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013


Vejledning og kompetenceafklaring i danske fængsler - eksempler og anbefalinger

Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen og Bjarne Wahlgren

65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Kronik

2015

Tidsskriftartikel

Forskere

Bjarne Wahlgren

Professor
M
H bygn. B, 215
P +4587163958
P +4523606679

Kristina Mariager-Anderson

Lektor
M
H bygn. B, 214
P +4587163796
P +4593508044

Merete Wiberg

Lektor
M
H bygn. 2110, 235
P +4520586298
P +4520586298

Oliver Kauffmann

Lektor
M
H bygn. 2110, 237
P +4587163236
P +4593508040

Rie Thomsen

Lektor
M
H bygn. B, 340
P +4587163661
P +4529426686

Sune Frølund

Lektor
M
H bygn. A, 116a
P +4587163631
P +4541589668

Ulrik Brandi

Lektor
M
H bygn. B, 213
P +4587163591
P +4521653717