DPU

Læring og kompetence

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om læring og kompetence

Nyhedshistorier fra DPU

08.06.2017 |

Uddannelse vinder over elitesporten

Idrætsklasser skaber rum for, at skole og sport kan gå op i en højere enhed. Alligevel er tendensen, at unge sportstalenter i overgangen til ungdomsuddannelse prioriterer skolen højere end sporten. Det rammer idrætsklubberne, der som del af deres tiltræknings- og fastholdelsesstrategi må give endnu mere plads til de unges uddannelse. Sådan lyder…

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uholdbare.

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med høje forventninger, mener forsker og institutleder på DPU, Aarhus Universitet Claus Holm. DPU sætter livsduelighed til debat på en konference den 26.…

Viser resultater 4 til 6 ud af 25

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Fra professionel mor til inklusionsspecialist

01.06.2014Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i skolen. Men hvis ambitionerne om at skabe en inkluderende skole med fokus på læring og forebyggelse af negativ socia

Et slag for den stolte håndværker

01.12.2013Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og erhvervsfolk. Asterisk har sat den ansete amerikanske sociolog Richard Sennett i stævne for at få svar på, hvad

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorligt, for de åbner for en vigtig form for læring, siger Stig Pedersen, der har været med til at få det nye fag ’h

Får håndværket comeback?

01.12.2013Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund kan vi outsource håndværket. Den retorik har været ekstremt skadelig for erhvervsuddannelserne, som har lidt

Er uddannelse en adgangsbillet til arbejdsmarkedet?

01.06.2013Der er næsten global enighed om, at der er en direkte sammenhæng mellem læring og beskæftigelsesmuligheder; mellem uddannelsesniveau og samfundsvækst. En ny rapport om livslang læring og beskæftigelse

Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen

01.06.2013Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange studerende ud af studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport søger at finde svar og konkluderer, at in

Et nyt bud på forandringslæring

01.03.2013Vi lever i en tid, hvor alting er i konstant forandring – den flydende modernitet, som det hedder hos den polskengelske sociolog Zygmunt Bauman. Det stiller nogle vidtgående krav til vores læring, ikk

Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter

01.12.2012Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og skoleliv. Men skal teknologierne tåle mødet med virkeligheden kræver det, at børn inddrages i udviklinge

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærernes lydmetodik med en visuel brug-og-lær tilgang, der vægter børns samvær med forældre, siger tidligere le

Bliver vi smartere af smart teknologi?

01.12.2012Smartphones og tablets invaderer vores hverdag – og vores hjerter. Asterisk har mødt en af teknologifilosofiens store tænkere, den amerikanske professor Don Ihde, til et interview om mekanisk kærlighe

Viser resultater 11 til 20 ud af 41

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

Rapporter om læremidler

Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

Jeppe Bundsgaard

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Rapporter fra NCK - Nationalt Center for Kompetenceudvikling

Relationer rykker - VUC-lærernes socialpædagogiske kompetence

Bjarne Wahlgren & Kristina Mariager-Anderson

27 sider * 978-87-7684-756-2* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Transfer i VEU - tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer

Bjarne Wahlgren

28 sider * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013


Vejledning og kompetenceafklaring i danske fængsler - eksempler og anbefalinger

Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen og Bjarne Wahlgren

65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013

Forskere

Bjarne Wahlgren

Professor
M
H bygn. B, 215
P +4587163958
P +4523606679

Kristina Mariager-Anderson

Lektor
M
H bygn. B, 207
P +4587163796
P +4593508044

Merete Wiberg

Lektor
M
H bygn. 2110, 235
P +4520586298
P +4520586298

Rie Thomsen

Lektor
M
H bygn. B, 340
P +4587163661
P +4529426686

Sune Frølund

Lektor
M
H bygn. A, 116a
P +4587163631
P +4541589668

Ulrik Brandi

Lektor
M
H bygn. B, 213
P +4587163591
P +4521653717