DPU

Læring og kompetence

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om læring og kompetence

Nyhedshistorier fra DPU

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmekraft i klasselokalet og i børnehaven? Det er temaet i en ny antologi om evidens og dømmekraft i undervisning og pædagogisk arbejde.

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

Viser resultater 7 til 9 ud af 25

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Tre bud på bedre employability: 3. Myten om ubrugelige humanister

01.09.2012Aarhus Universitet indfører profilfag med tværfaglige projekter, der ruster kommende humanister til et arbejde. For i dag er viden og dannelse ikke nok, akademikere skal også kunne omsætte deres fagli

Angsten for arbejdsmarkedet styrer studiet

01.09.2012Employability er uddannelsessystemets fremherskende mantra. De nye studerende er Generation Job med et skarpt fokus på erhverv, og dimittenders beskæftigelsesgrad bliver en stadigt vigtigere målsætnin

Hjernen og pædagogikken 3: Brainfood på menuen

01.03.2012Fødevareindustrien reklamerer i stigende grad for brainfood-produkter, som lover højere IQ eller bedre præstationer. Men der er meget lidt videnskabeligt bevis for effekten, siger lektor Esben Skipper

Hjernen og pædagogikken 2: Tvivlsom hjernetest

01.03.2012Resultatet af neuropædagogiske screeninger styrer mange steder, hvilke aktiviteter pædagoger tilbyder mennesker med hjerneskade. Men testresultaterne er meget usikre.

Ansvar for egen hjerne

01.03.2012En ny biologisk forståelse af mennesket vinder frem. Hjernemennesket er ved at afløse det psykologiske menneske og lade Freud alene tilbage på briksen. De nye hjernevidenskaber får lige så stor betydn

Lean dig ikke tilbage

01.12.2011Fit, slankere, hurtigst. Lean-konceptet ruller ind over de offentlige institutioner, hvor det skal trimme og effektivisere arbejdsprocesser. Men hvor er den maksimale grænse for effektivitet? Er der e

Fra metaltræthed til mental træthed

01.12.2011Desværre slukkes begæret efter læring alt for tidligt for alt for mange unge. Allerede inden de har forladt folkeskolen, er de blevet skoletrætte. Vaccineret imod al fremtidig læring.

Innovation - Tidens politiske buzz-word

01.09.2011I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.

Farvel til fabriksundervisning, goddag til fremtidens fleksible læring

01.09.2011Erhvervslivets mantra om innovation forgrener sig langt ind i uddannelsessystemet. Den innovative skole er tidens herskende ideal, og det sætter sine tydelige spor på skolens nye fleksible og futurist

'De 10 % der ikke gider, spilder jeg ikke energi på'

01.06.2011Du skal udvikle dig, lære fra dig og bevare vores troværdighed over for borgerne. Så enkle er kravene fra beredskabschef Jakob Vedsted Andersen til sine 700 medarbejdere i Københavns Brandvæsen.

Viser resultater 21 til 30 ud af 41

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

Rapporter om læremidler

Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

Jeppe Bundsgaard

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Rapporter fra NCK - Nationalt Center for Kompetenceudvikling

Relationer rykker - VUC-lærernes socialpædagogiske kompetence

Bjarne Wahlgren & Kristina Mariager-Anderson

27 sider * 978-87-7684-756-2* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Transfer i VEU - tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer

Bjarne Wahlgren

28 sider * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013


Vejledning og kompetenceafklaring i danske fængsler - eksempler og anbefalinger

Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen og Bjarne Wahlgren

65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013

Forskere

Bjarne Wahlgren

Professor
M
H bygn. B, 215
P +4587163958
P +4523606679

Kristina Mariager-Anderson

Lektor
M
H bygn. B, 207
P +4587163796
P +4593508044

Merete Wiberg

Lektor
M
H bygn. 2110, 235
P +4520586298
P +4520586298

Rie Thomsen

Lektor
M
H bygn. B, 340
P +4587163661
P +4529426686

Sune Frølund

Lektor
M
H bygn. A, 116a
P +4587163631
P +4541589668

Ulrik Brandi

Lektor
M
H bygn. B, 213
P +4587163591
P +4521653717