DPU

Mobning og trivsel

Viden og værktøjer

Viden på video

Når mobning griber en skoleklasse

Forelæsning på Danskernes Akademi af Dorte Marie Søndergaard, professor DPU, Aarhus Universitet (2012)

 

 

Flere oplæg og forelæsninger

2016

2013

2012

Forelæsninger fra Danskernes Akademi

Nyhedshistorier fra DPU

21.01.2014 |

Efteruddannelse til lærere kan sikre bedre trivsel for alle børn

Elever med særlige behov mistrives oftere end deres klassekammerater. Ny forskningskortlægning fra Aarhus Universitet giver gode råd til, hvordan lærere kan styrke elevernes trivsel og selvværd. Efteruddannelse og tolærerordninger er del af løsningen, lyder det fra forskerne.

14.02.2013 |

Stærke fællesskaber giver mindre mobning

Mobbeforekomster og klassekultur, digital mobning, voldelige computerspil samt forældre- og lærerpositioner i mobning. Det var nogle af de emner, der var oppe på konferencen – Mobning gentænkt. Forskernes hovedbudskab lød: Jo stærkere fællesskab, jo mindre mobning.

23.01.2013 |

Ny forskning gentænker mobning

Hvad betyder børns relationer på nettet og deres sms’er, deres forskellige baggrunde og deres intense leg med voldelige computerspil, for de måder mobning udvikler sig på i dag? Ny forskning fra Aarhus Universitet gentænker mobning og de sociale mønstre, der ligger bag.

Viser resultater 7 til 9 ud af 14

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 21 til 15 ud af 15

Forrige 1 2

Bøger og rapporter om mobning

Hvad måler Campbell Collaboration?

Af Inge Henningsen, Helle Rabøl Hansen og Dorte Marie Søndergaard


School Bullying - New Theories in Context

Robin May Schott og Dorte Marie Søndergaard (editors)

Cambridge University Press 2014


Mobning gentænkt

Jette Raundahl Kofoed, Dorte Marie Søndergaard (red.)

Forlaget Hans Reitzel 2013


Mobning. Sociale processer på afveje

Dorte Marie Søndergaard, Jette Raundahl Kofoed (red.)

Forlaget Hans Reitzel 2009

Rapporter om børn og unges trivsel

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’


Fortrolige voksne i de unges liv

Af Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindqvist og Jens Christian Nielsen

KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, 2015

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Kommentar/debat

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Lyd og/eller billed produktion (digital)

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2014

Tidsskriftartikel

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Andet bidrag

Forskere