DPU

Mobning og trivsel

Aktuelt


Viden og værktøjer


Viden på video

Flere oplæg og forelæsninger

2018

2016

2013

2012

Forelæsninger fra Danskernes Akademi

Nyhedshistorier fra DPU

06.02.2012 |

Børn og unges selvværd og trivsel skal på skoleskemaet

Ny forskning fra Aarhus Universitet dokumenterer, at børn og unges læring og udvikling forudsætter, at de har et godt selvværd, gode sociale relationer og får den nødvendige støtte fra de voksne, der er omkring dem. Lærere og skoleledere skal derfor sætte mental sundhed på skoleskemaet og udvikle skolens rolle i forhold til børn og unges trivsel,…

10.01.2012 |

Voksne skal gribe ind over for unges mistrivsel

Mange unge lider i stilhed, og de står ofte alene med deres problemer. De bebrejder sig selv, at de ikke er perfekte og påtager sig i alt for høj grad ansvar for deres mistrivsel. Det viser en ny rapport fra Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet, der samtidig kommer med en række anbefalinger til, hvordan voksne kan blive bedre til at…

23.11.2011 |

Mange lærere overser mobning

Hvorfor er nogle lærere blinde for mobning i skolen? Og hvilke forskellige forståelser har de af mobning? En ny ph.d.-afhandling fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at der blandt lærere og skoleledere er forskellige mobbeforståelser i spil. Det får betydning for, hvordan de griber ind over for mobning.

Viser resultater 13 til 15 ud af 16

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 41 til 15 ud af 15

Forrige 1 2

Bøger og rapporter om mobning

Hvad måler Campbell Collaboration?

Af Inge Henningsen, Helle Rabøl Hansen og Dorte Marie Søndergaard


School Bullying - New Theories in Context

Robin May Schott og Dorte Marie Søndergaard (editors)

Cambridge University Press 2014


Mobning gentænkt

Jette Raundahl Kofoed, Dorte Marie Søndergaard (red.)

Forlaget Hans Reitzel 2013


Mobning. Sociale processer på afveje

Dorte Marie Søndergaard, Jette Raundahl Kofoed (red.)

Forlaget Hans Reitzel 2009

Rapporter om børn og unges trivsel

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’


Fortrolige voksne i de unges liv

Af Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindqvist og Jens Christian Nielsen

KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, 2015

Forskere