DPU

Pædagogprofession og pædagoguddannelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om pædagogprofession og pædagoguddannelse

Nyhedshistorier fra DPU

27.06.2016 |

Ny e-bog: Læreplaner i dagtilbud

Et flertal af pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for måden, de er sammen med børnene på. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der gør status over de første ti år med læreplaner, er nu tilgængelig som e-bog.

14.06.2016 |

Gense den nationale småbørnskonference 2016

Den 7. juni var DPU vært for den 4. nationale småbørnskonference. Nu kan alle interesserede se eller gense de fælles oplæg fra årets konference på video.

26.05.2016 |

Transnationale tendenser i skolen, dagtilbud og lærer- og pædagoguddannelsen

Når vi diskuterer uddannelse og læring i nationale sammenhænge, glemmer vi, hvor meget vi bliver påvirket af transnationalt samarbejde. I et nyt professorat skal John Benedicto Krejsler kortlægge og synliggøre transnationale strømninger i dansk pædagogik og uddannelsespolitik.

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Fritidspædagogikken er udfordret

02.09.2016Engang var fritidsklubberne et fristed for børn og unge med fokus på fællesskab og medejerskab. I dag er der brug for at gentænke fritidspædagogikken, lyder det fra forfatteren bag en bog om emnet. H

Har fritid en fremtid?

02.09.2016Børns fritidsliv og læringsliv er ikke længere to adskilte størrelser. Hvordan former fritiden sig i fremtiden? Asterisk har spurgt fire forskere. Hent hele artiklen

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016 Næsten ni ud af ti pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for det, de er sammen med børnene om. De fleste pædagoger oplever læreplaner som nyttige, men også ressourcekrævende. En

Redskaber på skolebænken

03.06.2016 Forholdet mellem teori og praksis på professionsuddannelserne er til debat. Mange studerende og nyuddannede efterspørger konkrete værktøjer og mere sammenhæng. Hvordan kan vi tænke redskaber ind i ud

En kamp om kernen

03.06.2016 Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne v

Historien om den kostbare læringstid

01.06.2015I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang handler det om "Pædagogprofessionens historie og aktualitet", der er udkommet som bog fra U Press

Skab tid til nærvær

01.09.2014Dagtilbud er underlagt en stram tidsstyring og PISA-tænkning, men læring er mere end det målbare. Nyt forskningsprojekt viser, at pædagoger bruger tiden med børn anderledes, hvis de udvider deres syn

Fra professionel mor til inklusionsspecialist

01.06.2014Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i skolen. Men hvis ambitionerne om at skabe en inkluderende skole med fokus på læring og forebyggelse af negativ socia

Når evidens rykker ind på grøn stue

01.03.2014Evidensbaserede metoder indtager med høj hast danske vuggestuer og børnehaver. Tromler eller kvalificerer evidens pædagogikken? Bliver manualen vigtigere end pædagogers mavefornemmelse? Sammen med t

Pædagogers engagement kan bryde social arv

01.09.2012Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor for børns sproglige udvikling? Et netop afsluttet forskningsprojekt peger på, at påvirkningen kan gå begge veje, men særligt institutioner med ma

Viser resultater 1 til 10 ud af 13

1 2 Næste

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Micki Sonne Kaa Sunesen: Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel
    Hent afhandling

2015

  • Jan Jaap Rothuizen: På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske project
    Hent afhandling
  • Merete Sørensen: Drama, æstetisk læring og udvikling af dramatisk legekompetence i børnehaven
    Hent afhandling

Rapporter om pædagogisk arbejde

Gratis e-bog

Pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Hvordan – og i hvilket omfang – inddrager pædagoger i danske daginstitutioner læreplanerne i faglige refleksioner og praksis?

 

Maria Nøhr Belling, Sara Kirkegaard, Stig Broström, Anders Skriver Jensen og Kjeld Rasmussen

DPU, Aarhus Universitet 2016


Gratis e-bog

Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner - En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner

Grethe Kragh-Müller og Charlotte Ringsmose

DPU, Aarhus Universitet 2015


KIDS - Kvalitetsudvikling i daginstitutioner

Charlotte Ringsmose, Grethe Kragh-Müller

Handlekompetencer i pædagogisk arbejde - HPA projektet

HPA serien No. 1

Dette materiale er under samme titel oprindeligt publiceret af HPA-projektet (Handlekompetencer i pædagogisk arbejde) ved DPU, Aarhus Universitet. Oprindelig udgivet fra 2006-2007

Bente Jensen: Social arv. Om social arv, ulighed i livschancer og målgrupper og forskningsmæssige perspektiver for HPA-intervention

Bente Jensen:Kan daginstitutioner gøre en forskel? Fra forskning om daginstitutioner set i lyset af et kompetence- og eksklusionsperspektiv

Bente Jensen & Mie Rasbech:Implementeringsprocesser i pædagogisk praksis. Om konkretisering af ideer i en udviklingsproces med HPA-projektet som eksempel

Bente Jensen & Mie Rasbech: Evaluering af lokale udviklingsprocesser. Om model og metodeudvikling i evalueringsperspektiv

Bente Jensen, Kirsten E. Petersen & Jakob Haahr-Pedersen:Pædagogiske læreplaner - og nye muligheder?

Niels Rosendal Jensen: Bourdieu-notatet

Frank Ebsen:Børn og unge med behov for særlig støtte. Fra 1990-2005

Frank Ebsen:Børn og unge med særlige behov - i forskning i Danmark

Pär Nygren:Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv

Pär Nygren: At udvikles ved at udvikle - en model for deltagerstyrede forandringsprocesser i HPA's udviklingsdel

Kirsten Elisa Petersen: Daginstitutioners betydning for udsatte børn - en forskningsoversigt

Helle Schjellerup Nielsen: Indsats og virkning på daginstitutioner for børn og unge - et litteraturreview

Stig Broström: Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence

Søren Langager:Socialpædagogisk arbejde på døgninstitutioner/opholdssteder med særligt henblik på udvikling af handlekompetencer

 

HPA serien No. 2

Frank Ebsen:Forskningens betydning for pædagogers praksis

Thomas Moser & Ilse Marie Mortensen:Børn og voksnes kropslighed i daginstitutioner

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

  • Hansen, C. S., Kristensen, J. E., Dahl, H. M., Eklund Hansen, A., 2015, "Kamp og status"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2014

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2013

Tidsskriftartikel

Bog

Antologi

  • Erlandsen, T., Jensen, N. R., Langager, S., Petersen, K. E., 2013, "Socialpædagogik"Antologi

Bidrag til bog/antologi

2012

Tidsskriftartikel

Rapport

2011

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Forskere

Bente Jensen

Professor MSO
M
H bygn. B, 230
P +4522119726
P +4522119726

Charlotte Ringsmose

Professor MSO
M
H bygn. D, 231
P +4587163945
P +4524268555

Grethe Kragh-Müller

Lektor
M
H bygn. D, 238
P +4587163898
P +4593508210

Jens Erik Kristensen

Lektor
M
H bygn. D, 254
P +4526320899
P +4526320899

Stig Broström

Professor emeritus
M
H bygn. D, 106
P +4587163637
P +4524447570