DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Pædagogprofession og pædagoguddannelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om pædagogprofession og pædagoguddannelse

Nyhedshistorier fra DPU

21.09.2017 |

Børn skal lære værdier i dagtilbud

Værdigrundlaget i danske dagtilbud kan virke diffust. Men værdierne er der, og de præger personalets interaktioner med børnene i hverdagen. Derfor bør personalet blive bevidst om værdierne og arbejde målrettet med dem, siger DPU-forsker, der er aktuel med en ny bog om værdier i dagtilbud.

14.08.2017 |

Pædagogers faglighed kan udvikle skolen

Med skolereformen kom pædagogerne for alvor ind i skolen. Men hvis børns trivsel og udvikling skal styrkes, så er det afgørende i endnu højere grad at få inddraget pædagogernes faglighed og skabt et tæt samarbejde med lærerne i skolen. Professor emeritus Stig Broström, DPU, Aarhus Universitet er aktuel med en ny bog om didaktik for skolepædagoger.

07.06.2017 |

Skab større sammenhæng i børns hverdag

Overgangen fra én aktivitet til en anden placerer ofte børn i dagtilbud i en venteposition, der kan skabe uro og konflikter mellem børnene. Et nyt aktionsforskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet peger på, at en løsning kan være at skabe større sammenhæng i børnenes dag.

Viser resultater 7 til 9 ud af 31

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 21 til 20 ud af 20

Forrige 1 2

Oplæg og forelæsninger på video

Jens Erik Kristensen: De lange linjer og hovedtemaer i institutions- og professionshistorien

2019

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019

 

2018

2017

2016

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016

Tilltrædelsesforelæsning af professor MSO John Krejsler 27. maj 2016

2015

Pædagogprofessionens historie og aktualitet. Konference d. 9.6.2015

2014


KIDS - Hvordan kan man måle kvalitet i daginstitutioner? Konference 13.11.2014
Ole Henrik Hansen: Emotionel relatering og modtagelse Barnet i centrum 3.12.2014
Lone Svinth: Voksen-barn samspil og læring. Barnet i centrum 3.12.2014

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11.6.2013

Konference: Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne den 7.5.2013

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Micki Sonne Kaa Sunesen: Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel
    Hent afhandling

2015

  • Jan Jaap Rothuizen: På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske project
    Hent afhandling
  • Merete Sørensen: Drama, æstetisk læring og udvikling af dramatisk legekompetence i børnehaven
    Hent afhandling

Rapporter om pædagogisk arbejde

 

 

Gratis e-bog

 

Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

Charlotte Ringsmose og Lone Svinth

DPU, Aarhus Universitet 2019


Professionalisering og øget tværfaglighed i samarbejdet omkring mad og måltider i dagtilbud

DCA rapport, nr. 125, 2018

Ole Henrik Hansen, Jonatan Leer, Stig Broström, Sarah Damgaard Warrer og Tine Mark Jensen

DCA Publikationer, 2018


Gratis e-bog

Pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Hvordan – og i hvilket omfang – inddrager pædagoger i danske daginstitutioner læreplanerne i faglige refleksioner og praksis?

 

Maria Nøhr Belling, Sara Kirkegaard, Stig Broström, Anders Skriver Jensen og Kjeld Rasmussen

DPU, Aarhus Universitet 2016


Gratis e-bog

Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner - En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner

Grethe Kragh-Müller og Charlotte Ringsmose

DPU, Aarhus Universitet 2015


KIDS - Kvalitetsudvikling i daginstitutioner

Charlotte Ringsmose, Grethe Kragh-Müller

Handlekompetencer i pædagogisk arbejde - HPA projektet

HPA serien No. 1

Dette materiale er under samme titel oprindeligt publiceret af HPA-projektet (Handlekompetencer i pædagogisk arbejde) ved DPU, Aarhus Universitet. Oprindelig udgivet fra 2006-2007

Bente Jensen: Social arv. Om social arv, ulighed i livschancer og målgrupper og forskningsmæssige perspektiver for HPA-intervention

Bente Jensen:Kan daginstitutioner gøre en forskel? Fra forskning om daginstitutioner set i lyset af et kompetence- og eksklusionsperspektiv

Bente Jensen & Mie Rasbech:Implementeringsprocesser i pædagogisk praksis. Om konkretisering af ideer i en udviklingsproces med HPA-projektet som eksempel

Bente Jensen & Mie Rasbech: Evaluering af lokale udviklingsprocesser. Om model og metodeudvikling i evalueringsperspektiv

Bente Jensen, Kirsten E. Petersen & Jakob Haahr-Pedersen:Pædagogiske læreplaner - og nye muligheder?

Niels Rosendal Jensen: Bourdieu-notatet

Frank Ebsen:Børn og unge med behov for særlig støtte. Fra 1990-2005

Frank Ebsen:Børn og unge med særlige behov - i forskning i Danmark

Pär Nygren:Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv

Pär Nygren: At udvikles ved at udvikle - en model for deltagerstyrede forandringsprocesser i HPA's udviklingsdel

Kirsten Elisa Petersen: Daginstitutioners betydning for udsatte børn - en forskningsoversigt

Helle Schjellerup Nielsen: Indsats og virkning på daginstitutioner for børn og unge - et litteraturreview

Stig Broström: Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence

Søren Langager:Socialpædagogisk arbejde på døgninstitutioner/opholdssteder med særligt henblik på udvikling af handlekompetencer

 

HPA serien No. 2

Frank Ebsen:Forskningens betydning for pædagogers praksis

Thomas Moser & Ilse Marie Mortensen:Børn og voksnes kropslighed i daginstitutioner