DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Pædagogprofession og pædagoguddannelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om pædagogprofession og pædagoguddannelse

Nyhedshistorier fra DPU

14.06.2016 |

Gense den nationale småbørnskonference 2016

Den 7. juni var DPU vært for den 4. nationale småbørnskonference. Nu kan alle interesserede se eller gense de fælles oplæg fra årets konference på video.

26.05.2016 |

Transnationale tendenser i skolen, dagtilbud og lærer- og pædagoguddannelsen

Når vi diskuterer uddannelse og læring i nationale sammenhænge, glemmer vi, hvor meget vi bliver påvirket af transnationalt samarbejde. I et nyt professorat skal John Benedicto Krejsler kortlægge og synliggøre transnationale strømninger i dansk pædagogik og uddannelsespolitik.

25.01.2016 |

Pædagoger i skolen kan styrke børns læring

Pædagoger kan bidrage mere direkte til læringen i skolen, hvis lærere og pædagoger sammen udvikler en ny fælles didaktik og et fælles læringssyn, mener professor Stig Broström fra DPU, Aarhus Universitet.

Viser resultater 13 til 15 ud af 31

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 41 til 20 ud af 20

Forrige 1 2

Oplæg og forelæsninger på video

Jens Erik Kristensen: De lange linjer og hovedtemaer i institutions- og professionshistorien

 

2018

2017

2016

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016

Tilltrædelsesforelæsning af professor MSO John Krejsler 27. maj 2016

2015

Pædagogprofessionens historie og aktualitet. Konference d. 9.6.2015

2014


KIDS - Hvordan kan man måle kvalitet i daginstitutioner? Konference 13.11.2014
Ole Henrik Hansen: Emotionel relatering og modtagelse Barnet i centrum 3.12.2014
Lone Svinth: Voksen-barn samspil og læring. Barnet i centrum 3.12.2014

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11.6.2013

Konference: Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne den 7.5.2013

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Micki Sonne Kaa Sunesen: Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel
    Hent afhandling

2015

  • Jan Jaap Rothuizen: På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske project
    Hent afhandling
  • Merete Sørensen: Drama, æstetisk læring og udvikling af dramatisk legekompetence i børnehaven
    Hent afhandling

Rapporter om pædagogisk arbejde

 

 

Gratis e-bog

 

Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

Charlotte Ringsmose og Lone Svinth

DPU, Aarhus Universitet 2019


Professionalisering og øget tværfaglighed i samarbejdet omkring mad og måltider i dagtilbud

DCA rapport, nr. 125, 2018

Ole Henrik Hansen, Jonatan Leer, Stig Broström, Sarah Damgaard Warrer og Tine Mark Jensen

DCA Publikationer, 2018


Gratis e-bog

Pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Hvordan – og i hvilket omfang – inddrager pædagoger i danske daginstitutioner læreplanerne i faglige refleksioner og praksis?

 

Maria Nøhr Belling, Sara Kirkegaard, Stig Broström, Anders Skriver Jensen og Kjeld Rasmussen

DPU, Aarhus Universitet 2016


Gratis e-bog

Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner - En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner

Grethe Kragh-Müller og Charlotte Ringsmose

DPU, Aarhus Universitet 2015


KIDS - Kvalitetsudvikling i daginstitutioner

Charlotte Ringsmose, Grethe Kragh-Müller

Handlekompetencer i pædagogisk arbejde - HPA projektet

HPA serien No. 1

Dette materiale er under samme titel oprindeligt publiceret af HPA-projektet (Handlekompetencer i pædagogisk arbejde) ved DPU, Aarhus Universitet. Oprindelig udgivet fra 2006-2007

Bente Jensen: Social arv. Om social arv, ulighed i livschancer og målgrupper og forskningsmæssige perspektiver for HPA-intervention

Bente Jensen:Kan daginstitutioner gøre en forskel? Fra forskning om daginstitutioner set i lyset af et kompetence- og eksklusionsperspektiv

Bente Jensen & Mie Rasbech:Implementeringsprocesser i pædagogisk praksis. Om konkretisering af ideer i en udviklingsproces med HPA-projektet som eksempel

Bente Jensen & Mie Rasbech: Evaluering af lokale udviklingsprocesser. Om model og metodeudvikling i evalueringsperspektiv

Bente Jensen, Kirsten E. Petersen & Jakob Haahr-Pedersen:Pædagogiske læreplaner - og nye muligheder?

Niels Rosendal Jensen: Bourdieu-notatet

Frank Ebsen:Børn og unge med behov for særlig støtte. Fra 1990-2005

Frank Ebsen:Børn og unge med særlige behov - i forskning i Danmark

Pär Nygren:Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv

Pär Nygren: At udvikles ved at udvikle - en model for deltagerstyrede forandringsprocesser i HPA's udviklingsdel

Kirsten Elisa Petersen: Daginstitutioners betydning for udsatte børn - en forskningsoversigt

Helle Schjellerup Nielsen: Indsats og virkning på daginstitutioner for børn og unge - et litteraturreview

Stig Broström: Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence

Søren Langager:Socialpædagogisk arbejde på døgninstitutioner/opholdssteder med særligt henblik på udvikling af handlekompetencer

 

HPA serien No. 2

Frank Ebsen:Forskningens betydning for pædagogers praksis

Thomas Moser & Ilse Marie Mortensen:Børn og voksnes kropslighed i daginstitutioner

Forskere

Stig Broström

Emeritus
M
H D, 106
P +4524447570

Bente Jensen

Professor MSO
M
H B, 230
P +4522119726
P +4522119726

Grethe Kragh-Müller

Lektor
M
H D, 238
P +4587163898
P +4593508210

Jens Erik Kristensen

Lektor
M
H D, 254
P +4526320899
P +4526320899

Charlotte Ringsmose

Lektor
M
H D, 231
P +4524268555