DPU

Praktiske, musiske og æstetiske fag

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om praktiske, musiske og æstetiske fag

Nyhedshistorier fra DPU

30.01.2018 |

Børn skal blive smagsdommere

For 40 år siden var køkkenet de voksnes domæne. Den opfattelse gennemsyrede undervisningen i skolerne, forholdene hjemme i køkkenerne og de kogebøger, der blev udgivet til børn. Siden dengang har der imidlertid i Danmark været en revolution i vores pædagogiske idealer og i synet på børn, familier og madlavning. Det har radikalt ændret…

29.04.2016 |

Fremtidens læring kobler teori med praktik

På kandidatuddannelsen i materiel kultur og didaktik på DPU, Aarhus Universitet, arbejdes der på at bygge bro mellem fag, professioner og institutioner. I år kan uddannelsen både fejre jubilæum og en fornyet interesse for de praktiske og æstetiske læreprocesser.

02.03.2015 |

Nyt Asterisk: Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

Magasinet Asterisk sætter i sit nye nummer fokus på de æstetiske læreprocesser. Fag som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en stadig mere snæver læringsdagsorden, men nu er æstetiske læreprocesser i stigende grad på vej ind i varmen og med god grund.

Viser resultater 1 til 3 ud af 7

1 2 3 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Sanselig undervisning

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om alternativ undervisning. Vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og de

Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen. De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på ungdomsuddanne

Musik har en vigtig plads i børns liv

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om musik i opvæksten. Hvad betyder musik for børns udvikling og læring, og hvordan er musikkens vilkår i børns liv? A

Er æstetik en løftestang for læring?

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om æstetik. Æstetiske læreprocesser og discipliner som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en snæver

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag. Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorl

Er musik vidensamfundets X-Faktor?

01.06.2011Kraftige nedskæringer truer musikfaget i det nye årtusinde. Asterisk TV har inviteret musikprofessor Frede V. Nielsen og musiker Thomas Blachman i studiet til en samtale om musikfagets krise.

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Simon Skov Fougt: Lærerens scenariekompetence – Et mixed methods-studie af lærerkompetenceudvikling i spændet mellem scenariedidaktik, faglighed og it 
    Hent afhandling
  • Kristine Kabel: Danskfagets litteraturundervisning – Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen
    Hent afhandling
  • Jeanette Wassar Kirk: Flow kultur og flow-stoppere – Præmisser for implementering af screeninger og retningslinjer i sundhedsvæsenet
    Hent afhandling
  • Micki Sonne Kaa Sunesen: Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb - med inklusion som eksempel
    Hent afhandling
  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling
  • Anders Vestergaard Thomsen: Eksterne partnere i naturfagsundervisningen: Skole-virksomhedssamarbejde - elevers læringsudbytter i naturfag ved samarbejde med virksomheder og mødet med autentisk praksis uden for skolen
    Hent afhandling
  • Rikke Eline Wendt: Systematiske reviews og kvalitativ forskning - Inddragelse af kvalitativ forskning i systematiske reviews på uddannelsesområdet
    Hent afhandling

2015

  • Randi Margrethe Eidsaa: Hvem skaper musikken? – En studie av musikalsk skapende partnerskapsprosjekter i skolen ut fra et estetisk og didaktisk perspektiv
    Hent afhandling
  • Merete Sørensen: Drama, æstetisk læring og udvikling af dramatisk legekompetence i børnehaven
    Hent afhandling