DPU

Skoleledelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

12.09.2017 |

Når misundelse gøres til drivkraft

Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter for eleverne. Dorthe Staunæs retter blikket mod ikke-intenderede effekter af motivationsredskabernes indtog i skolen. Hun er tiltrådt som professor ved DPU, Aarhus Universitet og fredag den 15.…

20.06.2017 |

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og være tydelig og tilgængelig for sine medarbejdere hele vejen igennem. Det viser en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU,…

24.11.2016 |

Kommunalt selvstyre afskaffes i de nordiske skoler

Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale demokrati reduceres til budgetadministration. Det fortæller forsker bag en ny sammenlignende undersøgelse af kommunale skoleledere i de nordiske lande.

Viser resultater 1 til 3 ud af 10

1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017 Samarbejde på kryds og tværs af professioner giver en ny fælles hverdag, men ikke automatisk et fællesskab. Der er brug for organisatorisk nytænkning i skolen. Hent hele artiklen

Hvem sidder for bordenden?

06.03.2017 Studier af bekymringssamtaler viser en risiko for, at forskellige fagligheder mødes uden at have nogen til at sidde for bordenden og træffe beslutninger. Hent hele artiklen

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017 De sidste årtiers fokus på mål, metoder og synlig læring har forandret lærerrollen. Asterisk spørger, om læreren har tabt sin autonomi eller fået styrket og professionaliseret sin position? Hent hel

Bag om redskabet

03.06.2016 Det er ikke kun kommercielle redskaber med brugervenlig finish og lækkert design, der kæmper om pædagoger og læreres opmærksomhed. Forskerne laver også redskaber – ofte for at udvikle praksis. Asteri

Skolelederne skal forløse tidsreform

01.09.2014Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lærere og elever skal være flere timer på skolen, hvor selv pauser ses som potentielle læringsrum. Skolereformen og lærernes nye arbe

Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen

01.06.2014Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han både skal styre økonomi, udvikle pædagogik og balancere modsatrettede interesser. Men det er ikke nyt, at kommunen blander

I skyggen af store reformer

01.03.2013Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløser det magtkampe og truer de professionelle på deres identitet, fortæller lektor Niels Christian Nickelsen.

Opkomsten af den ansvarstagende familie

01.12.2010Engang gik grænsen mellem skole og hjem ved skolens port. I dag outsourcer skolen stadig mere ansvar til forældre. Er det godt for skolen, eller trækker det handlekraften ud af lærerne? Og hvor går gr

Sorte-Hansen, Kommu-Karen og Elektro-Erik

01.11.2010I det sidste halve århundrede er forholdet mellem lærer og elev blevet stadigt mere jævnbyrdigt, og læreren har taget afsked med sin ophøjede position bag katederet.

Catalansk saglighed gør børn stille

01.02.2010Dansk pædagogik larmer. Hvor en catalansk daginstitution er præget af en rolig og saglig stemning, er den danske præget af børnenes personlighed og hjemlig hygge. Det kræver til tider høreværn, fortæl

Viser resultater 1 til 10 ud af 12

1 2 Næste

Forskere

Dorthe Staunæs

Professor
M
H bygn. B, 343
P +4587163925
P +4529427553

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190

Katja Brøgger

Lektor
M
H bygn. B, 216
P +4587163812
P +4593508478

Lonni Hall

Ph.d.-studerende

Rikke Brown

Ph.d.-studerende
M
P +4587163659