DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skoleledelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

26.02.2019 |

Grundlæggende uddannelsesforandringer fløj under radaren

Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU sætter fokus på de usynlige forandringer inden for pædagogik og uddannelse.

17.09.2018 |

Reformer gør andet, end de lover

Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer skoler og dagtilbud.

12.09.2017 |

Når misundelse gøres til drivkraft

Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter for eleverne. Dorthe Staunæs retter blikket mod ikke-intenderede effekter af motivationsredskabernes indtog i skolen. Hun er tiltrådt som professor ved DPU, Aarhus Universitet og fredag den 15.…

Viser resultater 1 til 3 ud af 12

1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Farvel til den nationale uddannelsespolitik

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard

Uden standarder, ingen skole – men hvilken skole?

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske fo

Når klasseledelse skaber trivsel

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i kl

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed. Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt samarbejd

Hvem sidder for bordenden?

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om manglen på ledelse. Der kan herske uklarhed i forhold til, hvem der træffer beslutninger i de tværfaglige samarbejde

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast

Bag om redskabet

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om redskaber på skolerne. Funktionalitet er en vigtig faktor, når der udvikles redskaber til uddannelsesinstitutioner.

Skolelederne skal forløse tidsreform

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen. Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lære

Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold. Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han båd

I skyggen af store reformer

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse

Viser resultater 1 til 10 ud af 15

1 2 Næste

Forskningsprojekter

  1. Ledelse i og af den målstyrede folkeskole efter reformen

    Juelskjær, M.

    08/04/201503/04/2017

    Projekter: ProjektForskning

  2. Public Finance Management in Education in Nepal

    Valentin, K.

    01/01/201531/12/2019

    Projekter: ProjektForskning

  3. Tænketeknologi til spatialiseret ledelse af rytmer og ruter

    Juelskjær, M., Falkenberg, H. & Larsen, V.

    01/09/201431/12/2016

    Projekter: ProjektForskning

  4. EVA-SOU: EVALUERING AV FLERÅRIG SKOLEUTVIKLINGSPROSJEKT I UTSATTE OMRÅDER

    Juelskjær, M., Staunæs, D., Stiberg-Jamt, R. & Meltevik, S.

    01/05/201401/03/2017

    Projekter: ProjektForskning

Bøger om skoleledelse

Ledelse af uddannelse. At lede det potentielle

Redigeret af Malou Juelskjær, Hanne Knudsen, Justine Grønbæk Pors og Dorthe Staunæs

Forskere

Pia Bramming

Lektor
M
H B, 201
P +4521844164

Katja Brøgger

Lektor
M
H B, 216
P +4587163812
P +4593508478

Malou Juelskjær

Lektor
M
H B, 350
P +4587163743

Hanne Knudsen

Lektor
M
H B, 338
P +4587163894
P +4593508940

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H D, 216
P +4587163835
P +4593508190

Lejf Moos

Emeritus
M
H D, 312
P +4587163779

Dorthe Staunæs

Professor
M
H B, 343
P +4587163925
P +4529427553