DPU

Skolereform 2014

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om skolereformen

Nyhedshistorier fra DPU

14.08.2017 |

Pædagogers faglighed kan udvikle skolen

Med skolereformen kom pædagogerne for alvor ind i skolen. Men hvis børns trivsel og udvikling skal styrkes, så er det afgørende i endnu højere grad at få inddraget pædagogernes faglighed og skabt et tæt samarbejde med lærerne i skolen. Professor emeritus Stig Broström, DPU, Aarhus Universitet er aktuel med en ny bog om didaktik for skolepædagoger.

20.06.2017 |

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og være tydelig og tilgængelig for sine medarbejdere hele vejen igennem. Det viser en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU,…

24.11.2016 |

Kommunalt selvstyre afskaffes i de nordiske skoler

Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale demokrati reduceres til budgetadministration. Det fortæller forsker bag en ny sammenlignende undersøgelse af kommunale skoleledere i de nordiske lande.

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Tættere på professionen

06.03.2017Med den seneste reform af læreruddannelsen er der sat nye kompetencemål - det er ikke længere nok at vide noget, man skal også kunne noget med sin viden. Hent hele artiklen

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017 Samarbejde på kryds og tværs af professioner giver en ny fælles hverdag, men ikke automatisk et fællesskab. Der er brug for organisatorisk nytænkning i skolen. Hent hele artiklen

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017 De sidste årtiers fokus på mål, metoder og synlig læring har forandret lærerrollen. Asterisk spørger, om læreren har tabt sin autonomi eller fået styrket og professionaliseret sin position? Hent hel

Skolen er åben – hvad skal vi bruge den til?

02.09.2016Samarbejdet mellem skolerne og det lokale idræts-, kultur-, musik- og erhvervsliv er blevet mere forpligtende i form af Åben Skole. Et nyt forskningsprojekt skal følge udviklingen og de didaktiske ove

Fritidspædagogikken er udfordret

02.09.2016Engang var fritidsklubberne et fristed for børn og unge med fokus på fællesskab og medejerskab. I dag er der brug for at gentænke fritidspædagogikken, lyder det fra forfatteren bag en bog om emnet. H

Har fritid en fremtid?

02.09.2016Børns fritidsliv og læringsliv er ikke længere to adskilte størrelser. Hvordan former fritiden sig i fremtiden? Asterisk har spurgt fire forskere. Hent hele artiklen

Det sjove læringsliv

02.09.2016I 2004 tog vi afsked med læringsfri leg for de 0-6 årige i dagtilbud. Det skete, da Lov om pædagogiske læreplaner blev indført. Den igangværende ændring af læreplanen for de 0-6-årige er et varsel om,

Bag om redskabet

03.06.2016 Det er ikke kun kommercielle redskaber med brugervenlig finish og lækkert design, der kæmper om pædagoger og læreres opmærksomhed. Forskerne laver også redskaber – ofte for at udvikle praksis. Asteri

En kamp om kernen

03.06.2016 Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne v

Folkeskolereform og hverdagsliv i børnehøjde

01.09.2015Kultursociolog Ida Wentzel Winther har netop afsluttet et projekt og en dokumentarfilm om skolereformen set fra et børneperspektiv.

Viser resultater 1 til 10 ud af 25

1 2 3 Næste

Rapporter

Lejf Moos, Elisabet Nihlfors, Jan Merok Paulsen (red.): Nordiske skolechefer: Agenter i en brudt kæde

175 sider * ISBN: 978-87-7684-689-3 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet

Forskere

Claus Holm

Institutleder
M
H bygn. D, 347
P +4587151842
P +4526885600

Dorthe Staunæs

Professor
M
H bygn. B, 343
P +4587163925
P +4529427553

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 2110, 238
P +4587163908
P +4521653749

Ida Wentzel Winther

Lektor
M
H bygn. D, 270
P +4587163865
P +4551890434

Jens Rasmussen

Professor
M
H bygn. B, 103d
P +4587163852
P +4540414643

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Thomas Aastrup Rømer

Lektor
M
H bygn. 2110, 241
P +4587163606
P +4551328165