DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolereform 2014

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om skolereformen

Nyhedshistorier fra DPU

02.04.2019 |

Ny forskning: De nationale test er fejlagtige og alt for usikre

De nationale test giver et mangelfuldt og usikkert billede af både skoleklassers og elevers faktiske faglige niveau, påviser ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet. Forskerne bag undersøgelsen anbefaler, at de igangværende nationale test helt stoppes, og at alle pædagogiske, politiske og styringsmæssige beslutninger foretaget på baggrund…

26.02.2019 |

Grundlæggende uddannelsesforandringer fløj under radaren

Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU sætter fokus på de usynlige forandringer inden for pædagogik og uddannelse.

07.01.2019 |

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger hæmmes i skolen

Pædagoger skal være med til at give børn, som ikke klarer sig godt i skolen, et løft i deres trivsel og udvikling. Men på mange skoler kommer pædagogernes særlige faglighed slet ikke i spil. Strukturer, skolekulturer og manglende samarbejde spænder ben, så pædagogerne i stedet får rollen som hjælpelærere, påpeger forsker bag nyt forskningsprojekt…

Viser resultater 1 til 3 ud af 32

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Kommentar: Der er brug for en oplyst debat om værdien af trivselsmålinger

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Debatten om trivselsmålinger skal ikke kun handle om anonymitet og grænser

Lærerens dømmekraft er under pres

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test

Turbolæring er ingen mirakelkur

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de langsigte

På universitetet lærer du at blive målrettet og kalkulerende. Det er bare ikke det arbejdsmarkedet efterspørger

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Universitetsstuderende kommer hurtigt igennem studierne, og de er gode til

Er det lukketid for den åbne skole?

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. To skoleforskere sætter skolens åbenhed til debat og opfordrer den til at v

Farvel til den nationale uddannelsespolitik

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard

Uden standarder, ingen skole – men hvilken skole?

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske fo

Reformer gør andet, end de lover

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Reformer er opreklamerede, lyder det fra den amerikanske forsker Larry Cuba

Mere faglighed, mindre karisma i lærerfaget

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Hvis lærerprofessionen skal genvinde respekten, så skal fagligheden spille en større rolle og per

Når forskning bliver spændt for den politiske stridsvogn

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Asterisk har talt med to forskere om, hvad der sker med dem og deres forskning, når politikere og

Viser resultater 1 til 10 ud af 40

1 2 3 4 Næste

Rapporter og ebøger

 

 

Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber

Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner

ISBN: 87-7684-566-4 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2019


Glidninger: ’Usynlige’ forandringer inden for pædagogik og uddannelser

Lejf Moos (red.), Merete Storgaard, Klaus Kasper Kofod, Anna Kathrine Frørup, Anne Larson, Pia Cort, Lise Degn, Josefine Kierk, Marlene Nielsen, Tina Sommer

165 sider * 978-87-7507-444-0* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet


Nordiske skolechefer: Agenter i en brudt kæde

Lejf Moos, Elisabet Nihlfors, Jan Merok Paulsen (red.)

175 sider * ISBN: 978-87-7684-689-3 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet

Forskere

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H 1483, 549
P +4587163908
P +4521653749

Ning de Coninck-Smith

Professor
M
H D, 228
P +4530539404

Niels Egelund

Professor
M
H D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Claus Holm

Institutleder
M
H D, 347
P +4587151842
P +4526885600

Hanne Knudsen

Lektor
M
H B, 338
P +4587163894
P +4593508940

Kristine Kousholt

Lektor
M
H D, 237
P +4587163795

Jeanette Magne

Lektor
M
H D, 115
P +4587163854

Helle Plauborg

Lektor
M
H D, 203
P +4525482845

Jens Rasmussen

Professor
M
H B, 103d
P +4587163852
P +4540414643

Thomas Aastrup Rømer

Lektor
M
H 1483, 546
P +4587163606
P +4551328165

Venka Simovska

Professor
M
H D, 132
P +4587163589

Dorthe Staunæs

Professor
M
H B, 343
P +4587163925
P +4529427553

Ida Wentzel Winther

Lektor
M
H D, 266
P +4587163865
P +4593508860