DPU

Skolereform 2014

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om skolereformen

Nyhedshistorier fra DPU

24.11.2016 |

Kommunalt selvstyre afskaffes i de nordiske skoler

Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale demokrati reduceres til budgetadministration. Det fortæller forsker bag en ny sammenlignende undersøgelse af kommunale skoleledere i de nordiske lande.

30.05.2016 |

Læringsmålsstyring skaber en OECD-skole

Indførelse af læringsmålsstyret undervisning er en afgørende ændring af skolen. Det er en del af en international tendens, hvor man omdanner alle skolesystemer til et globalt uddannelsesmarked, men konsekvensen er dårligere undervisning. Sådan lyder det i ny bog fra DPU, Aarhus Universitet.

26.05.2016 |

Transnationale tendenser i skolen, dagtilbud og lærer- og pædagoguddannelsen

Når vi diskuterer uddannelse og læring i nationale sammenhænge, glemmer vi, hvor meget vi bliver påvirket af transnationalt samarbejde. I et nyt professorat skal John Benedicto Krejsler kortlægge og synliggøre transnationale strømninger i dansk pædagogik og uddannelsespolitik.

Viser resultater 1 til 3 ud af 18

1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Skolen er åben – hvad skal vi bruge den til?

02.09.2016Samarbejdet mellem skolerne og det lokale idræts-, kultur-, musik- og erhvervsliv er blevet mere forpligtende i form af Åben Skole. Et nyt forskningsprojekt skal følge udviklingen og de didaktiske ove

Fritidspædagogikken er udfordret

02.09.2016Engang var fritidsklubberne et fristed for børn og unge med fokus på fællesskab og medejerskab. I dag er der brug for at gentænke fritidspædagogikken, lyder det fra forfatteren bag en bog om emnet. H

Har fritid en fremtid?

02.09.2016Børns fritidsliv og læringsliv er ikke længere to adskilte størrelser. Hvordan former fritiden sig i fremtiden? Asterisk har spurgt fire forskere. Hent hele artiklen

Det sjove læringsliv

02.09.2016I 2004 tog vi afsked med læringsfri leg for de 0-6 årige i dagtilbud. Det skete, da Lov om pædagogiske læreplaner blev indført. Den igangværende ændring af læreplanen for de 0-6-årige er et varsel om,

Bag om redskabet

03.06.2016 Det er ikke kun kommercielle redskaber med brugervenlig finish og lækkert design, der kæmper om pædagoger og læreres opmærksomhed. Forskerne laver også redskaber – ofte for at udvikle praksis. Asteri

En kamp om kernen

03.06.2016 Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne v

Folkeskolereform og hverdagsliv i børnehøjde

01.09.2015Kultursociolog Ida Wentzel Winther har netop afsluttet et projekt og en dokumentarfilm om skolereformen set fra et børneperspektiv.

Giver det mening at tale om social arv i dag?

01.06.2015Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen i dag den modsatte vej.

Lige børn lærer skidt

01.06.2015Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag er fokus flyttet til individets potentiale.

Lektier skaber stress og ulighed

01.12.2014Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studier viser, at lektier ofte fungerer som stress-faktor i familien og en oplæring til »det grænseløse arbejde«, skriver lektor Nie

Viser resultater 1 til 10 ud af 22

1 2 3 Næste

Rapporter

Lejf Moos, Elisabet Nihlfors, Jan Merok Paulsen (red.): Nordiske skolechefer: Agenter i en brudt kæde

175 sider * ISBN: 978-87-7684-689-3 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2016

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Konferenceabstrakt til konference

2015

Tidsskriftartikel

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Kronik

Lyd og/eller billed produktion (digital)

2014

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Forskere

Claus Holm

Institutleder
M
H bygn. D, 347
P +4587151842
P +4526885600

Dorthe Staunæs

Professor
M
H bygn. B, 343
P +4587163925
P +4529427553

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 2110, 238
P +4587163908
P +4521653749

Ida Wentzel Winther

Lektor
M
H bygn. D, 270
P +4587163865
P +4551890434

Jens Rasmussen

Professor
M
H bygn. B, 103d
P +4587163852
P +4540414643

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Thomas Aastrup Rømer

Lektor
M
H bygn. 2110, 241
P +4587163606
P +4551328165