DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolereform 2014

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om skolereformen

Nyhedshistorier fra DPU

05.11.2019 |

Høj teknologiforståelse blandt danske skoleelever

Sammenlignet med andre lande har danske 8.-klasseelever en høj grad af teknologiforståelse, og deres lærere er dem, der anvender it allermest i undervisningen. Det viser resultaterne af en ny, international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer samt datalogiske tænkning. Resultaterne viser imidlertid også store forskelle…

08.10.2019 |

Nye veje i samarbejdet mellem skolens fagprofessionelle

5 mio. kr. til ny forskning om fagligt samarbejde i folkeskolen: Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og ledere, og nye former for samarbejde og nye måder at organisere samarbejdet på så dagens lys. Men hvad betyder det for de fagprofessionelles selvopfattelse? Hvordan styrker det deres kompetencer? Og…

27.09.2019 |

Ny undersøgelse: Lærere vil gerne sætte samme mål for alle

Mange skolelærere sætter deres lid til, at læremidlerne i sig selv lever op til kravene om, hvad eleverne skal lære i skolens fag og emner. Samtidig volder det lærerne problemer at gøre Fælles Mål forskellige. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af undervisning med Fælles Mål i dansk og matematik, som DPU, Aarhus Universitet og…

Viser resultater 1 til 3 ud af 35

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Spot på ny forskning: Ræk ud efter elevernes lyst til at lære

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Fra ABC til WWW

29.05.2019Featureartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Kommentar: Der er brug for en oplyst debat om værdien af trivselsmålinger

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Debatten om trivselsmålinger skal ikke kun handle om anonymitet og grænser

Lærerens dømmekraft er under pres

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test

Turbolæring er ingen mirakelkur

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de langsigte

På universitetet lærer du at blive målrettet og kalkulerende. Det er bare ikke det arbejdsmarkedet efterspørger

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Universitetsstuderende kommer hurtigt igennem studierne, og de er gode til

Er det lukketid for den åbne skole?

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. To skoleforskere sætter skolens åbenhed til debat og opfordrer den til at v

Farvel til den nationale uddannelsespolitik

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard

Uden standarder, ingen skole – men hvilken skole?

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske fo

Reformer gør andet, end de lover

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Reformer er opreklamerede, lyder det fra den amerikanske forsker Larry Cuba

Viser resultater 1 til 10 ud af 42

1 2 3 4 5 Næste