DPU

Småbørnsdidaktik

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

27.06.2016 |

Ny e-bog: Læreplaner i dagtilbud

Et flertal af pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for måden, de er sammen med børnene på. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der gør status over de første ti år med læreplaner, er nu tilgængelig som e-bog.

Viser resultater 1 til 3 ud af 8

1 2 3 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016 Næsten ni ud af ti pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for det, de er sammen med børnene om. De fleste pædagoger oplever læreplaner som nyttige, men også ressourcekrævende. En

En kamp om kernen

03.06.2016 Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne v

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefeltet vader i daglige udfordringer, krav fra folkeskolereform og læreplaner og halvtomme tilbud om n

Hvad optager forskeren?: Didaktikkens forkæmper

01.09.2013Nej tak til mini-skoler. Ja tak til mere didaktik i dagtilbud og et målrettet arbejde med literacy i børnehøjde, men pædagogerne skal gå foran, lyder det fra Anders Skriver Jensen, der netop har forsv

Viden på video

Didaktik og dannelse ved professor mso Stig Broström

2017

2016

  • Præsentation af Læringsrapport 2015: ”Variationer og forskelle i dagtilbud

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016

"Pædagogen, professoren, personligheden". Festival om småbørnsdidaktik 2.2.2016

 

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv 9.6.2015

 

2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014

Fra Barnet i centrum. Konference den 3.12.2014

 

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11. juni 2013:

 

 

 

 

 

 

 

Forskere

Charlotte Ringsmose

Professor MSO
M
H bygn. D, 231
P +4587163945
P +4524268555

Grethe Kragh-Müller

Lektor
M
H bygn. D, 238
P +4587163898
P +4593508210

Ole Henrik Hansen

Lektor
M
H bygn. D, 109
P +4587163692
P +4522916518

Stig Broström

Professor emeritus
M
H bygn. D, 106
P +4587163637
P +4524447570