DPU

Socialt udsatte børn og forældre

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

18.04.2017 |

Nyt udviklingsprojekt sætter fokus på læring og trivsel for de mindste

Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal styrke samspillet mellem forskning og praksis i dagtilbud og skabe ny viden om indsatser, der understøtter børns trivsel, udvikling og læring.

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med høje forventninger, mener forsker og institutleder på DPU, Aarhus Universitet Claus Holm. DPU sætter livsduelighed til debat på en konference den 26.…

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

Viser resultater 1 til 3 ud af 11

1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Hvor kommer modstandkraften fra?

26.02.2016Fra mønsterbrydere og mælkebøttebørn til livsduelige størrelser. Forskning i resiliens har i de seneste årtier ændret blikket på, hvordan man udvikler en robust personlighed.

Ikke en naturlov at udsatte unge bliver kriminelle

01.06.2015Hvordan kan samfundet trænge igennem med en tidlig indsats over for børn i udsatte boligområder? Lektor Kirsten Elisa Petersen er optaget af, hvordan vi forebygger kriminalitet og problemer blandt bør

Pædagogers engagement kan bryde social arv

01.09.2012Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor for børns sproglige udvikling? Et netop afsluttet forskningsprojekt peger på, at påvirkningen kan gå begge veje, men særligt institutioner med ma

Hjernen og pædagogikken 1: Udsatte børn har mindre hjerner

01.03.201220 procent af de danske børn får ikke den fornødne opmærksomhed og stimulering fra deres forældre, og det kan ses i deres hjerner. De skrumper. Hvilke pædagogiske metoder støtter bedst de udsatte børn

Viden på video

Små udsatte børns bevægelse ind i vuggestuen v/ adjunkt Kirsten Elisa Petersen

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv 9.6.2015

2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11. juni 2013:

 

 

 

 

 

 

 

Rapporter om indsatser med små udsatte børn og familier

Kirsten Elisa Petersen & Lars Ladefoged: Sundhedsplejens indsatser og betydning i arbejdet med små udsatte børn og familier – forsknings- og vidensopsamling

71 sider *978-87-7684-745-6 * DPU, Aarhus Universitet 2015


Kirsten Elisa Petersen & Lars Ladefoged: Sundhedsplejens indsatser og betydning i arbejdet med små udsatte børn og familier

126 sider * 978-87-7684-765-4 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Niels Rosendal Jensen, Kirsten Elisa Petersen og Anne Knude Wind: Daginstitutioner i
udsatte boligområder - Pædagogisk udvikling i arbejdet med udsatte børn og familier. Et forsknings- og udviklingsprojekt

89 sider * ISBN 978-87-7684-785-2 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Kirsten Elisa Petersen: Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen

95 sider * ISBN: 978-87-7430-248-3 * Udgivet af SSIP - Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, 2011


Niels Rosendal Jensen, Kirsten Elisa Petersen og Anne Knude Wind: Daginstitutionens betydning for udsatte børn og deres familier i ghetto-lignende boligområder

136 sider * ISBN: 978-87-7684-954-2 * Udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2012


Kirsten Elisa Petersen: Socialpædagogisk arbejde med små børn anbragt på døgninstitution

86 sider * ISBN: 978-87-7684-983-2 * Udgivet af SSIP – Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, 2012


Kirsten Elisa Petersen: Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen

95 sider * ISBN: 978-87-7430-248-3 * Udgivet af SSIP - Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, 2011


Klaus Kasper Kofod og Kirsten Elisa Petersen: Hvad er vigtig pædagogisk viden om socialt udsatte børn i daginstitutionen? - Pædagogstuderendes faglige viden, rettet mod udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske arbejde

114 sider * ISBN: 978-87-7430-247-6 * Udgivet af SSIP - Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, Aarhus Universitet 2011

VIDA-Forskningsserien: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud

VIDA i København - Fortællinger fra praksis. Vidensbaseret indsats overfor udsatte børn i dagtilbud

44 sider * udgivet af Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune 2016


Bente Jensen: VIDA i København. Forskningsviden omsat i nye praksisser i dagtilbud. Et studie af nye pædagogiske tiltag i institutioner med sociale normeringer

80 sider * ISBN 978-87-7684-725-8 * udgivet af Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune 2016


Bente Jensen: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - Modelprogram. Forandring og effekt. VIDA-forskningsrapport 4

68 sider* ISSN 1904-8521 * VIDA-forskningsserien 2013:07 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Peter Berliner & Bente Jensen (Eds.): Staff supported parental involvement in effective early interventions for at-risk children –a systematic research review. VIDA research review.

42 sider * ISSN 2244-9116 (Web) * VIDA research series 2013:01 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen (red.): Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud. MODELPROGRAM - UDVIKLINGSTENDENSER

116 sider * ISSN 1904-8521 * ISBN: 978-87-7281-848-1 * VIDA-forskningsserien 2012:02 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen (red.): Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud. MODELPROGRAM - MIDTVEJSANALYSER

149 sider * ISSN 1904-8521 * VIDA-forskningsserien 2012:01 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen (red.), Ulrik Brandi, Dorte Kousholt, Peter Berliner, Thomas Yung Andersen, Gunnar Hellmund, Anders Holm: Videnbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogram.Statusrapport 2. Baseline

148 sider *ISSN 1904-8521 *VIDA-forskningsserien 2011:03 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet

Appendix til VIDA-STATUSRAPPORT 2:


Michael Søgaard Larsen, Anne Bang-Olsen, Peter Berliner, Hanna Bjørnøy Sommersel, Anne Grosen Pedersen, Anders Holm, Bente Jensen, Rune Møller Kristensen, Niels Ploug, Neriman Tiftikci:
Programmer for 0-6årige med forældreinvolvering i dagtilbud – En forskningskortlægning

175 sider * ISSN 1904-8521 * VIDA-Forskningsserien, 2011:02 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen, Anders Holm, Camilla Wang, Dorte Kousholt, Ib Ravn, Michael Søgaard Larsen, Ove Steiner Rasmussen, Peter Berliner, Thomas Yung Andersen, Ulrik Brandi: Videnbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogram. Statusrapport 1. Design og metode

112 sider * ISSN 1904-8521 * VIDA-Forskningsserien, 2011:01 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet

Handlekompetencer i pædagogisk arbejde - HPA projektet

HPA serien No. 1

Bente Jensen: Social arv. Om social arv, ulighed i livschancer og målgrupper og forskningsmæssige perspektiver for HPA-intervention

Bente Jensen:Kan daginstitutioner gøre en forskel? Fra forskning om daginstitutioner set i lyset af et kompetence- og eksklusionsperspektiv

Bente Jensen & Mie Rasbech:Implementeringsprocesser i pædagogisk praksis. Om konkretisering af ideer i en udviklingsproces med HPA-projektet som eksempel

Bente Jensen & Mie Rasbech: Evaluering af lokale udviklingsprocesser. Om model og metodeudvikling i evalueringsperspektiv

Bente Jensen, Kirsten E. Petersen & Jakob Haahr-Pedersen:Pædagogiske læreplaner - og nye muligheder?

Niels Rosendal Jensen: Bourdieu-notatet

Frank Ebsen:Børn og unge med behov for særlig støtte. Fra 1990-2005

Frank Ebsen:Børn og unge med særlige behov - i forskning i Danmark

Pär Nygren:Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv

Pär Nygren: At udvikles ved at udvikle - en model for deltagerstyrede forandringsprocesser i HPA's udviklingsdel

Kirsten Elisa Petersen: Daginstitutioners betydning for udsatte børn - en forskningsoversigt

Helle Schjellerup Nielsen: Indsats og virkning på daginstitutioner for børn og unge - et litteraturreview

Stig Broström: Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence

Søren Langager:Socialpædagogisk arbejde på døgninstitutioner/opholdssteder med særligt henblik på udvikling af handlekompetencer

 

HPA serien No. 2

Frank Ebsen:Forskningens betydning for pædagogers praksis

Thomas Moser & Ilse Marie Mortensen:Børn og voksnes kropslighed i daginstitutioner

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2014

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2013

Tidsskriftartikel

Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

  • Kristoffersen, K., Stougaard, K., Jensen, B., 2013, "Introduktion", Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogramBidrag til bog/antologi
  • Jensen, B., 2013, "Den eksperimenterende tilgang til VIDA", Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogramBidrag til bog/antologi

2012

Tidsskriftartikel

Rapport

Forskere