DPU

Socialt udsatte børn og forældre

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

07.05.2012 |

Forskere og pædagoger rykker ved den negative sociale arv

En målrettet pædagogisk indsats over for udsatte børn i daginstitutioner betaler sig – både for børnene og for samfundet. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvordan nye pædagogiske arbejdsformer kan styrke socialt udsatte børns muligheder for at bryde med negativ social arv.

09.09.2010 |

Kan daginstitutioner gøre en forskel for udsatte børn?

Hvordan tager vi bedst hånd om socialt udsatte børn? Det vil forskere fra DPU, Aarhus Universitet, undersøge i et nyt forskningsprojekt bestilt og finansieret af Socialministeriet. Formålet er at styrke pædagogers viden om, hvordan de med en målrettet pædagogisk indsats kan forbedre livschancerne for socialt udsatte børn.

Viser resultater 10 til 11 ud af 11

Forrige 1 2 3 4

Artikler fra magasinet Asterisk

Rapporter om indsatser med små udsatte børn og familier

Kirsten Elisa Petersen & Lars Ladefoged: Sundhedsplejens indsatser og betydning i arbejdet med små udsatte børn og familier – forsknings- og vidensopsamling

71 sider *978-87-7684-745-6 * DPU, Aarhus Universitet 2015


Kirsten Elisa Petersen & Lars Ladefoged: Sundhedsplejens indsatser og betydning i arbejdet med små udsatte børn og familier

126 sider * 978-87-7684-765-4 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Niels Rosendal Jensen, Kirsten Elisa Petersen og Anne Knude Wind: Daginstitutioner i
udsatte boligområder - Pædagogisk udvikling i arbejdet med udsatte børn og familier. Et forsknings- og udviklingsprojekt

89 sider * ISBN 978-87-7684-785-2 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Kirsten Elisa Petersen: Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen

95 sider * ISBN: 978-87-7430-248-3 * Udgivet af SSIP - Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, 2011


Niels Rosendal Jensen, Kirsten Elisa Petersen og Anne Knude Wind: Daginstitutionens betydning for udsatte børn og deres familier i ghetto-lignende boligområder

136 sider * ISBN: 978-87-7684-954-2 * Udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2012


Kirsten Elisa Petersen: Socialpædagogisk arbejde med små børn anbragt på døgninstitution

86 sider * ISBN: 978-87-7684-983-2 * Udgivet af SSIP – Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, 2012


Kirsten Elisa Petersen: Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen

95 sider * ISBN: 978-87-7430-248-3 * Udgivet af SSIP - Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, 2011


Klaus Kasper Kofod og Kirsten Elisa Petersen: Hvad er vigtig pædagogisk viden om socialt udsatte børn i daginstitutionen? - Pædagogstuderendes faglige viden, rettet mod udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske arbejde

114 sider * ISBN: 978-87-7430-247-6 * Udgivet af SSIP - Social- og Specialpædagogik i Inkluderende Perspektiv, Aarhus Universitet 2011

VIDA-Forskningsserien: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud

VIDA i København - Fortællinger fra praksis. Vidensbaseret indsats overfor udsatte børn i dagtilbud

44 sider * udgivet af Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune 2016


Bente Jensen: VIDA i København. Forskningsviden omsat i nye praksisser i dagtilbud. Et studie af nye pædagogiske tiltag i institutioner med sociale normeringer

80 sider * ISBN 978-87-7684-725-8 * udgivet af Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune 2016


Bente Jensen: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - Modelprogram. Forandring og effekt. VIDA-forskningsrapport 4

68 sider* ISSN 1904-8521 * VIDA-forskningsserien 2013:07 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Peter Berliner & Bente Jensen (Eds.): Staff supported parental involvement in effective early interventions for at-risk children –a systematic research review. VIDA research review.

42 sider * ISSN 2244-9116 (Web) * VIDA research series 2013:01 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen (red.): Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud. MODELPROGRAM - UDVIKLINGSTENDENSER

116 sider * ISSN 1904-8521 * ISBN: 978-87-7281-848-1 * VIDA-forskningsserien 2012:02 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen (red.): Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud. MODELPROGRAM - MIDTVEJSANALYSER

149 sider * ISSN 1904-8521 * VIDA-forskningsserien 2012:01 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen (red.), Ulrik Brandi, Dorte Kousholt, Peter Berliner, Thomas Yung Andersen, Gunnar Hellmund, Anders Holm: Videnbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogram.Statusrapport 2. Baseline

148 sider *ISSN 1904-8521 *VIDA-forskningsserien 2011:03 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet

Appendix til VIDA-STATUSRAPPORT 2:


Michael Søgaard Larsen, Anne Bang-Olsen, Peter Berliner, Hanna Bjørnøy Sommersel, Anne Grosen Pedersen, Anders Holm, Bente Jensen, Rune Møller Kristensen, Niels Ploug, Neriman Tiftikci:
Programmer for 0-6årige med forældreinvolvering i dagtilbud – En forskningskortlægning

175 sider * ISSN 1904-8521 * VIDA-Forskningsserien, 2011:02 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet


Bente Jensen, Anders Holm, Camilla Wang, Dorte Kousholt, Ib Ravn, Michael Søgaard Larsen, Ove Steiner Rasmussen, Peter Berliner, Thomas Yung Andersen, Ulrik Brandi: Videnbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogram. Statusrapport 1. Design og metode

112 sider * ISSN 1904-8521 * VIDA-Forskningsserien, 2011:01 * Udgivet af VIDA, Aarhus Universitet

Handlekompetencer i pædagogisk arbejde - HPA projektet

HPA serien No. 1

Bente Jensen: Social arv. Om social arv, ulighed i livschancer og målgrupper og forskningsmæssige perspektiver for HPA-intervention

Bente Jensen:Kan daginstitutioner gøre en forskel? Fra forskning om daginstitutioner set i lyset af et kompetence- og eksklusionsperspektiv

Bente Jensen & Mie Rasbech:Implementeringsprocesser i pædagogisk praksis. Om konkretisering af ideer i en udviklingsproces med HPA-projektet som eksempel

Bente Jensen & Mie Rasbech: Evaluering af lokale udviklingsprocesser. Om model og metodeudvikling i evalueringsperspektiv

Bente Jensen, Kirsten E. Petersen & Jakob Haahr-Pedersen:Pædagogiske læreplaner - og nye muligheder?

Niels Rosendal Jensen: Bourdieu-notatet

Frank Ebsen:Børn og unge med behov for særlig støtte. Fra 1990-2005

Frank Ebsen:Børn og unge med særlige behov - i forskning i Danmark

Pär Nygren:Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv

Pär Nygren: At udvikles ved at udvikle - en model for deltagerstyrede forandringsprocesser i HPA's udviklingsdel

Kirsten Elisa Petersen: Daginstitutioners betydning for udsatte børn - en forskningsoversigt

Helle Schjellerup Nielsen: Indsats og virkning på daginstitutioner for børn og unge - et litteraturreview

Stig Broström: Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence

Søren Langager:Socialpædagogisk arbejde på døgninstitutioner/opholdssteder med særligt henblik på udvikling af handlekompetencer

 

HPA serien No. 2

Frank Ebsen:Forskningens betydning for pædagogers praksis

Thomas Moser & Ilse Marie Mortensen:Børn og voksnes kropslighed i daginstitutioner

Forskere

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.