DPU

Sundhedsfremme og miljøundervisning

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

28.09.2017 |

Skolehaver styrker også traditionelle skolefag

Gennem sommerhalvåret har danske skolebørn lært at dyrke jorden og lave mad i landets skolehaver. Men den friske luft og jorden under neglene er ikke kun et pusterum fra hverdagen i klasseværelset. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at skolehaverne også gavner undervisningen i matematik, natur- og sprogfag.

04.09.2017 |

Nyt lys på skolens seksualundervisning

Seksualundervisning er et af de vigtigste dannelsesfag i skolen, men vi ved i realiteten meget lidt om, hvordan lærerne griber opgaven an. Ny undersøgelse fra ph.d.-stipendiat Line Anne Roien blandt 11.000 lærere og pædagoger kortlægger for første gang de udfordringer, som skolerne står overfor i undervisningen.

18.02.2016 |

Trivsel kan blive et tyranni

Voksende krav til skolen om bedre trivsel for eleverne kan ende som et velment tyranni, hvor den enkelte presses til at være positiv. Vi skal huske at rette blikket mod de institutionelle rammer og den daglige praksis, fortæller nyudnævnt professor ved DPU, Aarhus Universitet, Venka Simovska.

Viser resultater 1 til 3 ud af 13

1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Er stress den nye børnesygdom?

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

Hvad optager forskeren?: Kampen mod den ulige sundhed

01.06.2013Gode råd om gulerødder, løbeture og søvn er ikke nok, hvis vi vil fremme børns sundhed og trivsel. Vi har brug for et nyt syn på sundhedsfremme, der i højere grad bygger på børnenes egne handlemulighe

Tre bud på pædagogik i et grænseland: 2. Pædagogik er bedre medicin

01.06.2013 Der udstedes oftere recept på piller end på pædagogik, når børn og unge får diagnosen ADHD. Men på den lange bane er pædagogisk intervention bedre medicin, mener inklusionsforsker Tine Basse Fisker.

I skyggen af store reformer

01.03.2013Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløser det magtkampe og truer de professionelle på deres identitet, fortæller lektor Niels Christian Nickelsen.

Energizer 3: Sæt mindfulness på skoleskemaet

01.12.2011Særlige øvelser kan give trætte elever mere energi og koncentration, men det kræver erfaring og høj etik at sætte energizers og mindfulness på skoleskemaet, siger lektor Anne Maj Nielsen.

Energizer 1: Zzzz! Put nu de børn

01.12.2011Unges træthed skyldes ikke ændringer i deres fysiologiske døgnrytme, men er socialt betinget af, at far og mor accepterer, at deres børn går for sent i seng, siger søvnforsker Poul Jennum.

Forskere

Jette Benn

Ekstern lektor
M
H bygn. A, 201
P +4587163838
P +4530586632

Søren Breiting

Professor emeritus

Monica Susanne Carlsson

Lektor
M
H bygn. D, 104
P +4587163724
P +4529426725

Jonas Andreasen Lysgaard

Lektor
M
H bygn. D, 116
P +4587163834
P +4593508101

Jeppe Læssøe

Professor MSO
M
H bygn. D, 142
P +4587163846
P +4524594446

Line Anne Roien

Ph.d.-stipendiat

Karen Wistoft

Professor MSO
M
H bygn. D, 143
P +4587163823
P +4526132653