DPU

Sundhedsfremme og miljøundervisning

Viden og værktøjer


Nyhedshistorier fra DPU

30.01.2018 |

Børn skal blive smagsdommere

For 40 år siden var køkkenet de voksnes domæne. Den opfattelse gennemsyrede undervisningen i skolerne, forholdene hjemme i køkkenerne og de kogebøger, der blev udgivet til børn. Siden dengang har der imidlertid i Danmark været en revolution i vores pædagogiske idealer og i synet på børn, familier og madlavning. Det har radikalt ændret…

28.09.2017 |

Skolehaver styrker også traditionelle skolefag

Gennem sommerhalvåret har danske skolebørn lært at dyrke jorden og lave mad i landets skolehaver. Men den friske luft og jorden under neglene er ikke kun et pusterum fra hverdagen i klasseværelset. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at skolehaverne også gavner undervisningen i matematik, natur- og sprogfag.

04.09.2017 |

Nyt lys på skolens seksualundervisning

Seksualundervisning er et af de vigtigste dannelsesfag i skolen, men vi ved i realiteten meget lidt om, hvordan lærerne griber opgaven an. Ny undersøgelse fra ph.d.-stipendiat Line Anne Roien blandt 11.000 lærere og pædagoger kortlægger for første gang de udfordringer, som skolerne står overfor i undervisningen.

Viser resultater 1 til 3 ud af 14

1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Er stress den nye børnesygdom?

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

Hvad optager forskeren?: Kampen mod den ulige sundhed

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om ulige sundhed. Gode råd om gulerødder, løbeture og søvn er ikke nok, hvis vi vil fremme børns sundhed og trivsel. V

Tre bud på pædagogik i et grænseland: 2. Pædagogik er bedre medicin

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens medicinske effekt. Der udstedes oftere recept på piller end på pædagogik, når børn og unge får diagno

I skyggen af store reformer

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse

Energizer 3: Sæt mindfulness på skoleskemaet

01.12.2011Særlige øvelser kan give trætte elever mere energi og koncentration, men det kræver erfaring og høj etik at sætte energizers og mindfulness på skoleskemaet, siger lektor Anne Maj Nielsen.

Energizer 1: Zzzz! Put nu de børn

01.12.2011Unges træthed skyldes ikke ændringer i deres fysiologiske døgnrytme, men er socialt betinget af, at far og mor accepterer, at deres børn går for sent i seng, siger søvnforsker Poul Jennum.

Forskere

Jette Benn

Ekstern lektor
M
H bygn. A, 201
P +4587163838
P +4530586632

Monica Susanne Carlsson

Lektor
M
H bygn. D, 104
P +4587163724
P +4529426725

Jonas Andreasen Lysgaard

Lektor
M
H bygn. D, 116
P +4587163834
P +4593508101

Line Anne Roien

Ph.d.-stipendiat

Karen Wistoft

Professor MSO
M
H bygn. D, 143
P +4587163823
P +4526132653