DPU

Teknologiforståelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

13.06.2018Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udvikling er ikke gunstig for legen, lyder det fra to legeforskere i det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk.

Teknologien kan få børn ud i naturen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. I et nyt forskningsprojekt forsøger forskere at koble teknologi og natur. De undersøger, hvordan teknologien

Viden og værktøjer


Viden på video

2015

Technucation: Teknologiforståelse før, nu og frem. Konference 5. marts 2015

  1. Cathrine Hasse: Technucationprojektet
  2. John Dakers: Technological Literacy
  3. Larry Cuban: How Technology Use Has and Has Not Altered Classroom Teaching in the U.S.
  4. Hvorfor er der brug for forskning i professionsrettet teknologiforståelse? Paneldebat med Dorte Steenberg, Næstformand i Dansk Sygeplejeråd. Dorte Lange, Næstformand i Danmarks Lærerforening, Anne Kristensen, Leder af Hjemmeplejen Gladsaxe Kommune.
  5. Hvordan kan vi ændre på problemstillingen gennem uddannelserne? Paneldebat med Linda Schumann Scheel, Prodekan for Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol. Tove Hvid Persson, Dekan for Læreruddannelserne, UCC. Anne Mette Jørgensen, Institutchef, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol
  6. Hvilken rolle skal forskningen spille ift. teknologiforståelse i fremtiden? Paneldebat med Randi Brinckmann, Dekan, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol, Jens Haisler, Chefkonsulent, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Lise Tingleff Nielsen, Forskningschef, UCC, Helene Hoff, Chefkonsulent, Undervisningsministeriet

 

2011

Det tredje rum: Teknologiforståelse i humaniora. Konference 6. december 2011

  1. Cathrine Hasse: Teknologiforståelse for humanister. En introduktion
  2. Hans Siggaard: Teknologi og myter – fortællinger fra i dag og i går og måske fra fremtiden om, hvad teknologi er
  3. Don Ihde, SUNY, USA: The Designer Fallacy and Technological Imagination
  4. John R. Dakers, Delft University of Technology, Holland: Technological Literacy Defined
  5. Lektor Finn Olesen: Dannelse og teknologi - hen mod en opbyggelig teknologiforståelse
  6. Helle Mathiasen: Undervisning og it, hvorfor?
    Professor Jacob Wamberg¸ Afdeling for Kunsthistorie, AU: Kunst og teknologi

Nyhedshistorier fra DPU

10.01.2018 |

Teknologi skal få flere børn ud i naturen

Når børn og unge i dag sjældnere og sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk: Den får børn til at sidde passive indendørs med blikket rettet mod skærmen. Nu skal et nyt forskningsprojekt med forskere fra DPU, Aarhus Universitet i spidsen vise, hvordan teknologien også rummer et kæmpe potentiale til at gøre børn…

26.06.2017 |

It-støtte giver ordblinde bedre læseforståelse

It-støtte har en gavnlig effekt på ordblinde skoleelevers læseforståelse og stavning. Men mange ordblinde, der har fået tildelt it-støtte i form af ordforslag ved skrivning og oplæsning ved tekstlæsning, bruger ikke hjælpemidlerne i hverdagen. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der giver anbefalinger til, hvordan ordblinde…

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

Viser resultater 1 til 3 ud af 27

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Er robotten blevet en belastning for mennesket?

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om robotter. De nye mekaniske hjælpere er så småt begyndt at gøre sit indtog i arbejdslivet, men for at dette ikke som en b

Afklædt på nettet

06.03.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om digital seksualisering. Artiklen omhandler nettet som socialt og seksuelt fænomen.

Viser resultater 1 til 3 ud af 21

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Bøger om teknologiforståelse

Rapporter og working papers

 

Robotter i Folkeskolen. Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer i normalklasser

Gertrud Lynge Esbensen, Cathrine Hasse, Liv Gudmundsen, Mia Mathiasen, Mathias Breum, Kira Pumali, Emilie Brinks Andersen, Stine Harrekilde, Nanna Arason, Signe Rieland, Luna Lund Mathisen & Allan Sayedmirza

Understanding and developing “Technological Literacy” through Living Labs in teacher vocational

Working paper af Lene Storgaard Brok og Vibeke Schrøder, 2013

Sygeplejerskeuddannelse og teknologi

Working paper af Gertrud Lynge Esbensen,  2012

Læreruddannelsen før og nu - med et særligt blik på teknologi

Working paper udarbejdet af Ann-Therese Arstorp, 2012

Teknologiforståelse blandt lærer- og sygeplejerskestuderende

Teknologisk Instituts baseline survey. Offentliggjort d. 4. september 2012

Technological Literacy Seminar. A review of Definitions 

Jamie Wallace, 2011

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling

Forskere

Cathrine Hasse

Professor
M
H bygn. J, 110
P +4587163949
P +4523233631

Jamie Wallace

Lektor
M
H bygn. J, 114
P +4521653697
P +4521653697