DPU

Teknologiforståelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Pokémon GO rammer den rigtige cocktail

22.09.2016Pokémon GO hitter i Danmark. Andreas Lieberoth, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet, forsker i spilpsykologi og forklarer, hvorfor spillet er blevet så populært blandt både børn og voksne.

Derfor hitter Pokémon

05.12.2016 I sommeren 2016 landede Pokémon GO i Danmark med et brag. Børn og voksne fik en uhørt trang til at gå lange ture for at udklække æg, Pokéstops og Pikachu blev daglig tale og enkelte smadrede hovedet

Viden på video

John Dakers: Technological Literacy

Flere film og forelæsninger på video

2015

Technucation: Teknologiforståelse før, nu og frem. Konference 5. marts 2015

  1. Cathrine Hasse: Technucationprojektet
  2. John Dakers: Technological Literacy
  3. Larry Cuban: How Technology Use Has and Has Not Altered Classroom Teaching in the U.S.
  4. Hvorfor er der brug for forskning i professionsrettet teknologiforståelse? Paneldebat med Dorte Steenberg, Næstformand i Dansk Sygeplejeråd. Dorte Lange, Næstformand i Danmarks Lærerforening, Anne Kristensen, Leder af Hjemmeplejen Gladsaxe Kommune.
  5. Hvordan kan vi ændre på problemstillingen gennem uddannelserne? Paneldebat med Linda Schumann Scheel, Prodekan for Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol. Tove Hvid Persson, Dekan for Læreruddannelserne, UCC. Anne Mette Jørgensen, Institutchef, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol
  6. Hvilken rolle skal forskningen spille ift. teknologiforståelse i fremtiden? Paneldebat med Randi Brinckmann, Dekan, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol, Jens Haisler, Chefkonsulent, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Lise Tingleff Nielsen, Forskningschef, UCC, Helene Hoff, Chefkonsulent, Undervisningsministeriet

 

2011

Det tredje rum: Teknologiforståelse i humaniora. Konference 6. december 2011

  1. Cathrine Hasse: Teknologiforståelse for humanister. En introduktion
  2. Hans Siggaard: Teknologi og myter – fortællinger fra i dag og i går og måske fra fremtiden om, hvad teknologi er
  3. Don Ihde, SUNY, USA: The Designer Fallacy and Technological Imagination
  4. John R. Dakers, Delft University of Technology, Holland: Technological Literacy Defined
  5. Lektor Finn Olesen: Dannelse og teknologi - hen mod en opbyggelig teknologiforståelse
  6. Helle Mathiasen: Undervisning og it, hvorfor?
    Professor Jacob Wamberg¸ Afdeling for Kunsthistorie, AU: Kunst og teknologi

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

03.07.2013 |

Forskere måler effekten af it i skolen

”Mere it ” har i årevis været opskriften på en bedre skole. Men der mangler fortsat viden om den reelle effekt af at bruge it i undervisningen. Tre nye forskningsprojekter med fokus på it og didaktik skal nu gøre os klogere på, hvordan it konkret kan understøtte undervisningen og styrke lærernes kompetencer.

14.06.2013 |

Teknologi i matematikundervisningen – hvad er der nyt, hvad virker?

Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år beskæftiget sig indgående med, hvilke effekter undervisningsteknologi har på folkeskole- og gymnasieelevers matematiske præstationer.

15.05.2013 |

Nyt forskningsnetværk kobler viden om teknologi og læring

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det var temaet for en konference på Aarhus Universitet den 14. maj. Konferencen var startskuddet for et nyt tværvidenskabeligt netværk, der samler ekspertviden inden for teknologi, didaktik og pædagogik.

Viser resultater 10 til 12 ud af 25

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Fem bud på fremtidens skole

01.06.2014Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere, der hver giver deres vision for fremtidens skole.

Teknologiforskningen har brug for humanister

01.03.2014Teknologi bliver stadig mere fremtrædende – i børnehaven, på arbejdspladsen, i livet generelt. Forandrer nye teknologier vores måde at lære og være på? Den nyudnævnte professor Cathrine Hasse brænder

Medier & madpakker

01.12.2012Det historiske samspil mellem dannelse og medier er en lang og snørklet historie. Asterisk giver et indblik. Fra den sokratiske dialog og frem til i dag. Og det handler ikke bare om bøger og iPads, me

Viser resultater 10 til 12 ud af 19

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Bøger om teknologiforståelse

TEKU-modellen – Teknologiforståelse i professionerne 

Cathrine Hasse & Lene Storgaard Brok, 2015

Hent som gratis e-bog


Teknologi på læreruddannelsen - en forestillet eller realiseret proces?

Ph.d.-afhandling af Ann-Thérèse Arstorp


Teknologiforståelsepå skoler og hospitaler

Af Katia Dupret Søndergaard og Cathrine Hasse (red.), 2012

Rapporter og working papers

 

Robotter i Folkeskolen. Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer i normalklasser

Gertrud Lynge Esbensen, Cathrine Hasse, Liv Gudmundsen, Mia Mathiasen, Mathias Breum, Kira Pumali, Emilie Brinks Andersen, Stine Harrekilde, Nanna Arason, Signe Rieland, Luna Lund Mathisen & Allan Sayedmirza

Understanding and developing “Technological Literacy” through Living Labs in teacher vocational

Working paper af Lene Storgaard Brok og Vibeke Schrøder, 2013

Sygeplejerskeuddannelse og teknologi

Working paper af Gertrud Lynge Esbensen,  2012

Læreruddannelsen før og nu - med et særligt blik på teknologi

Working paper udarbejdet af Ann-Therese Arstorp, 2012

Teknologiforståelse blandt lærer- og sygeplejerskestuderende

Teknologisk Instituts baseline survey. Offentliggjort d. 4. september 2012

Technological Literacy Seminar. A review of Definitions 

Jamie Wallace, 2011

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling