DPU

Teknologiforståelse

  • Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Ny læringsmodel giver teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

08.06.2015Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-modellen. Effekterne af at anvende TEKU-modellen i relation til teknologiforståelse er blevet afprøvet i et RCT-lignende forsøg af Teknologisk Institut. Forsøget viser markante effekter, som præsenteres i ny rapport.

Teknologi gør os rådvilde

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015, om hvordan teknologien påvirker de fagprofessionelle. Interaktive tavler, iPads, PDA og en masse anden ny teknologi

Viden og værktøjer


Viden på video

2015

Technucation: Teknologiforståelse før, nu og frem. Konference 5. marts 2015

  1. Cathrine Hasse: Technucationprojektet
  2. John Dakers: Technological Literacy
  3. Larry Cuban: How Technology Use Has and Has Not Altered Classroom Teaching in the U.S.
  4. Hvorfor er der brug for forskning i professionsrettet teknologiforståelse? Paneldebat med Dorte Steenberg, Næstformand i Dansk Sygeplejeråd. Dorte Lange, Næstformand i Danmarks Lærerforening, Anne Kristensen, Leder af Hjemmeplejen Gladsaxe Kommune.
  5. Hvordan kan vi ændre på problemstillingen gennem uddannelserne? Paneldebat med Linda Schumann Scheel, Prodekan for Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol. Tove Hvid Persson, Dekan for Læreruddannelserne, UCC. Anne Mette Jørgensen, Institutchef, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol
  6. Hvilken rolle skal forskningen spille ift. teknologiforståelse i fremtiden? Paneldebat med Randi Brinckmann, Dekan, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol, Jens Haisler, Chefkonsulent, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Lise Tingleff Nielsen, Forskningschef, UCC, Helene Hoff, Chefkonsulent, Undervisningsministeriet

 

2011

Det tredje rum: Teknologiforståelse i humaniora. Konference 6. december 2011

  1. Cathrine Hasse: Teknologiforståelse for humanister. En introduktion
  2. Hans Siggaard: Teknologi og myter – fortællinger fra i dag og i går og måske fra fremtiden om, hvad teknologi er
  3. Don Ihde, SUNY, USA: The Designer Fallacy and Technological Imagination
  4. John R. Dakers, Delft University of Technology, Holland: Technological Literacy Defined
  5. Lektor Finn Olesen: Dannelse og teknologi - hen mod en opbyggelig teknologiforståelse
  6. Helle Mathiasen: Undervisning og it, hvorfor?
    Professor Jacob Wamberg¸ Afdeling for Kunsthistorie, AU: Kunst og teknologi

Nyhedshistorier fra DPU

16.11.2012 |

Robotteknik i undervisningen – virker det?

Brugen af robotteknik i undervisningen fremkalder begejstring – men hvad ved vi om det? Et nyt systematisk review af Fabiane Benitti sætter fokus på robotteknik i skoleundervisningen. Reviewet søger at klarlægge brugen af robotteknik som undervisnings- og læremiddel. Det præsenterer en sammenstilling af empirisk evidens for robotteknikkens…

04.09.2012 |

Forskere efterlyser bedre teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation sætter fokus på de udfordringer lærere og sygeplejersker møder i samspillet med ny teknologi i deres arbejdsliv. Projektet viser, at der er brug for nye og bedre uddannelsesmuligheder, der giver lærere og sygeplejersker den nødvendige teknologiforståelse.

12.05.2011 |

Innovation og evidens – et godt match?

Kan evidens gå hånd i hånd med innovation? Ja mener engelske Futurelab, der har specialiseret sig i at udvikle kreative og innovative tilgange til undervisning samtidig med, at de udgiver evidensbaseret viden.

Viser resultater 19 til 21 ud af 26

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Web 2.0 trænger ind i skolen

01.06.2010Såvel cyber kids som uddannelsespolitiske tekster presser på for at få web 2.0 ind i skolen. Hvad skal der til for at få en 'skole 2.0'? Asterisk aflægger rapport fra den digitale verden.

Viser resultater 19 til 19 ud af 19

Forrige 1 2 3 4 5 6 7

Bøger om teknologiforståelse

Rapporter og working papers

 

Robotter i Folkeskolen. Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer i normalklasser

Gertrud Lynge Esbensen, Cathrine Hasse, Liv Gudmundsen, Mia Mathiasen, Mathias Breum, Kira Pumali, Emilie Brinks Andersen, Stine Harrekilde, Nanna Arason, Signe Rieland, Luna Lund Mathisen & Allan Sayedmirza

Understanding and developing “Technological Literacy” through Living Labs in teacher vocational

Working paper af Lene Storgaard Brok og Vibeke Schrøder, 2013

Sygeplejerskeuddannelse og teknologi

Working paper af Gertrud Lynge Esbensen,  2012

Læreruddannelsen før og nu - med et særligt blik på teknologi

Working paper udarbejdet af Ann-Therese Arstorp, 2012

Teknologiforståelse blandt lærer- og sygeplejerskestuderende

Teknologisk Instituts baseline survey. Offentliggjort d. 4. september 2012

Technological Literacy Seminar. A review of Definitions 

Jamie Wallace, 2011

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling

Forskere

Cathrine Hasse

Professor
M
H bygn. J, 110
P +4587163949
P +4523233631

Jamie Wallace

Lektor
M
H bygn. J, 114
P +4521653697
P +4521653697