DPU

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

15.02.2016 |

Asterisk Live – skal vi dumpe karaktererne?

Fremtidens arbejdsmarked efterspørger ikke 12-tals-piger og -drenge. Det væsentlige bliver ikke, om man kan gøre det, der forventes, men om man formår at være kreativ og innovativ i sine løsninger på problemer. Sådan lød fremtidsdiagnosen ved Asterisk Live, der denne gang inviterede til en debat om karakterer.

24.09.2013 |

Om tidstyve og tidslommer

Den bærende værdi for vores opfattelse af tid i dag er effektivitet. Det er blevet et »lean«-mantra at minimere tidsanvendelse, uanset om der er tale om industriproduktion eller velfærdsydelser. Forskerkommentar af Pia Cort, lektor i læring, didaktik og uddannelse.

05.08.2010 |

Skolekulturen har betydning for brugen af de nationale test

Ny stor evaluering af brugen af nationale test i Norge viser markante forskelle på, hvordan skolerne bruger de nationale test. Brugen afhænger af, hvor samarbejdsorienterede skolens lærere og ledelse er og af kommunens støtte til skolerne.

Viser resultater 10 til 12 ud af 13

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Når karakteren ikke rækker

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om stræben efter høje karakterer. Jagten på 12-tallet er mere intens end nogensinde blandt landets gymnasieeleve

Målinger kan give børn et bedre liv

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om målinger i uddannelsessystemet. Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe

Curlingforældre er en myte

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om ISCAR konferencen. Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en

Viser resultater 10 til 12 ud af 16

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Rapporter

Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016


 

Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

ISBN 978-87-7684-628-2 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 1483, 549
P +4587163908
P +4521653749

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190