DPU

Undervisning og undervisningsdifferentiering

Video

Om video

Video: Jens Rasmussen, der er professor og underviser ved DPU, Aarhus Universitet, fortæller om 'Intelligent undervisningsdifferentiering' på en åben forelæsning den 23. november 2010.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

23.01.2017 |

Stress truer elevers læring og trivsel

Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en succes, som bør overføres til andre gymnasier, lyder det fra DPU-forskere bag ny rapport.

Viser resultater 10 til 12 ud af 23

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Altid med og altid på vej

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om den gode elev. Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af alt

Giver det mening at tale om social arv i dag?

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om social arv. Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen

Lige børn lærer skidt

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om individuelle insatser i folkeskolen. Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag er foku

Viser resultater 10 til 12 ud af 41

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Rapporter om turboforløb og læremidler

Frans Ørsted Andersen, Daniel Wilson, Esben Klange og Rune Müller Kristensen: Esbjergakademiet 2017: Videnskabelig rapport på baggrund af følgeforskning

128 sider * ISBN: 978-87-7684-596-4 (elektronisk udgave) * DPU, Aarhus Universitet 2018


Niels Larsen, Frans Ørsted Andersen og Esben Klange: Training of trainers in Togo. Forskningsrapport om implement og børnefondens camp i Togo for lærere ved erhvervs- og tekniske skoler i Kara september 2017

70 sider *ISBN: 978-87-7684-605-3 * DPU, Aarhus Universitet 2018


Caroline Bjerre-Madsen og Frans Ørsted Andersen: Rapport om DrengeAkademiet. De længerevarende betydninger af deltagelsen i DrengeAkademiet – rapport 2017

41 sider * ISBN: 978-87-7684-665-7 * DPU, Aarhus Universitet, 2017


Jeppe Bundsgaard : Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Rapporter om vejledning

Kollektiv Akademisk Vejledning - en introduktion

Helle Merete Nordentoft, Kristina Mariager-Anderson og Anne Smedegaard

84 sider * ISBN: 978-87-7684-706-7 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Rapporter om Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik

Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov Vol. 1

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet 2014


"Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov". Vol. 2 - Bilag

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet 2014

Forskere