DPU

Undervisning og undervisningsdifferentiering

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

20.12.2012 |

Lærere skal sætte mål for elevers læring

Elever på de ældste klassetrin skal vide, hvorfor de skal arbejde med formler i matematik og læse Hosekræmmeren i dansk. Det kræver, at deres lærere har klare mål for, hvilke kompetencer eleverne skal opnå. Det konkluderer et netop afsluttet forskningsprojekt fra Aarhus Universitet om kompetenceorienteret undervisning. Forskerne fremlægger…

11.08.2009 |

Lærer elever mere af at få lektier for?

Hvad siger den internationale forskning om virkningen af lektielæsning? Det har et nyt systematisk review fra Canada undersøgt. Læs konklusionerne, så er dit hjemmearbejde gjort før skoleårets start.

Viser resultater 19 til 20 ud af 20

Forrige 1 2 3 4 5 6 7

Artikler fra magasinet Asterisk

Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen

01.06.2013Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange studerende ud af studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport søger at finde svar og konkluderer, at in

Mobning kræver mere end fredagskage

01.03.2013»Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tidsrum, som ligger ’udenpå’ undervisningen som noget ekstra, man fylder på skoledagen eller indfører i skole

Efterskole er et springbræt for ordblinde

01.03.2013Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse, øge deres livsglæde og styrke dem socialt og fagligt, konkl

Viser resultater 19 til 21 ud af 37

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Video: Jens Rasmussen om Intelligent undervisningsdifferentiering - 2010

Rapporter om turboforløb og læremidler

Caroline Bjerre-Madsen og Frans Ørsted Andersen: Rapport om DrengeAkademiet. De længerevarende betydninger af deltagelsen i DrengeAkademiet – rapport 2017

41 sider * ISBN: 978-87-7684-665-7 * DPU, Aarhus Universitet, 2017


Jeppe Bundsgaard : Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Rapporter om vejledning

Kollektiv Akademisk Vejledning - en introduktion

Helle Merete Nordentoft, Kristina Mariager-Anderson og Anne Smedegaard

84 sider * ISBN: 978-87-7684-706-7 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Rapporter om Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik

Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov Vol. 1

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet 2014


"Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov". Vol. 2 - Bilag

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet 2014

Forskere

Forskere

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 2110, 238
P +4587163908
P +4521653749

Jens Rasmussen

Professor
M
H bygn. B, 103d
P +4587163852
P +4540414643

Per Fibæk Laursen

Professor
M
H bygn. B, 103c
P +4521702695
P +4521702695

Poul Nissen

Lektor
M
H bygn. B, 103e
P +4587163668
P +4523475233