DPU

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

02.05.2017En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uhold

Afklædt på nettet

06.03.2017 Professor Dorte Marie Søndergaard efterlyser en større forskningsmæssig indsigt i fænomenet seksualiseret digital forfølgelse. Hent hele artiklen

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

22.02.2017 |

Skal jeg fortsætte, eller skal jeg droppe ud?

Hvordan kan det være, at nogle unge voksne gentagne gange vælger at afbryde uddannelser, mens andre unge med samme baggrund formår at gennemføre? Et nyt forskningsprojekt ved DPU sætter fokus på perso

23.01.2017 |

Stress truer elevers læring og trivsel

Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en

23.12.2016 |

Video fra Asterisk Live: Har fritid en fremtid?

I denne omgang Asterisk Live spurgte vi, hvad det betyder for institutionerne, professionerne og børnene, at fritidsliv og skoleliv ikke længere er to skarpt adskilte størrelser.

Viser resultater 1 til 4 ud af 28

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Sagt om lærere

06.03.2017 Vi er gået i arkiverne for at se, hvad fremtrædende personer og politikere har sagt om lærerfaget gennem årene. Hent hele artiklen

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017 De sidste årtiers fokus på mål, metoder og synlig læring har forandret lærerrollen. Asterisk spørger, om læreren har tabt sin autonomi eller fået styrket og professionaliseret sin position? Hent hel

Pædagogik kan forebygge radikalisering

05.12.2016 Tillid, samarbejde, anerkendelse, fællesskab, dialog. De pædagogiske våben mod afmagt, vrede og opposition til samfundet er formentlig dem, der bedst forebygger radikalisering. Asterisk har mødt prof

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016 Når etniske minoritetsunge understreger en fælles identitet som muslimer eller samler sig omkring en modkultur til skolen, skaber det bekymring og frygt for radikalisering. Fokus rettes ofte mod elev

Ville du gøre som Omar?

05.12.2016 I dag taler alle rask væk om radikalisering som et onde, vi må til livs. Men det er et ord, vi bør være varsomme med. Terrortruslen gør os blinde for den sociale og politiske afmagt i samfundet, og v

Viser resultater 1 til 5 ud af 42

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ 


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskere

Anne Maj Nielsen

Lektor
M
H bygn. D, 219a
P +4587163978
P +4593508070

Jens Christian Nielsen

Lektor
M
H bygn. D, 215
P +4587163851
P +4529426724

Rikke Brown

Ph.d.-studerende
M
P +4587163659

Thomas Aastrup Rømer

Lektor
M
H bygn. 2110, 241
P +4587163606
P +4551328165

Forskernes publikationer

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.