DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Fra Grundtvig til Google

09.11.2018Rousseau, Kant, Løgstrup og Grundtvig. Sådan lød listen over pædagogiske fyrtårne engang. I dag er det navne som Microsoft, Apple og Google, der udvikler uddannelser. Og mens de belæste mænd formede u

Fri af præstationspres

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Undervisning og øvelser i stresshåndtering og meditation ruster gymnasieelever til at håndtere stres

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

23.12.2016 |

Asterisk Live: Har fritid en fremtid?

I denne omgang Asterisk Live spurgte vi, hvad det betyder for institutionerne, professionerne og børnene, at fritidsliv og skoleliv ikke længere er to skarpt adskilte størrelser.

06.09.2016 |

Nyt Asterisk: Læring 24/7 – Fritid i forandring

Det nye nummer af Asterisk handler om læringslivets udvidede åbningstider, og hvad det betyder for børn og unges fritid.

Uffe Jankvist

03.03.2016 |

Elevers skæve opfattelser af matematik skal ændres

Matematik – det er da kedeligt og svært. Sådan har generationer af skole-og gymnasieelever haft det med ligninger, funktioner og brøker. Men ved at inddrage matematikkens levende historie i undervisni

15.02.2016 |

Asterisk Live – skal vi dumpe karaktererne?

Fremtidens arbejdsmarked efterspørger ikke 12-tals-piger og -drenge. Det væsentlige bliver ikke, om man kan gøre det, der forventes, men om man formår at være kreativ og innovativ i sine løsninger på

Viser resultater 9 til 12 ud af 33

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Privat lektiehjælp kaster sin skygge over Danmark

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om privat lektiehjælp. Privat lektiehjælp er en kæmpe skyggeindustri i Asien, men nu udfordrer skyggeundervisnin

12-tals-piger: Da det blev et problem at klare sig godt i skolen

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om 12-talspiger. Debatten om 12-tals-piger raser. I denne artikel bliver der sat fokus på denne debat.

Jagten på det høje snit modarbejder læring

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om læringskultur. To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe ka

Karakterer dumper som sorteringsværktøj

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om karakterkrav. To statistikforskere vender tommelfingeren nedad til de nye karakterkrav til ungdomsuddannelser

Når karakteren ikke rækker

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om stræben efter høje karakterer. Jagten på 12-tallet er mere intens end nogensinde blandt landets gymnasieeleve

Viser resultater 11 til 15 ud af 47

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Rapporter og e-bøger

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ 


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskere

Jonas Lieberkind

Lektor
M
H D, 249
P +4587163831

Anne Maj Nielsen

Lektor
M
H D, 219a
P +4593508070

Jens Christian Nielsen

Lektor
M
H D, 215
P +4587163851
P +4529426724

Thomas Aastrup Rømer

Lektor
M
H 1483, 546
P +4587163606
P +4551328165

Forskernes publikationer

Sort by: Date | Author | Title