DPU

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

Digital dannelse skal på skoleskemaet

07.03.2017Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

For ung til politik

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

11.02.2016 |

Hvad skaber ulighed i uddannelsessystemet?

Antallet af folk med videregående uddannelser er steget drastisk, men vi ved slet ikke nok om, hvad der betyder noget for unges vej videre i uddannelsessystemet, lyder det fra David Reimer, der netop

08.10.2015 |

Asterisk Live om fremtidens kompetencer

Skal finansministeren og konkurrencestaten have indflydelse på, hvad vores børn og unge skal lære i skolen og på ungdomsuddannelserne? Det mener professor emeritus Knud Illeris ikke. Han satte scenen

10.06.2015 |

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal bl

AU forskere er med på et nyskabende fireårigt forsknings- og formidlingsprojekt om smagen, som får massiv støtte fra Nordea-fonden.

12.05.2014 |

AU med i nyt kæmpeprojekt om mad og smag

Forskere, kokke, undervisere og studerende vil åbne danskernes øjne for smagens betydning for livskvalitet og sundhedsfremme. Et nyskabende fireårigt forsknings- og formidlingsprojekt om smagen får ma

Viser resultater 9 til 12 ud af 29

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Jagten på det høje snit modarbejder læring

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om læringskultur. To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe ka

Karakterer dumper som sorteringsværktøj

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om karakterkrav. To statistikforskere vender tommelfingeren nedad til de nye karakterkrav til ungdomsuddannelser

Når karakteren ikke rækker

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om stræben efter høje karakterer. Jagten på 12-tallet er mere intens end nogensinde blandt landets gymnasieeleve

Altid med og altid på vej

01.09.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om den gode elev. Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af alt

Giver det mening at tale om social arv i dag?

01.06.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om social arv. Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen

Viser resultater 11 til 15 ud af 45

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ 


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til avis - Kronik

2016

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

2015

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2014

Rapport

Doktordisputats

Bidrag til bog/antologi

  • Lykke, F., Søndergaard, D. M., 2014, "Mobning i gymnasiet", Nye perspektiver på mobningBidrag til bog/antologi

2013

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2012

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

2011

Tidsskriftartikel

Bog