DPU

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt Asterisk: Læring 24/7 – Fritid i forandring

06.09.2016Det nye nummer af Asterisk handler om læringslivets udvidede åbningstider, og hvad det betyder for børn og unges fritid.

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016 Når etniske minoritetsunge understreger en fælles identitet som muslimer eller samler sig omkring en modkultur til skolen, skaber det bekymring og frygt for radikalisering. Fokus rettes ofte mod elev

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

15.05.2013 |

Nyt forskningsnetværk kobler viden om teknologi og læring

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det var temaet for en konference på Aarhus Universitet den 14

05.04.2013 |

Hvordan kan it understøtte den pædagogiske og didaktiske praksis?

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i undervisningen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det bliver temaet på en konference på Aarhus

22.11.2012 |

Nyt forskningsprojekt sætter fokus på unges uddannelsessucces i København

LEKS-Longitudinal 2012 er et delprojekt under projektet LEKS (Læring og Evaluering i de Københavnske Skoler), som siden 2004 har leveret følgeforskning til PISA-København 2004 og 2007. I LEKS-longitud

10.01.2012 |

Voksne skal gribe ind over for unges mistrivsel

Mange unge lider i stilhed, og de står ofte alene med deres problemer. De bebrejder sig selv, at de ikke er perfekte og påtager sig i alt for høj grad ansvar for deres mistrivsel. Det viser en ny rapp

Viser resultater 17 til 20 ud af 27

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Har pædagogikken fået storhedsvanvid?

01.06.2013Pædagogik og uddannelse er politikernes patentløsning på næsten alle tidens store udfordringer – fra økonomisk krise og arbejdsløshed til bandekriminalitet og folkesygdomme. Kan pædagogikken leve op t

Mobning kræver mere end fredagskage

01.03.2013»Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tidsrum, som ligger ’udenpå’ undervisningen som noget ekstra, man fylder på skoledagen eller indfører i skole

Efterskole er et springbræt for ordblinde

01.03.2013Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse, øge deres livsglæde og styrke dem socialt og fagligt, konkl

I skyggen af store reformer

01.03.2013Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløser det magtkampe og truer de professionelle på deres identitet, fortæller lektor Niels Christian Nickelsen.

Tre bud på vendepukter: 2. Højskolen forandrer livet

01.03.2013Et højskoleophold bliver ofte et vendepunkt, fordi man finder mod og mening i et fællesskab befriet for moraliserende præstationskrav. Det kunne andre uddannelsesinstitutioner lære af, mener lektor Ka

Viser resultater 21 til 25 ud af 42

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskere

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

2016

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

2015

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2014

Rapport

Doktordisputats

Bidrag til bog/antologi

  • Lykke, F., Søndergaard, D. M., 2014, "Mobning i gymnasiet", Nye perspektiver på mobningBidrag til bog/antologi

2013

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2012

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

2011

Tidsskriftartikel

Bog