DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

Digital dannelse skal på skoleskemaet

07.03.2017Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt

06.09.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

11.04.2011 |

Nyt strategisk partnerskab skal fremme børn og unges trivsel og viden om sundhed

DPU, Aarhus Universitet og University College Syddanmark har indgået et strategisk partnerskab, der skal fremme læring om sundhed på skoler, i daginstitutioner og på ungdomsuddannelser. Partnerskabet

01.11.2010 |

Teknologien forstyrrer undervisningen

Computere, internet og mobiltelefoner har indtaget klasselokalerne, men med dem følger også Facebook, Messenger, spil og SMS-beskeder. Og det forstyrrer undervisningen, viser en ny rapport fra Center

27.10.2010 |

Kraftige nedskæringer truer musikfaget

Ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, dokumenterer, at der er sket kraftige reduktioner i musikundervisningen på landets uddannelsesinstitutioner gennem de seneste 10 år. På sigt betyder d

14.10.2010 |

Elever i handelsgymnasiet giver deres uddannelse topkarakterer

Elever på landets handelsgymnasier er glade for deres uddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet. De unge finder fagene spændende og meningsfulde

Viser resultater 29 til 32 ud af 34

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Tid til at ryste pose

25.06.2012Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund

Gymnasier i profileringskamp

01.06.2012Der er blæst til profileringskamp i gymnasieverdenen. De specialiserer sig, synliggør deres hensigter og dokumenterer deres resultater i kampen om de rigtige elever. Men det er ikke alt, der kan synli

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Energizer 1: Zzzz! Put nu de børn

01.12.2011Unges træthed skyldes ikke ændringer i deres fysiologiske døgnrytme, men er socialt betinget af, at far og mor accepterer, at deres børn går for sent i seng, siger søvnforsker Poul Jennum.

Skoleskyderi er dæmonisk rasen

01.06.2011Lars Geer Hammershøj ser nærmere på, hvad der kendetegner skoleskyderier som massakren på Columbine High School, og hvordan fænomenet hænger sammen med Søren Kierkegaards ‘dæmoniske rasen’.

Viser resultater 36 til 40 ud af 51

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Rapporter og e-bøger

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ 


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskere

Jonas Lieberkind

Lektor
M
H D, 249
P +4587163831

Anne Maj Nielsen

Lektor
M
H D, 219a
P +4593508070

Jens Christian Nielsen

Lektor
M
H D, 215
P +4587163851
P +4529426724

Thomas Aastrup Rømer

Lektor
M
H 1483, 546
P +4587163606
P +4551328165

Forskernes publikationer

Sort by: Date | Author | Title