DPU

Videregående uddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

21st Century Skills: Asien og Europa kan lære af hinanden

12.10.2016Godt 120 deltagere fra 30 lande diskuterede livslang læring og fremtidens kompetencer på DPU, Aarhus Universitet, under konferencen ’21st Century Skills’. Her blev det slået fast, at uddannelsessystem

Fremdriftsreformen rammer skævt

26.02.2016Mere stress og frafald. Mindre læring og studierelevant erfaring. En ny undersøgelse viser, hvad studerende forventer i kølvandet på nye formelle krav.

Viden og værktøjer om videregående uddannelser

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling
  • Anne Katrine Kamstrup: Teori og praksis som fænomener - En empirisk analyse af hvordan teori og praksis bliver til på lærer- og diplomingeniøruddannelsen
    Hent afhandling
  • Jan Jaap Rothuizen: På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske project
    Hent afhandling
  • Sofie Sauzet: Versioner - Diffraktive analyser af tværprofessionalismens tilblivelse som fænomen i professionshøjskolen
    Hent afhandling
  • Hanne Balsby Thingholm: Didaktiske læremidler som kobling mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
    Hent afhandling

Rapporter om vejledning

Kollektiv Akademisk Vejledning - en introduktion

Helle Merete Nordentoft, Kristina Mariager-Anderson og Anne Smedegaard

84 sider * ISBN: 978-87-7684-706-7 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Rapporter om studerende og undervisning ved videregående uddannelser i Danmark

Hent forskningsrapporter som gratis e-bøger:

Navigating in Higher Education – NiHE. Et blik fra studerende og undervisere på faglige,sociale og personlige perspektiver på undervisningen

Hanne Balsby Thingholm, David Reimer, Tina Bering Keiding, Jane Lisbeth Due og Emil Smith

53 sider * ISBN 978-87-7684-695-4 * Udgivet af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) i samarbejde med DPU, Aarhus Universitet, 2016


Studerende i en fremdriftstid. Prioriteter, valg og dilemmaer set i lyset af fremdriftsreformen

Laura Louise Sarauw og Simon Ryberg Madsen

82 sider * ISBN 978-87-7684-732-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Rapporter fra Clearinghouse:

Evidence on Dropout Phenomena at Universities

Malene Rode Larsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Michael Søgaard Larsen

53 sider * ISBN 978-87-7684-916-0 * Danish Clearinghouse for Educational Research, Department of Education, Aarhus University 2013


Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done by the Universities to Prevent or Reduce it? A systematic review

Michael Søgaard Larsen, Kasper Pihl Kornbeck, Rune Müller Kristensen, Malene Rode Larsen og Hanna Bjørnøy Sommersel

235 sider * ISBN 978-87-7684-917-7 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2013


A Research Mapping of Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done at Universities to Prevent or Reduce it?

Michael Søgaard Larsen Kasper Pihl Kornbeck Rune Müller Kristensen Malene Rode Larsen

159 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012


Working papers

Faciliterede studiegrupper for nye studerende. Evaluering af et initiativ på DPUs kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi i efteråret 2009

Hanne Kirstine Adriansen, Ib Ravn & Nina Tange

13 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010


Using facilitated study groups to improve student retention

Hanne Kirstine Adriansen og Lene Møller Madsen

25 sider * ISBN: 978-87-7430-191-2 * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010


Facilitering af studiemiljø. Evaluering af et pilotprojekt på DPUs kandidatuddannelse i Pædagogisk Psykologi i foråret 2009

Ib Ravn og Hanne Adriansen

16 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2009

Rapporter om professionsbachelor-uddannelserne

Læreruddannerkompetencer. En undersøgelse af danske læreruddanneres kompetencer og behov for kompetenceudvikling

Jens Rasmussen, Elsebeth Fjord Pedersen, Vibe Thorndal Stafseth

DPU, Aarhus Universitet 2015


Ekspert i Undervisning Rapport over første år i et forsknings- og udviklingsarbejde vedrørende samspillet mellem teori og praksis i læreruddannelsen (kort version)

Jens Rasmussen Per Fibæk Laursen Søren Kruse Tine Hedegaard Bruun Hanne Thingholm

DPU, Aarhus Universitet 2009


Rapporter om brobygning i professionsbacheloruddannelserne:

Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne 

Sammenfattende rapport af Lisbeth Haastrup, Cathrine Hasse, Torben Pilegaard Jensen, Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Per Fibæk Laursen og Trine Kløveager Nielsen, 2013


Forbløffende Praksisser & Håndbog i gør-det-selv 

Interventionsrapport I og håndbog i Forbløffende Praksisser. Af Cathrine Hasse, Lene Storgaard Brok, Helle Bjerg, Anne Katrine Kamstrup, Winnie Fossdal, Pernille Rosenbæk, 2013


4 rapporter om 4 interventioner i 4 professioner - Ingeniører, lærere, sygeplejesker & pædagoger, Forbløffende Praksisser

Interventionsrapport II, III, IV & V Af Anne Katrine Kamstrup, Per Fibæk Laursen, Merete Munkholm, Pernille Rosenbæk & Lene Storgaard Brok, 2013


Mødesteder i professionsuddannelserne

Delrapport fra den kvalitative del af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsuddannelserne, Lisbeth Haastrup. 2013


Bridging The Gap - Afrapportering af en kvalitativ undersøgelse af teori-praksis relationer i Læreruddannelsen

Rapport af Helle Bjerg UCC & Lisbeth Haastrup DPU, Aarhus Universitet, 2014


Brobygning mellem teori og praksis. Forskningskortlægning

Arbejdspapir af Trine Kløveager Nielsen, 2012



EPOKE - Working Paper serie om universitetsreformer

EPOKE - Working Papers on University Reform

Working Paper 24:
Research Assessment Systems and their Impacts on Academic Work in New Zealand, the UK and Denmark - Summative Working Paper for URGE Work Package 5
By Susan Wright, Bruce Curtis, Lisa Lucas and Susan Robertson, April 2014

Working Paper 23:
Shooting Arrows – Disruptions, Intersections and Tracing Lines in Gender Research
By Kirsten Locke, April 2014

Working Paper 22:
European Coordination and Globalisation - Summative Working Paper for URGE Work Package 3
By Roger Dale , March 2014

Working Paper 21:
Methodologies For Studying University Reform and Globalization: Combining Ethnography and Political Economy
By: Cris Shore and Miri Davidson (et al.), March 2013

Working Paper 20:
Toward a New Conceptual Framework
By: Susan Robertson et al., February 2012

Working Paper 19:
Academic Autonomy and the Bologna Process
By: Stavros Moutsios, February 2012

Working Paper 18:
The European Particularity
By: Stavros Moutsios, February 2012

Working Paper 17:
Researching Academic Agency in the Cultural Production of Indigenous Ideology in New Zealand Universities
By: Elizabeth Rata, April 2011

Working Paper 16:
FOLLOW THE MONEY. An interim report on Danish University funding prepared for Dansk Magisterforening
By: Rebecca Boden and Susan Wright, October 2010

Working Paper 15:
Collegialism, Democracy and University Governance - The Case of Denmark
By: Hans Siggaard Jensen, July 2010

Working Paper 14:
The Organisation of the University
By: Hans Siggaard Jensen, May 2010

Working Paper 13:
Recent Higher Education Reforms in Vietnam: The Role of the World Bank
By: Que Anh Dang, ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning, International Research Policy Office, DPU, October 2009

Working Paper 12:
Forandringsprocesser i akademia. En empirisk undersøgelse af medarbejderperspektiver på en fusionsproces i anledning af universitetsfusionerne
By: Gertrud Esbensen, September 2009

Working Paper 11:
Polishing the Family Silver. Discussions at Roskilde University Centre in Advance of the 2003 University Law
By: Nathalia Brichet, ph.d. student, August 2009

Working Paper 10:
Becoming and Being: University Reform, Biography and the Everyday Practice of Sociologists
By: Nicola Spurling, June 2009

Working Paper 9:
Measurements and Distortions - a Review of the British System of Research Assessment
By: Susan Wright, June 2008

Working Paper 8:
Will Market-based ventures substitute for government funding? - theorizing university financial management
By: Dr. Penny Ciancanelli, May 2008

Working Paper 7:
Women in Academia - Women's career paths in the social sciences, in the context of Lund University and Swedish higher education (pdf)
Susan Wright, October 2007

Working Paper 6:
'After Neoliberalism'? The reform of New Zealand's university system (pdf)
Cris Shore, June 2007

Working Paper 5:
Who Speaks for the University? Legislative frameworks for Danish university leadership 1970-2003 (pdf)
Jakob Williams Ørberg, May 2007

Working Paper 4:
An Insight into the Ideas Surrounding the 2003 University Law - Development contracts and management reforms (pdf)
Peter Brink Andersen, November 2006

Working Paper 3:
Histories of RUC - Roskilde University Centre (pdf)
Else Hansen, November 2006

Working Paper 2:
Trust in Universities - Parliamentary debates on the 2003 university law (pdf)
Jakob Williams Ørberg, October 2006

Working Paper 1:
Setting Universities Free? The background to the self-ownership of Danish universities (pdf)
Jakob Williams Ørberg, July 2006

Nyhedshistorier fra DPU

10.06.2015 |

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal bl

08.06.2015 |

Ny læringsmodel giver teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-

17.02.2015 |

Lærere og sygeplejersker skal have teknologiforståelse

Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver medarbejderne ikke forberedt ordentlig på at skulle br

10.04.2014 |

Behøver anatomibøger være uforståelige og svære at læse? Lingvistisk bearbejdning af fagtekster og dens effekt på læring

Mange studerende oplever det som et mindre onde at kæmpe sig igennem til tider tørre, kedelige og uvedkommende fagtekster. Indlæringen bliver overfladisk, og læseglæden daler hurtigt. Ny forskning kom

Viser resultater 13 til 16 ud af 33

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Den tikkende tid presser nuet

01.09.2014Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring, unge skal droppe sabbatåret, og studerende skal hurtigere igennem studierne. De aktuelle uddannels

Teknologiforskningen har brug for humanister

01.03.2014Teknologi bliver stadig mere fremtrædende – i børnehaven, på arbejdspladsen, i livet generelt. Forandrer nye teknologier vores måde at lære og være på? Den nyudnævnte professor Cathrine Hasse brænder

Er uddannelse en adgangsbillet til arbejdsmarkedet?

01.06.2013Der er næsten global enighed om, at der er en direkte sammenhæng mellem læring og beskæftigelsesmuligheder; mellem uddannelsesniveau og samfundsvækst. En ny rapport om livslang læring og beskæftigelse

Viser resultater 10 til 12 ud af 30

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskningsartikler online

The Rule of Mimetic Desire in Higher Education: Governing through naming, shaming and faming

British Journal of Sociology of Education. Volume 37, Issue 1

Katja Brøgger, 2016

 

The Ghosts of Higher Education Reform: On the organisational processes surrounding policy borrowing

Globalisation, Societies and Education

Katja Brøgger, 2014