DPU

Videregående uddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Fremtidens læring kobler teori med praktik

29.04.2016På kandidatuddannelsen i materiel kultur og didaktik på DPU, Aarhus Universitet, arbejdes der på at bygge bro mellem fag, professioner og institutioner. I år kan uddannelsen både fejre jubilæum og en

Nepalesiske studerende er et marked

01.03.2015De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb om en plads på det ufaglærte arbejdsmarked, er en stor misforståelse. Nepalesiske studerende er et marked for

Viden og værktøjer om videregående uddannelser

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling
  • Anne Katrine Kamstrup: Teori og praksis som fænomener - En empirisk analyse af hvordan teori og praksis bliver til på lærer- og diplomingeniøruddannelsen
    Hent afhandling
  • Jan Jaap Rothuizen: På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske project
    Hent afhandling
  • Sofie Sauzet: Versioner - Diffraktive analyser af tværprofessionalismens tilblivelse som fænomen i professionshøjskolen
    Hent afhandling
  • Hanne Balsby Thingholm: Didaktiske læremidler som kobling mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
    Hent afhandling

Rapporter om vejledning

Kollektiv Akademisk Vejledning - en introduktion

Helle Merete Nordentoft, Kristina Mariager-Anderson og Anne Smedegaard

84 sider * ISBN: 978-87-7684-706-7 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Rapporter om studerende og undervisning ved videregående uddannelser i Danmark

Hent forskningsrapporter som gratis e-bøger:

Navigating in Higher Education – NiHE. Et blik fra studerende og undervisere på faglige,sociale og personlige perspektiver på undervisningen

Hanne Balsby Thingholm, David Reimer, Tina Bering Keiding, Jane Lisbeth Due og Emil Smith

53 sider * ISBN 978-87-7684-695-4 * Udgivet af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) i samarbejde med DPU, Aarhus Universitet, 2016


Studerende i en fremdriftstid. Prioriteter, valg og dilemmaer set i lyset af fremdriftsreformen

Laura Louise Sarauw og Simon Ryberg Madsen

82 sider * ISBN 978-87-7684-732-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Rapporter fra Clearinghouse:

Evidence on Dropout Phenomena at Universities

Malene Rode Larsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Michael Søgaard Larsen

53 sider * ISBN 978-87-7684-916-0 * Danish Clearinghouse for Educational Research, Department of Education, Aarhus University 2013


Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done by the Universities to Prevent or Reduce it? A systematic review

Michael Søgaard Larsen, Kasper Pihl Kornbeck, Rune Müller Kristensen, Malene Rode Larsen og Hanna Bjørnøy Sommersel

235 sider * ISBN 978-87-7684-917-7 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2013


A Research Mapping of Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done at Universities to Prevent or Reduce it?

Michael Søgaard Larsen Kasper Pihl Kornbeck Rune Müller Kristensen Malene Rode Larsen

159 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012


Working papers

Faciliterede studiegrupper for nye studerende. Evaluering af et initiativ på DPUs kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi i efteråret 2009

Hanne Kirstine Adriansen, Ib Ravn & Nina Tange

13 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010


Using facilitated study groups to improve student retention

Hanne Kirstine Adriansen og Lene Møller Madsen

25 sider * ISBN: 978-87-7430-191-2 * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010


Facilitering af studiemiljø. Evaluering af et pilotprojekt på DPUs kandidatuddannelse i Pædagogisk Psykologi i foråret 2009

Ib Ravn og Hanne Adriansen

16 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2009

Rapporter om professionsbachelor-uddannelserne

Læreruddannerkompetencer. En undersøgelse af danske læreruddanneres kompetencer og behov for kompetenceudvikling

Jens Rasmussen, Elsebeth Fjord Pedersen, Vibe Thorndal Stafseth

DPU, Aarhus Universitet 2015


Ekspert i Undervisning Rapport over første år i et forsknings- og udviklingsarbejde vedrørende samspillet mellem teori og praksis i læreruddannelsen (kort version)

Jens Rasmussen Per Fibæk Laursen Søren Kruse Tine Hedegaard Bruun Hanne Thingholm

DPU, Aarhus Universitet 2009


Rapporter om brobygning i professionsbacheloruddannelserne:

Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne 

Sammenfattende rapport af Lisbeth Haastrup, Cathrine Hasse, Torben Pilegaard Jensen, Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Per Fibæk Laursen og Trine Kløveager Nielsen, 2013


Forbløffende Praksisser & Håndbog i gør-det-selv 

Interventionsrapport I og håndbog i Forbløffende Praksisser. Af Cathrine Hasse, Lene Storgaard Brok, Helle Bjerg, Anne Katrine Kamstrup, Winnie Fossdal, Pernille Rosenbæk, 2013


4 rapporter om 4 interventioner i 4 professioner - Ingeniører, lærere, sygeplejesker & pædagoger, Forbløffende Praksisser

Interventionsrapport II, III, IV & V Af Anne Katrine Kamstrup, Per Fibæk Laursen, Merete Munkholm, Pernille Rosenbæk & Lene Storgaard Brok, 2013


Mødesteder i professionsuddannelserne

Delrapport fra den kvalitative del af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsuddannelserne, Lisbeth Haastrup. 2013


Bridging The Gap - Afrapportering af en kvalitativ undersøgelse af teori-praksis relationer i Læreruddannelsen

Rapport af Helle Bjerg UCC & Lisbeth Haastrup DPU, Aarhus Universitet, 2014


Brobygning mellem teori og praksis. Forskningskortlægning

Arbejdspapir af Trine Kløveager Nielsen, 2012



EPOKE - Working Paper serie om universitetsreformer

EPOKE - Working Papers on University Reform

Working Paper 24:
Research Assessment Systems and their Impacts on Academic Work in New Zealand, the UK and Denmark - Summative Working Paper for URGE Work Package 5
By Susan Wright, Bruce Curtis, Lisa Lucas and Susan Robertson, April 2014

Working Paper 23:
Shooting Arrows – Disruptions, Intersections and Tracing Lines in Gender Research
By Kirsten Locke, April 2014

Working Paper 22:
European Coordination and Globalisation - Summative Working Paper for URGE Work Package 3
By Roger Dale , March 2014

Working Paper 21:
Methodologies For Studying University Reform and Globalization: Combining Ethnography and Political Economy
By: Cris Shore and Miri Davidson (et al.), March 2013

Working Paper 20:
Toward a New Conceptual Framework
By: Susan Robertson et al., February 2012

Working Paper 19:
Academic Autonomy and the Bologna Process
By: Stavros Moutsios, February 2012

Working Paper 18:
The European Particularity
By: Stavros Moutsios, February 2012

Working Paper 17:
Researching Academic Agency in the Cultural Production of Indigenous Ideology in New Zealand Universities
By: Elizabeth Rata, April 2011

Working Paper 16:
FOLLOW THE MONEY. An interim report on Danish University funding prepared for Dansk Magisterforening
By: Rebecca Boden and Susan Wright, October 2010

Working Paper 15:
Collegialism, Democracy and University Governance - The Case of Denmark
By: Hans Siggaard Jensen, July 2010

Working Paper 14:
The Organisation of the University
By: Hans Siggaard Jensen, May 2010

Working Paper 13:
Recent Higher Education Reforms in Vietnam: The Role of the World Bank
By: Que Anh Dang, ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning, International Research Policy Office, DPU, October 2009

Working Paper 12:
Forandringsprocesser i akademia. En empirisk undersøgelse af medarbejderperspektiver på en fusionsproces i anledning af universitetsfusionerne
By: Gertrud Esbensen, September 2009

Working Paper 11:
Polishing the Family Silver. Discussions at Roskilde University Centre in Advance of the 2003 University Law
By: Nathalia Brichet, ph.d. student, August 2009

Working Paper 10:
Becoming and Being: University Reform, Biography and the Everyday Practice of Sociologists
By: Nicola Spurling, June 2009

Working Paper 9:
Measurements and Distortions - a Review of the British System of Research Assessment
By: Susan Wright, June 2008

Working Paper 8:
Will Market-based ventures substitute for government funding? - theorizing university financial management
By: Dr. Penny Ciancanelli, May 2008

Working Paper 7:
Women in Academia - Women's career paths in the social sciences, in the context of Lund University and Swedish higher education (pdf)
Susan Wright, October 2007

Working Paper 6:
'After Neoliberalism'? The reform of New Zealand's university system (pdf)
Cris Shore, June 2007

Working Paper 5:
Who Speaks for the University? Legislative frameworks for Danish university leadership 1970-2003 (pdf)
Jakob Williams Ørberg, May 2007

Working Paper 4:
An Insight into the Ideas Surrounding the 2003 University Law - Development contracts and management reforms (pdf)
Peter Brink Andersen, November 2006

Working Paper 3:
Histories of RUC - Roskilde University Centre (pdf)
Else Hansen, November 2006

Working Paper 2:
Trust in Universities - Parliamentary debates on the 2003 university law (pdf)
Jakob Williams Ørberg, October 2006

Working Paper 1:
Setting Universities Free? The background to the self-ownership of Danish universities (pdf)
Jakob Williams Ørberg, July 2006

Nyhedshistorier fra DPU

21.12.2012 |

Nye lærere mangler specialpædagogiske kompetencer

Danske nyuddannede lærere halter bagefter deres kolleger i Finland og Canada, når det gælder specialpædagogiske kompetencer. Det viser en ny komparativ undersøgelse fra Aarhus Universitet. Derfor skal

04.12.2012 |

Lærere og sygeplejersker skal koble teknologi og faglighed

Skoler og hospitaler investerer massivt i teknologi, men det sker hovedkulds uden nogen klar plan for, hvordan lærere og sygeplejersker skal koble teknologien til praksis. Sådan lyder meldingen fra en

15.11.2012 |

Hvorfor dropper mange unge ud af universiteterne? – ny kortlægning klar

Frafald på universiteterne er et udbredt problem i hele Europa. Men hvorfor falder de unge fra, og hvad kan universiteterne gøre for at forhindre frafaldet? Det har Dansk Clearinghouse for Uddannelses

08.10.2012 |

Aarhus Universitet i spidsen for globalt projekt om universitetsreformer

Aarhus Universitet står i spidsen for et globalt uddannelsesnetværk for ph.d.-studerende, der skal sammenligne og nytænke universitetsreformer i Europa, Asien, Australien og New Zealand. De unge forsk

Viser resultater 25 til 28 ud af 33

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Jagten på personlig branding

01.06.2012Unge studerende jagter det gode cv for at kunne skille sig ud. Men det er ikke kun de unges ansvar at gøre sig attraktive for erhvervslivet. Universiteterne har et ansvar for at forbinde studiernes fa

Brugerne sprænger universitetets mure

01.03.2012Ny viden opstår ikke bare bag universitetets mure, men også i klasseværelser. Studerende og brugere af uddannelsesforskning spiller en stadig større rolle for videnproduktion, og det får brugerdreven

Innovation - Tidens politiske buzz-word

01.09.2011I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.

Viser resultater 19 til 21 ud af 30

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskningsartikler online

The Rule of Mimetic Desire in Higher Education: Governing through naming, shaming and faming

British Journal of Sociology of Education. Volume 37, Issue 1

Katja Brøgger, 2016

 

The Ghosts of Higher Education Reform: On the organisational processes surrounding policy borrowing

Globalisation, Societies and Education

Katja Brøgger, 2014