DPU

Vuggestuer, børnehaver og dagpleje

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

07.06.2017 |

Skab større sammenhæng i børns hverdag

Overgangen fra én aktivitet til en anden placerer ofte børn i dagtilbud i en venteposition, der kan skabe uro og konflikter mellem børnene. Et nyt aktionsforskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet peger på, at en løsning kan være at skabe større sammenhæng i børnenes dag.

18.04.2017 |

Nyt udviklingsprojekt sætter fokus på læring og trivsel for de mindste

Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal styrke samspillet mellem forskning og praksis i dagtilbud og skabe ny viden om indsatser, der understøtter børns trivsel, udvikling og læring.

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med høje forventninger, mener forsker og institutleder på DPU, Aarhus Universitet Claus Holm. DPU sætter livsduelighed til debat på en konference den 26.…

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmekraft i klasselokalet og i børnehaven? Det er temaet i en ny antologi om evidens og dømmekraft i undervisning og pædagogisk arbejde.

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

21.02.2017 |

Nyt forskningssamarbejde vil styrke udsatte børnehavebørns udvikling

Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og fællesskab. Hvordan et engageret samspil mellem voksne og børn kan fungere som udviklingsgrundlag for børnene, bliver omdrejningspunktet for et nyt forskningssamarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet,…

01.09.2016 |

Store udsving i kvaliteten i danske børnehaver

Der kan være stor forskel på den pædagogiske kvalitet i vores dagtilbud. Og når kvaliteten ligger i den lave ende, går det især ud over drenge, minoritetssprogede børn og børn med lav social status, viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet.

03.08.2016 |

11 lande i Europa i samarbejde om bedre kvalitet i dagtilbud

I Danmark går så godt som alle børn i vuggestue, børnehave eller dagpleje, og vi har både fokus på læring og børns trivsel og alsidige udvikling. Hvordan kan det danske helhedssyn på børnene inspirere andre europæiske lande? Og hvad kan vi omvendt lære af dem? Forskere fra Aarhus Universitet med DPU i spidsen deltager sammen med 11 europæiske…

27.06.2016 |

Ny e-bog: Læreplaner i dagtilbud

Et flertal af pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for måden, de er sammen med børnene på. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der gør status over de første ti år med læreplaner, er nu tilgængelig som e-bog.

14.06.2016 |

Gense den nationale småbørnskonference 2016

Den 7. juni var DPU vært for den 4. nationale småbørnskonference. Nu kan alle interesserede se eller gense de fælles oplæg fra årets konference på video.

Viser resultater 1 til 10 ud af 34

1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016 Næsten ni ud af ti pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for det, de er sammen med børnene om. De fleste pædagoger oplever læreplaner som nyttige, men også ressourcekrævende. En

Bag om redskabet

03.06.2016 Det er ikke kun kommercielle redskaber med brugervenlig finish og lækkert design, der kæmper om pædagoger og læreres opmærksomhed. Forskerne laver også redskaber – ofte for at udvikle praksis. Asteri

Historien om den kostbare læringstid

01.06.2015I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang handler det om "Pædagogprofessionens historie og aktualitet", der er udkommet som bog fra U Press

Curlingforældre er en myte

01.12.2014Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en myte. Faktisk bestemmer børn ikke særlig meget i en hverdag fuld af faste spisetider, sengetider og legeplad

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefeltet vader i daglige udfordringer, krav fra folkeskolereform og læreplaner og halvtomme tilbud om n

Skab tid til nærvær

01.09.2014Dagtilbud er underlagt en stram tidsstyring og PISA-tænkning, men læring er mere end det målbare. Nyt forskningsprojekt viser, at pædagoger bruger tiden med børn anderledes, hvis de udvider deres syn

Når evidens rykker ind på grøn stue

01.03.2014Evidensbaserede metoder indtager med høj hast danske vuggestuer og børnehaver. Tromler eller kvalificerer evidens pædagogikken? Bliver manualen vigtigere end pædagogers mavefornemmelse? Sammen med t

Ja tak til nationale anbefalinger om skolestart

01.12.2013Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere skoleparate, men det kræver solide pædagogiske indsatser. Det er budskabet fra Camilla Brørup Dyssegaard, der står bag en n

Hvad optager forskeren?: Didaktikkens forkæmper

01.09.2013Nej tak til mini-skoler. Ja tak til mere didaktik i dagtilbud og et målrettet arbejde med literacy i børnehøjde, men pædagogerne skal gå foran, lyder det fra Anders Skriver Jensen, der netop har forsv

Et ganske almindeligt ghettoliv

01.12.2012Familier i ghettoen lever et liv på kanten, men de ser ikke sig selv som udsatte. Pædagoger spiller en nøglerolle som rådgivere for de udsatte familier, og det giver en række socialpædagogiske udfordr

Viser resultater 1 til 10 ud af 17

1 2 Næste

Viden på video

Grethe Kragh-Müller: Små og store daginstitutioner

Forelæsning ved den årlige nationale konference om forskning i små børns institutions- og hverdagsliv (2015)

2017

2016

 

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016

 

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv 9.6.2015

 

2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014

Fra Barnet i centrum. Konference den 3.12.2014

 

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11. juni 2013:

 

 

 

 

 

 

 

Rapporter om Daginstitutioner

Gratis e-bog

Pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Hvordan – og i hvilket omfang – inddrager pædagoger i danske daginstitutioner læreplanerne i faglige refleksioner og praksis?

Maria Nøhr Belling, Sara Kirkegaard, Stig Broström, Anders Skriver Jensen og Kjeld Rasmussen

DPU, Aarhus Universitet 2016


Gratis e-bog

Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner - En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner

Grethe Kragh-Müller og Charlotte Ringsmose

DPU, Aarhus Universitet 2015


KIDS - Kvalitetsudvikling i daginstitutioner

Charlotte Ringsmose, Grethe Kragh-Müller

Rapporter om daginstitutioner fra Dansk Clearinghouse

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2012 i institutioner for de 0-6-årige

Trine KløveagerNielsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Neriman Tiftikci, Stinna Vestergaard, Michael Søgaard Larsen, Tomas Ellegaard, Jan Kampmann, Thomas Moser, Sven Persson, Niels Ploug


Kvalitet i barnehager I skandinavisk forskning 2006-2011. En systematisk forskningskartlegging

Hanna Bjørnøy Sommersel, Stinna Vestergaard & Michael Søgaard Larsen


Skoleparathed. Systematisk forskningskortlægning

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg


Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2011 i institutioner for de 0-6 årige

Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt, Hanna Bjørnøy Sommersel og Kasper Steenberg


 

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2010 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen)

Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug og Dorte Kousholt


Programmer for 0-6årige med forældreinvolvering i dagtilbud: En forskningskortlægning

Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Anders Holm, Peter Berliner og Niels Ploug


 

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2009 i institutioner for de 0-6 årige

Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Inge Johansson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt

Forskere

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.