DPU

Vuggestuer, børnehaver og dagpleje

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

24.10.2013 |

En dag med barnet i centrum

Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til gennem forskningsprojektet Barnet i Centrum. Projektet udvikles løbende i samarbejde mellem forskere og praktikere. Reportage fra fælles laboratoriedag 2. oktober for de omkring 400 deltagere i…

09.09.2013 |

Pædagoger er væsentlige for børns læring og udvikling

En ny undersøgelse, udarbejdet for Kommunernes Landsforening (KL) af forskere fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, viser, hvordan pædagoger allerede i dagtilbuddet kan styrke børns læring og udvikling endnu mere, end de gør i dag.

30.06.2013 |

Uddannet personale øger kvaliteten i dagplejen

En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at kvaliteten i dagplejen kan være meget svingende, og at der er behov for mere uddannelse til dagplejerne.

26.02.2013 |

Nyt forskningssamarbejde vil give de mindste bedre hverdag

Ni ud af ti danske børn under tre år tilbringer lige så mange timer i et dagtilbud som deres far og mor gør på arbejde. Hvad betyder det for børnene? Og hvad kan vi gøre for, at børnenes arbejdsuge på 37 timer styrker deres udvikling? Forskere, kommuner, pædagoger og dagplejere sætter i fællesskab barnet i centrum i et aktionsforskningsprojekt,…

30.11.2012 |

Nyt forskningscenter skal opbygge viden om børn og unges trivsel

TrygFonden har bevilget 60 mio. kroner til etablering af et nyt forskningscenter på Aarhus Universitet. Centeret sætter fokus på børn og unges trivsel og skal opbygge solid viden om, hvad der virker i forhold til at forbedre børn og unges trivsel. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) bidrager med et projekt om vuggestuers effekt for de 0-3…

16.11.2012 |

Målrettet pædagogisk praksis i dagtilbud giver børn bedre kompetencer

Fjerde statusrapport fra forskningsprojektet VIDA er klar. Projektet undersøger mulighederne for at rykke ved socialt udsatte børns trivsel og læring gennem en målrettet inkluderende pædagogisk indsats. Og alt tyder på, at VIDA virker i praksis.

03.10.2012 |

Pædagogers engagement kan bryde den negative sociale arv

Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor i forhold til udsatte børns sproglige udvikling? Et nyt forskningsprojekt viser, at gode daginstitutioner kan gøre en positiv forskel for udsatte børn, mens særligt institutioner med mange udsatte børn risikerer at forstærke den negative sociale arv. Hvis mønsteret skal brydes, kræver det en…

23.08.2012 |

Naturvidenskab for de yngste gav ny pædagogisk gejst

Videnskabsfolk og vuggestuebørn har noget til fælles. De er nysgerrige og laver eksperimenter, og det har vuggestuer og børnehaver i Hillerød Kommune udnyttet i et aktionslæringsprojekt om science-didaktik i daginstitutioner. Projektet har overbevist pædagogerne i kommunen om, at deres aktive bidrag har stor betydning for børnenes læring - og…

07.05.2012 |

Forskere og pædagoger rykker ved den negative sociale arv

En målrettet pædagogisk indsats over for udsatte børn i daginstitutioner betaler sig – både for børnene og for samfundet. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvordan nye pædagogiske arbejdsformer kan styrke socialt udsatte børns muligheder for at bryde med negativ social arv.

13.02.2012 |

Børn er mest aktive, når de leger udenfor

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har for femte år i træk kortlagt forskningen inden for førskoleområdet i Skandinavien. Forskningen om børns fysiske aktivitet, sundhed og leg i dagtilbud fylder meget i årets forskning.

Viser resultater 21 til 30 ud af 34

Forrige 1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 21 til 17 ud af 17

Forrige 1 2

Viden på video

Grethe Kragh-Müller: Små og store daginstitutioner

Forelæsning ved den årlige nationale konference om forskning i små børns institutions- og hverdagsliv (2015)

2017

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 6. juni 2017

2016

 

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016

 

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv 9.6.2015

 

2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014

Fra Barnet i centrum. Konference den 3.12.2014

 

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11. juni 2013:

 

 

 

 

 

 

 

Rapporter om Daginstitutioner

Gratis e-bog

Pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Hvordan – og i hvilket omfang – inddrager pædagoger i danske daginstitutioner læreplanerne i faglige refleksioner og praksis?

Maria Nøhr Belling, Sara Kirkegaard, Stig Broström, Anders Skriver Jensen og Kjeld Rasmussen

DPU, Aarhus Universitet 2016


Gratis e-bog

Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner - En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner

Grethe Kragh-Müller og Charlotte Ringsmose

DPU, Aarhus Universitet 2015


KIDS - Kvalitetsudvikling i daginstitutioner

Charlotte Ringsmose, Grethe Kragh-Müller

Rapporter om daginstitutioner fra Dansk Clearinghouse

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2012 i institutioner for de 0-6-årige

Trine KløveagerNielsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Neriman Tiftikci, Stinna Vestergaard, Michael Søgaard Larsen, Tomas Ellegaard, Jan Kampmann, Thomas Moser, Sven Persson, Niels Ploug


Kvalitet i barnehager I skandinavisk forskning 2006-2011. En systematisk forskningskartlegging

Hanna Bjørnøy Sommersel, Stinna Vestergaard & Michael Søgaard Larsen


Skoleparathed. Systematisk forskningskortlægning

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg


Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2011 i institutioner for de 0-6 årige

Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt, Hanna Bjørnøy Sommersel og Kasper Steenberg


 

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2010 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen)

Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug og Dorte Kousholt


Programmer for 0-6årige med forældreinvolvering i dagtilbud: En forskningskortlægning

Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Anders Holm, Peter Berliner og Niels Ploug


 

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2009 i institutioner for de 0-6 årige

Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Inge Johansson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt

Forskere

Bente Jensen

Professor MSO
M
H bygn. B, 230
P +4522119726
P +4522119726

Charlotte Ringsmose

Professor MSO
M
H bygn. D, 231
P +4587163945
P +4524268555

Grethe Kragh-Müller

Lektor
M
H bygn. D, 238
P +4587163898
P +4593508210

Ole Henrik Hansen

Lektor
M
H bygn. D, 109
P +4587163692
P +4522916518

Stig Broström

Professor emeritus
M
H bygn. D, 106
P +4587163637
P +4524447570