Aarhus Universitets logo
Find
Til studerende
Til ph.d.er
Til medarbejdere
Studieportaler
Studieportal - Arts
Ph.d.-portal
Faculty of Arts
Lokale medarbejderinformationer
Medarbejderportal - DPU
DPU
Om DPU
Organisation og strategi
Historie
Samarbejde
Ledelse
Medarbejdere
Aftagerpanel
Nyheder
Arrangementer
Ledige stillinger
Uddannelse
Bacheloruddannelse
Kandidatuddannelser
Masteruddannelser på DPU
Ph.d.
Kurser og efteruddannelse
Studieliv
Kontakt/vejledning
ÅBENT HUS 23/24
Forskning
UNESCO Chair
Forskningscentre
Forskningsprogrammer
Forskningsenheder
Find en forsker
Publikationer
Projekter
Internationale undersøgelser
Viden
Pædagogisk indblik
Magasinet Asterisk
Podcast
Video
Temaoversigt
Kontakt
Du er her:
DPU
Viden
Temaoversigt
Vuggestuer, børnehaver og dagpleje
Temaoversigt
Tema:
Vuggestuer, børnehaver og dagpleje
Pædagogisk indblik #2
Dagtilbuddets betydning for børn i udsatte positioner
Hent forskningsoversigt og lyt til podcast
Pædagogisk indblik #3
Leg i daginstitutioner
Hent forskningsoversigt og lyt til podcast
Nyheder
Side 3 af 2
Forrige
1
2
Artikler fra magasinet Asterisk
Side 3 af 2
Forrige
1
2
Viden på video
2022
Dagstilbud i omsorgskrise
Konference 5. april 2022
2019
Den pædagogiske omsorg
Asterisk Live 21. oktober 2019
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019:
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv Hvad ved vi om daginstitutionens indsatser og betydning i forhold til børn i udsatte positioner?
Pædagogers rolle i børns leg - hvad viser forskningen?
2018
Rammer om det gode måltid i daginstitutionen. Konferenceoplæg
Konference 28. august 2018
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 12. juni 2018
Passende parate børn og voksnes samarbejde
Pædagogisk arbejde med børns leg i daginstitutionen
Dagtilbud & pædagoger som spillere i (trans-)national policy
Fakta som fortælling. Billedfagbøger som pædagogisk ressource
2017
Konference: Professionel dømmekraft
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 6. juni 2017:
Bjørn Hamre: Glidninger i det pædagogiske vidensfelt
Sven-Erik Holgersen: Børns æstetiske dannelse
Eva Gulløv: Det aktuelle fokus på sociale kompetencer
Karen Ida Dannesbo: Passende parathed og de vigtige forældre
2016
Nye vilkår for skole, dagtilbud og lærer/pædagog-uddannelse – i transnationalt perspektiv. Tiltrædelsesforelæsning af professor MSO John Krejsler 27. maj 2016
Venka Simovska: Educare - where preschool and school meet to promote children's wellbeing, learning and development
"Pædagogen, professoren, personligheden". Festival om småbørnsdidaktik 2. februar 2016
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016:
Ole Henrik Hansen: Empati og dens betydning i pædagogernes relationer
Carsten Jessen: Digitale redskaber i dagtilbud
Lone Svinth: Udvikling af åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje
2015
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 9. juni 2015:
Dil Bach og Søren Christensen: Purposeful play - om reformer af børnehave og forældreskab i Singapore
Niels Rosendahl Jensen: Pædagogisk intervention i udsatte boligområder
Grethe Kragh-Müller: Små og store daginstitutioner
Anders Skriver Jensen: Dynamisk didaktik i dagpleje og vuggestue
2014
KIDS - Hvordan kan man måle kvalitet i daginstitutioner? Konference 13. november 2014
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 10. juni 2014:
Når dagtilbud kobles til den nationale konkurrenceevne v/lektor John Benedicto Krejsler
Kærlighed, kompetencer og krudtugler v/ adjunkt Ole Henrik Hansen
Pædagogisk arbejde med børns leg i børnehaven v/ lektor Ditte Winther-Lindqvist
Små udsatte børns bevægelse ind i vuggestuen v/ adjunkt Kirsten Elisa Petersen
Barnet i centrum. Konference 3. december 2014:
Ole Henrik Hansen: Emotionel relatering og modtagelse
Lone Svinth: Voksen-barn samspil og læring
Anders Skriver Jensen: Dynamisk didaktik
Anne Greve: De yngste børns leg og venskab - en problematisering
2013
Små børns institutions- og hverdagsliv. Konference 11. juni 2013:
Didaktik og dannelse ved professor mso Stig Broström
Børnehavens og pædagogprofessionens historie og aktualitet ved lektor Jens Erik Kristensen
Opdragelsesværdier i daginstitutioner ved lektor Eva Gulløv
Anerkendelse og ulighed i små børns liv ved lektor Charlotte Palludan
Læringsmiljøer i daginstitutioner ved professor mso Charlotte Ringsmose
Rapporter og e-bøger
Pædagogisk indblik 19: Praksis- og professionsudvikling i daginstitutioner
08. november 2023
-
Førskole
En socialpædagogisk tendens? : Festskrift til Søren Langager
01. januar 2023
-
Førskole
Pædagogisk indblik 20: Tidlige forebyggende indsatser, opsporing og underretning i dagtilbud - rettet mod børn i risiko for mistrivsel
02. november 2022
-
Førskole
Danske daginstitutioners indsatser og disses betydninger for pædagogisk personale, børn og familier under COVID-19 pandemien 2020/2021
06. juli 2021
-
Førskole
Pædagogisk indblik 09: Normeringers betydning for kvalitet i daginstitutioner
12. januar 2021
-
Førskole
Hvem sidder dér bag skærmen… og hvem hjælper? National kortlægning af brugen af digitale medier i børnehaver og vuggestuer
30. september 2020
-
Førskole
Musikundervisningen er blevet alvorligt svækket i Danmark
02. juni 2020
-
Førskole
Pædagogisk indblik 3: Leg i daginstitutioner
11. december 2019
-
Førskole
Pædagogisk indblik 2: Dagtilbuddets betydning for børn i udsatte positioner
30. oktober 2019
-
Førskole
Virkningsfuldt Pædagogisk Arbejde i Dagtilbud
04. marts 2019
-
Førskole
Glidninger - ’Usynlige’ forandringer inden for pædagogik og uddannelser
25. februar 2019
-
Førskole
Professionalisering og øget tværfaglighed i samarbejdet omkring mad og måltider i dagtilbud
28. august 2018
-
Førskole
Systematisk kortlægning om forældre- involvering og forældresamarbejde, der kan fremme læring hos børn og unge med ressourcesvag social baggrund i dagtilbud og skole
01. december 2016
-
Førskole
Pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Hvordan – og i hvilket omfang – inddrager pædagoger i danske daginstitutioner læreplanerne i faglige refleksioner og praksis?
21. juni 2016
-
Dagtilbud
Daginstitutioner i udsatte boligområder: Pædagogisk udvikling i arbejdet med udsatte børn og familier. Et forsknings- og udviklingsprojekt
01. juni 2015
-
Førskole
Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner: ‐ En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner
01. juni 2015
-
Førskole
Staff supported parental involvement in effective early interventions for at-risk children – a systematic research review: VIDA research series 2013:01
01. december 2013
-
Førskole
Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – Modelprogram. Forandring og effekt: VIDA-forskningsrapport 4. VIDA-forskningsserien 2013:07
01. december 2013
-
Førskole
Daginstitutionens betydning for udsatte børn og deres familier i ghetto‐lignende boligområder
01. december 2012
-
Førskole
Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – Modelprogram. Midtvejsanalyser: VIDA Statusrapport 3. VIDA-forskningsserien 2012:01
01. december 2012
-
Førskole
Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – Modelprogram. Udviklingstendenser: VIDA-Statusrapport 4. VIDA-forskningsserien 2012:02
01. december 2012
-
Førskole
Mere viden om diagnoser
01. december 2012
-
Førskole
Hvad er vigtig pædagogisk viden om socialt udsatte børn i daginstitutionen? Pædagogstuderendes faglige viden, rettet mod udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske arbejde
01. december 2011
-
Førskole
Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen: ‐ Det pædagogiske personales faglige kompetencer og det pædagogiske arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen
01. december 2011
-
Førskole
Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogram.: Statusrapport 2. Baseline. VIDA-forskningsserien 2011:03
01. december 2011
-
Førskole
Programmer for 0-6 årige med forældreinvolvering i dagtilbud. En forskningskortlægning: VIDA-Forskningsserien, 2011:02
01. december 2011
-
Førskole
Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud – modelprogram: Statusrapport 1. Design og metode. VIDA-forskningsserien 2011:01
01. december 2011
-
Førskole
Implementeringsprocesser i pædagogisk praksis: Om konkretisering af ideer i en udviklingsproces med HPA-projektet som eksempel
01. december 2009
-
Førskole
Kan daginstitutioner gøre en forskel? Fra forskning om daginstitutioner set i lyset af et kompetence- og eksklusionsperspektiv
01. december 2009
-
Førskole
Social arv: Om social arv, ulighed i livschancer og målgrupper og forskningsmæssige perspektiver for HPA-intervention
01. december 2009
-
Førskole
Socialpædagogisk arbejde på døgninstitutioner/opholdssteder med særligt henblik på udvikling af handlekompetencer
01. december 2009
-
Førskole
Pædagogiske læreplaner – og nye muligheder?
01. december 2009
-
Førskole
Evaluering af lokale udviklingsprocesser: Om model- og metodeudvikling i evalueringsperspektiv
01. december 2009
-
Førskole
Bourdieu-notatet
01. december 2009
-
Førskole
Børn og unge med særlige behov – i forskning i Danmark
01. december 2009
-
Førskole
Børn og unge med behov for særlig støtte? Fra 1990-2005
01. december 2009
-
Førskole
Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv
01. december 2009
-
Førskole
Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv
01. december 2009
-
Førskole
Indsats og virkning på døgninstitutioner for børn og unge – et litteraturreview
01. december 2009
-
Førskole
Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence
01. december 2009
-
Førskole
Forskningens betydning for pædagogers praksis
01. december 2009
-
Førskole
Børn og voksnes kropslighed i daginstitutioner: Refleksion og viden om kroppens betydning i dagtilbuddet med særlig vægt på socialt udsatte børn
01. december 2009
-
Førskole
At udvikles ved at udvikle: En model for deltagerstyrede forandringsprocesser i HPA’s udviklingsdel
01. december 2009
-
Førskole
Modtag nyhedsmail fra DPU
Forskere
Ditte Alexandra
Winther-Lindqvist
Lektor
M
diwi@edu.au.dk
H
D, 224
P
+4530139323
Lone
Svinth
Lektor
M
losv@edu.au.dk
H
D, 235
P
+4593508394
P
+4593508394
Grethe
Kragh-Müller
Lektor
M
grkm@edu.au.dk
H
D, 238
P
+4593508210
P
+4593508210
Bente
Jensen
Professor Emerita
M
bj@edu.au.dk
H
B, 114b
P
+4522119726
Eva
Gulløv
Professor MSO
M
evag@edu.au.dk
H
D, 258
P
+4593508147
P
+4593508147
Karen Ida
Dannesboe
Lektor
M
kida@edu.au.dk
H
D, 293
P
+4593521068
P
+4593521068
Revideret 04.04.2023
-
Knud Holt Nielsen