DPU

Aarhus Universitets segl

Pilotprojekt "Facilitering af studiemiljø"

Projektbeskrivelse: Ansøgning januar 2009

Problem

DPU's studerende får tilsyneladende ikke tilstrækkeligt udbytte af uddannelserne. De gennemfører i hvert fald meget langsomt eller falder fra.

Diagnose

Én forklaring kan være universiteternes sædvanlige ringe socialt-faglige kontekst omkring forelæsninger, opgaveskrivning og eksamen. Man kommer til forelæsning, sidder alene med de svære ord og går urolig hjem: "Er det bare mig?"

Forandringshypotese

Vi kan vha. faciliterede, konstruktive og anerkendende processer skabe et miljø for de studerende, der øger deres faglige udbytte, skærper deres professionelle identitet, uddyber deres tilknytning til hinanden og DPU og fremmer deres motivation for at gennemføre studiet.

Succeskriterium

Bedre ratings i studiemiljøundersøgelser. Flere gennemfører deres uddannelse hurtigere.

Pilotprojekt

Projektet er et pilotprojekt, som gennemføres med de 202 studerende på modul 3 og 4 på uddannelsen i pædagogisk psykologi i både København og Århus. Går dét godt, kan det egentlige projekt sættes i gang på samme uddannelse, evt. alle DPUs uddannelser, i forbindelse med studiestart til september 2009.

Pilotprojektet består af tre delprojekter:

1. Træning af 20-30 studiefacilitatorer på en todages workshop primo februar. Hver studiefacilitator får ansvaret for et 8-10 personers kollegialt fællesskab af studerende. Gruppen mødes i forbindelse med hver forelæsning til bearbejdning af pensum i anerkendende, konstruktive og effektive læringsprocesser faciliteret af studiefacilitatoren.

2. Faglig identitet. Over tre halve dage i løbet af semesteret formulerer og præciserer de studerende deres faglige identitet, bl.a hjulpet på vej af besøg hos to virksomheder, der har aftaget tidligere kandidater fra uddannelsen.

3. Faciliteret tirsdagsbar. En månedeligt samvær efter en tirsdagsforelæsning. Fra kl. 16 til 20 faciliteres deltagerne gennem videndelende og udvekslende processer, der gradvist bliver mindre faglige og mere sociale, kulminerende med buffet - og drinks, til dem der vil blive ved længere. En faciliteret bar, hvor ingen sidder og hænger i halve timer alene.

Afhængig af resultater kan disse delprojekter gentages, udvides eller suppleres med andre til efteråret 2009.

Evaluering (skitse)

Survey med spørgsmål om studiemiljø udsendes primo januar og juni. Antal gennemførte studerende på førsteåret, sammenholdt med antal tidligere år. Fokusinterview med studerende juni.

Projektindhold

Det tre delprojekter i detaljer:

Delprojekt 1: Studiefacilitatorer

Ideen med dette er, at en andel af de studerende skal lære at facilitere deres eget gruppearbejde og benytte peer-learning. 30 studerende (20 fra København og 10 fra Århus) gives en todages træningsworkshop i studiefacilitering, som gennmføres af Ib Ravn og Hanne Adriansen. Dette foregår som internat primo februar på Sjælland.

Delprojektet tager udgangspunkt i de studerendes egne ressourcer - de har jo en uddannelse i forvejen og mange har erfaring med at undervise og lignende. Ved at sætte de studerende i stand til at facilitere sig selv og hinanden, vil vi styrke deres egne kompetencer, samtidig med at studiemiljøet bedres.

Hver studenterfacilitator vil få ansvaret for en gruppe på 8-10 medstuderende. Studenterfacilitatorerne er efter workshoppen i stand til at facilitere involverende processer for gruppen i plenum og delt op i par og trioer - så alle er på og bliver set og anerkendt. Grupperne sammensættes tilfældigt på første mødegang af Ib Ravn og Hanne Adriansen og skal ses som kollegiale fællesskaber. De skal fungere som støtte til forelæsningerne og ikke være egentlige projektgrupper.

Det er heller ikke de sædvanlige ufokuserede diskussionsgrupper, hvor fire dominerer samtalen og fem kigger fortvivlet ud ad vinduet og sværger de ikke vil spilde tid på det her igen. Faciliteret gruppearbejde er effektivt, professionelt, konstruktivt - og derfor sjovt, ulig de ofte opslidende maratonprojektgruppearbejder, mange kender fra seminarier osv.

Delprojekt 2: Faglig identitet

Dette delprojekt vil bestå af tre halve dage og har til formål til at styrke den faglige identitet og give et billede af, hvad med kan lave når man er færdig som pæd.psyk.

Den første halve dag foregår på DPU (både i København og i Århus) og vil bestå af en deltagerbaseret klargøring af spørgsmål som Hvad kan jeg? Hvad er vi for nogen? Hvordan kan vi bidrage til samfundet? Er vi bare akademiske pædagoger eller hvad? -- Vi arbejder med processer til skærpelse af, hvad den faglige identitet som pæd.psyk. er eller kunne være. De studerende lærer at identificere deres egne kompetencer, formulere elevator pitch, og præcisering af, hvad hver enkelt vil bruge sin uddannelse til.

Derefter vil der i løbet af semestret være to halve dage, som bruges til virksomhedsbesøg på en mulig kommende arbejdsplads. Ideen er, at de studerende hører en case på virksomheden, arbejder i grupper med en problematik relateret til denne virksomhed, og reflekterer over: Hvad kunne inspirere mig, hvis jeg arbejdede her? Hvad ville jeg blive for en på en arbejdsplads som denne? Hvad ville jeg bidrage med? Hvordan skaber jeg værdi for andre her?

Virksomhederne kunne være en kommunal forvaltning og en HR-afdeling i en privat virksomhed, fx Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune og HR-afdelingen ved DONG for de studerende i København, og noget tilsvarende for de studerende i Århus.

Tidligere pæd.psyk.-studerende kunne inddrages i dette, enten ved at man tager på virksomhedsbesøg, hvor de er ansat, eller ved at de deltager i den første halve dag og bidrager med deres perspektiv på, hvordan uddannelsen kan bruges.

Hvis studiefacilitatorerne har lyst, kunne de være med til at facilitere dele af dette - ellers er det Ib Ravn og Hanne Adriansen, der faciliterer. 

Delprojekt 3: Faciliteret tirsdagsbar

En studenterbar er en god ting. Men typisk møder studernede kun op i sleskab med folk, de kender - og de forlader bare uden at have mødt andre. Sådan er dansk værtshuskultur, med mindre man har hele natten og kan drikke sig ud over de sociale hæmninger. Det har DPU-studerende med familie og arbejdsliv ikke, så derfor trækker en bar normalt ikke ret mange mennesker her.

I kontrast hertil vil den faciliterede tirsdagsbar bestå af forskellige sociale og faglige processer, der involverer alle tilstedeværende. For eksempel præsentationer i små grupper, udveksling af faglige interesser og erfaringer, frie møder på gulv og faciliteret cirkulering, open space-agtig smågruppedannelse om særemner, kollegasparring, skrivesuccesrunder, spisning med faglig bordplan, ufaglig rotation, drinks, en sang, musik, måske dans - en seriøs eftermiddag glider over umærkeligt over i regulær festlighed.

Første gang faciliteres den af Ib Ravn og Hanne Adriansen samt måske fem lokale tirsdagsbarsfacilitatorer. Disse 10 (dvs. fem fra Århus og fem fra København) er med til planlægningen af den første tirsdagsbar. Efter den første tirsdagsbar forventes de at kunne køre arrangementet selv.

Den faciliterede tirsdagsbar vil finde sted en gang om måneden fra februar til maj i både Århus og København, en tirsdag kl. 16-20, hvor alle alligevel har været på DPU til forelæsning.