Smag for livet

Om forskningsprojektet

Som led i det fireårige projekt under titlen SmagForLivet deltager forskere fra Aarhus Universitet med forskning relateret til børn og unges læring, viden og sprog for smag. I projektet deltager bl.a. også Syddansk Universitet, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, University College Lillebælt University College Sjælland og Nordic Food Lab. Formålet med projektet er at fremskaffe og udnytte forskningsbaseret viden til at skabe almen forståelse for og praksis omkring smagen som et grundlæggende vilkår for det gode liv. Forståelsen udmøntes konkret i læring og undervisning, specielt i det nye fag madkundskab i folkeskolen og i skolens hverdag, hvortil der søges udviklet en smagsdidaktik.

Projektet vil desuden sætte aftryk på professionshøjskolernes lærer-, pædagog-, ernærings- og sundhedsuddannelser samt arbejde med smag via integration med naturfag i ungdomsuddannelserne med fokus på et nyt fag, gastrofysik. Gennem en formidlingsindsats, der kommer til at ‘røre hjerte, hjerne og hånd’ for børn og unge, forventes projektet at få en varig virkning på danskernes viden om og forståelse af smagens betydning for et godt og sundt liv. Projektets konkrete resultater vil desuden blive formidlet til den brede befolkning.

Projektet gennemføres som et tværdisciplinært samarbejdsprojekt med lærer-, pædagog-, kokke-, sundheds- og ernæringsuddannelser, fødevarer- og ernæringsvidenskab, naturvidenskab, kulturvidenskaber, sensoriske videnskaber samt gastronomiske innovationslaboratorier. SmagForLivet ledes af professor Ole G. Mouritsen, Syddansk Universitet.

Læs mere om Smag for livet

Legater

Sag for Livet udbyder et antal legatportioner, der kan søges af alle, som vil arbejde for centrets målsætning med fokus på formidling af viden om smag til veldefinerede grupper, som fx børn, unge eller den brede danske befolkning.

Centeråbning 13. august 2014

Centeret SmagForLivet indvies onsdag den 13. august 2014 i Videnskabernes Selskab i København med følgende program:

• Velkomst (centerleder Ole G. Mouritsen og projektchef i Nordea-fonden Christine Paludan-Müller)
  • Ideen bag SmagForLivet (Ole G. Mouritsen)
  • Hvorfor smag i Madkundskab? (Karen Wistoft)
    Hent oplæg (pdf)
  • Opskrifter på succes - Nordic Food Lab i SmagForLivet (Michael Bom Frøst)
  • Gæsteforelæsning: John Prescott: Taste Matters: Why We Like the Food We Do
  • Reception, inkl. smagsprøver fra Nordic Food Lab

Samarbejdspartnere

• Syddansk Universitet
  • DPU, Aarhus Universitet
  • Københavns Universitet, KU-Life og Nordic Food Lab
  • UC Lillebælt
  • UC Sjælland

Projektet er støttet af Nordea-fonden, der har uddelt 38 af de 42 mio. kroner, som projektet koster.