DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dansk, læsning og skrivning

Viden og værktøjer


Nyhedshistorier fra DPU

28.10.2019 |

Danske elever er gode online-læsere, men glem ikke bøgerne

Danske 10-årige elever er gode til at læse på en skærm. Men vi opøver de grundlæggende læsekompetencer ved at læse på papir. Sådan lyder en af konklusionerne, når en analyse af resultaterne fra ePIRLS 2016 præsenteres på et pressemøde på DPU, Aarhus Universitet i dag.

04.06.2019 |

Digitale læremidler: Fra ABC til WWW

De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU’s magasin Asterisk.

02.05.2019 |

Traditionel undervisning i grammatik er spild af tid

Generation efter generation af danske skoleelever har bøjet verber og sat kryds og bolle uden at blive nævneværdigt bedre til at skrive. Alligevel dominerer den traditionelle skolegrammatik stadig i sprogfagene. Den kan udfylde tiden og give lærere og elever en pause i en travl skolehverdag. DPU-forsker har sammen med et forskerteam fulgt…

Viser resultater 1 til 3 ud af 19

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Hjernen mister fokus, når vi læser digitalt

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Klik, kryds og bolle

29.05.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Dansk uden dannelse

21.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Jesper Bremholm, lektor på DPU, Aarhus Universitet, sætter på baggrund af en ny undersøgelse spørgsm

3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forfatterskolen. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvi

Hvad optager forskeren?: »Danske elever har rykket sig i min tid«

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om elevernes fremgang. Bliver eleverne bedre til at læse og skrive med flere dansktimer i skolen? Ikke nødvendigvis,

Efterskole er et springbræt for ordblinde

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om ordblinde. Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succe

Den globale uddannelsesmeter

01.06.2010"Denne 'uddannelsesmeter' vil på sigt vise sig at være lige så robust - og lige så brutal og unuanceret - som markedets møntfod. For ingen vil vel mene, at penge er et dækkende udtryk for et menneskes

"Søren så en so. Mette så en ko. Søren og Mette lo." Begynder læseeventyret fortsat med de to?

01.04.2010Læsning kom på alles læber, da danske skolebørn i begyndelsen af 1990'erne skrabede bunden i en læseundersøgelse - og har været det lige siden, selvom vi har vundet terræn i de internationale sammenli

Forskerklumme Nationalt Videncenter for Læsning

Ulf Dalvad Berthelsen, 23. september 2019

 

Hvilket sprog taler din computer? Om programmeringssprog, literacy og fagforståelse

Helle Pia Laursen, 9. maj 2019:

 

Literacy og sproglig diversitet i skolen – et videnskabeligt krydsfelt

Ph.d.-afhandlinger

 

2016

  • Kristine Kabel: Danskfagets litteraturundervisning – Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen
    Hent afhandling

2015

  • Bettina Buch: Tekster og genrer på erhvervsuddannelserne – med særligt henblik på overgangen fra grundskole til erhvervsuddannelser
    Hent afhandling

Rapporter om undervisningsdifferentiering i dansk og matematik

Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov Vol. 1

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet 2014


"Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov". Vol. 2 - Bilag

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet