DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Undervisning og undervisningsdifferentiering

Video

Om video

Video: Jens Rasmussen, der er professor og underviser ved DPU, Aarhus Universitet, fortæller om 'Intelligent undervisningsdifferentiering' på en åben forelæsning den 23. november 2010.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

07.10.2019 |

Uro skaber problemer i skolen – og løsningen starter med viden om hvorfor

Uro, der forstyrrer undervisningen, er et stort problem i skolen. Men når vi griber ind, bør vi først forstå, hvordan uroen er et problem, og hvorfor der er uro. Den første forskningsoversigt i DPU og NCS’ nye serie ’Pædagogisk indblik’ giver et praktisk overblik over, hvad vi ved om undervisningsforstyrrende uro i skolen.

27.09.2019 |

Ny undersøgelse: Lærere vil gerne sætte samme mål for alle

Mange skolelærere sætter deres lid til, at læremidlerne i sig selv lever op til kravene om, hvad eleverne skal lære i skolens fag og emner. Samtidig volder det lærerne problemer at gøre Fælles Mål forskellige. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af undervisning med Fælles Mål i dansk og matematik, som DPU, Aarhus Universitet og…

04.06.2019 |

Digitale læremidler: Fra ABC til WWW

De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU’s magasin Asterisk.

Viser resultater 1 til 3 ud af 28

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Spot på ny forskning: Ræk ud efter elevernes lyst til at lære

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Læring kan godt være personlig, selv om læreren slet ikke er en person

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Digitale spil i undervisningen: Fra hurtig motivation til meningsfuld læring

29.05.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Viser resultater 1 til 3 ud af 44

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Rapporter om intensive læringsforløb og læremidler

Christian Christrup Kjeldsen, André Torre, Søren Langager: Skolefaglige kort- og langtidseffekter af intensive læringsforløb: Egmont Fondens signaturprojekt Lær for Livet

Fagligt notat fra den kvantitative del af følgeforskning af Lær for Livet Nr. 1

47 sider * ISBN: 978-87-7684-589-6 (elektronisk udgave) * DPU, Aarhus Universitet 2018


Frans Ørsted Andersen, Daniel Wilson, Esben Klange og Rune Müller Kristensen: Esbjergakademiet 2017: Videnskabelig rapport på baggrund af følgeforskning

128 sider * ISBN: 978-87-7684-596-4 (elektronisk udgave) * DPU, Aarhus Universitet 2018


Niels Larsen, Frans Ørsted Andersen og Esben Klange: Training of trainers in Togo. Forskningsrapport om implement og børnefondens camp i Togo for lærere ved erhvervs- og tekniske skoler i Kara september 2017

70 sider *ISBN: 978-87-7684-605-3 * DPU, Aarhus Universitet 2018


Caroline Bjerre-Madsen og Frans Ørsted Andersen: Rapport om DrengeAkademiet. De længerevarende betydninger af deltagelsen i DrengeAkademiet – rapport 2017

41 sider * ISBN: 978-87-7684-665-7 * DPU, Aarhus Universitet, 2017


Jeppe Bundsgaard : Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Rapporter om vejledning

Kollektiv Akademisk Vejledning - en introduktion

Helle Merete Nordentoft, Kristina Mariager-Anderson og Anne Smedegaard

84 sider * ISBN: 978-87-7684-706-7 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Rapporter om Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik

Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov Vol. 1

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet 2014


"Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov". Vol. 2 - Bilag

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet 2014