DPU

Nyheder

22.02.2017 | Ungdomsuddannelse

Skal jeg fortsætte, eller skal jeg droppe ud?

Hvordan kan det være, at nogle unge voksne gentagne gange vælger at afbryde uddannelser, mens andre unge med samme baggrund formår at gennemføre? Et nyt forskningsprojekt ved DPU sætter fokus på personlige beslutningsprocesser i relation til frafald og på, hvordan skoler med udgangspunkt i viden om disse beslutningsprocesser kan styrke…

21.02.2017 | Førskole

Nyt forskningssamarbejde vil styrke udsatte børnehavebørns udvikling

Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og fællesskab. Hvordan et engageret samspil mellem voksne og børn kan fungere som udviklingsgrundlag for børnene, bliver omdrejningspunktet for et nyt forskningssamarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet,…

17.02.2017 | EDU

Mindeord for Charlotte Palludan

Den 13. februar 2017 døde lektor og tillidsrepræsentant Charlotte Palludan ved DPU, Aarhus Universitet efter et kortvarigt sygdomsforløb. Tabet af Charlotte for DPU såvel som for fakultet ARTS er stort og sorgfuldt. Ved DPU vil ledelse, kollegaer og samarbejdspartnere savne Charlotte, hendes store engagement og omsorgsfulde kampgejst.

30.01.2017 | Ghetto, bande, marginalisering, radikalisering

Den direkte kobling mellem bander og ekstremisme er stærkt overvurderet

Vejen fra deltagelse i bander og kriminalitet til ekstremisme og radikalisering er langt fra lineær og smal. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, advarer mod blinde pletter i forebyggelsen.

23.01.2017 | Test, evaluering, karakterer, måling

Stress truer elevers læring og trivsel

Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en succes, som bør overføres til andre gymnasier, lyder det fra DPU-forskere bag ny rapport.

13.12.2016 | Socialpædagogik

Nyt Asterisk: Pædagogik som våben

I det nye Asterisk ser vi på radikalisering fra en pædagogisk vinkel. Er tillid, anerkendelse og fællesskab måske de stærkeste våben i bekæmpelsen af den vrede og afmagt i samfundet, der kan føre til ekstreme handlinger?

08.12.2016 | Disputatsforsvar

Sprog og social interaktion er nøglen til abstrakt tænkning

Lektor Theresa Schilhab er kognitionsforsker i krydsfeltet mellem neurobiologi og filosofi. Tirsdag den 13. december forsvarer hun en doktordisputats ved DPU, Aarhus Universitet om, hvordan vi som mennesker udvikler vores evne til abstrakt tænkning gennem interaktion med andre.

06.12.2016 | Internationale undersøgelser

PISA 2015: Stor fremgang for danske elever i matematik

For første gang ligger danske elever over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: læsning, naturfag og matematik. Især i matematik har de danske 15-årige klaret sig markant bedre end sidst. Men uro i klassen er stadig et problem, der trækker præstationerne ned.

30.11.2016 | Grundskole

Pædagogik på kanten fortsætter

Langtidseffekten af intensive læringsforløb sættes under lup i de kommende tre år. Med en ny bevilling fra LB-Fonden har projektet ’Pædagogik på kanten’ fået forlænget sin levetid.

29.11.2016 | Matematik

Danske 4. klasseelever er bedre end gennemsnittet til matematik og natur/teknologi

En ny undersøgelse af 4. klasseelevers præstationer i fagene matematik og natur/teknologi viser, at danske elever klarer sig godt internationalt set, og at vi i Danmark har mange elever, der er meget dygtige til matematik. Men den negative sociale arv er fortsat stærk, og lærerne oplever mere støj og flere forstyrrelser i undervisningen.

Viser resultater 1 til 10 ud af 1021

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste