DPU

Nyheder

08.12.2016 | Disputatsforsvar

Sprog og social interaktion er nøglen til abstrakt tænkning

Lektor Theresa Schilhab er kognitionsforsker i krydsfeltet mellem neurobiologi og filosofi. Tirsdag den 13. december forsvarer hun en doktordisputats ved DPU, Aarhus Universitet om, hvordan vi som mennesker udvikler vores evne til abstrakt tænkning gennem interaktion med andre.

06.12.2016 | Internationale undersøgelser

PISA 2015: Stor fremgang for danske elever i matematik

For første gang ligger danske elever over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: læsning, naturfag og matematik. Især i matematik har de danske 15-årige klaret sig markant bedre end sidst. Men uro i klassen er stadig et problem, der trækker præstationerne ned.

30.11.2016 | Grundskole

Pædagogik på kanten fortsætter

Langtidseffekten af intensive læringsforløb sættes under lup i de kommende tre år. Med en ny bevilling fra LB-Fonden har projektet ’Pædagogik på kanten’ fået forlænget sin levetid.

29.11.2016 | Matematik

Danske 4. klasseelever er bedre end gennemsnittet til matematik og natur/teknologi

En ny undersøgelse af 4. klasseelevers præstationer i fagene matematik og natur/teknologi viser, at danske elever klarer sig godt internationalt set, og at vi i Danmark har mange elever, der er meget dygtige til matematik. Men den negative sociale arv er fortsat stærk, og lærerne oplever mere støj og flere forstyrrelser i undervisningen.

24.11.2016 | Grundskole

Kommunalt selvstyre afskaffes i de nordiske skoler

Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale demokrati reduceres til budgetadministration. Det fortæller forsker bag en ny sammenlignende undersøgelse af kommunale skoleledere i de nordiske lande.

14.11.2016 | Grundskole

Ny viden om robotter i skolen

En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, viser, at skoler investerer i ny robotteknologi, men ikke nok i de fagprofessionelles møde med de nye teknologier.

09.11.2016 | Videregående uddannelse

DPU etablerer nyt center for Higher Education Futures

Universiteternes vilkår og hverdag er under hastig forandring, og fremtiden for de videregående uddannelser påkalder sig stor interesse: Hvordan bliver det at studere og forske fremover? Hvordan skal vi indrette universiteterne som institution? DPU, Aarhus Universitet etablerer nu Centre for Higher Education Futures, der med forskningsviden skal…

01.11.2016 | Videregående uddannelse

Ny rapport peger på didaktiske spændingsfelter i universitetsundervisningen

En forskergruppe fra Aarhus Universitet har netop udgivet rapporten Navigating in Higher Education (NiHE), der undersøger, hvordan både undervisere og studerende oplever undervisningen. Rapporten fremhæver forskellige didaktiske spændinger, som studerende og undervisere bør diskutere med henblik på at øge kvaliteten i undervisningen.

27.10.2016 | Socialpædagogik

Undervisning kan ikke erstatte ledelse i fængslerne

Der arbejdes løbende for at udvikle de danske fængsler. DPU, Aarhus Universitet har netop offentliggjort en rapport til Kriminalforsorgen om projektet ”Samarbejdskultur i fængsler”. Projektet havde fokus på undervisning og på at skabe forbedringer gennem læring. Intentionerne bag projektet er gode, men det risikerer at få en meget kort levetid,…

12.10.2016 | Videnudveksling

21st Century Skills: Asien og Europa kan lære af hinanden

Godt 120 deltagere fra 30 lande diskuterede livslang læring og fremtidens kompetencer på DPU, Aarhus Universitet, under konferencen ’21st Century Skills’. Her blev det slået fast, at uddannelsessystemer verden over skal skole studerende til at lære hele livet igennem.

Viser resultater 1 til 10 ud af 1015

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste