DPU

Aarhus Universitets segl

Metode

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning udarbejder systematiske reviews efter en internationalt anerkendt metode, der anvendes af forskere over hele verden.

Et systematisk review betyder forenklet, at der først foretages en kortlægning af al relevant forskning, der principielt kan være udført i hele verden, og som omhandler reviewspørgsmålet; dernæst kvalitetsvurderes denne forskning; og endelig – hvis det viser sig muligt – foretages en syntese af de relevante og kvalitetsvurderede forskningsresultater.

Et systematisk review giver indblik i, hvordan den indtil nu gennemførte forskning har håndteret en given problemstilling. Samtidig opsamles al den viden, som vi på nuværende tidspunkt kan uddrage af de foreliggende forskningsresultater.

Fordelene ved at gennemføre et systematisk review af den allerede eksisterende forskning om et givent problem eller fænomen kan være flere. En fordel kunne være, at et systematisk review kan bidrage til, at man med større sikkerhed kan sandsynliggøre, at visse pædagogiske fremgangsmåder fører til mere fordelagtige resultater end andre. Dermed evidensinformeres praksisfeltet. En anden mulighed er, at systematiske reviews, kan hjælpe politikere og embedsmænd med at få overblik over den tilgængelige viden tilknyttet respektive uddannelsespolitiske problemstillinger, og dermed evidensinformere policy på et pædagogisk eller uddannelsespolitisk område.

Et systematisk review rummer også muligheden for at identificere områder, hvor der er foretaget meget lidt forskning og/eller kun findes forskning af lav kvalitet, som det er vanskeligt at fæstne lid til. Dermed kan gennemførslen af et systematisk review også bidrage til afsløre, hvor der er behov for at igangsætte yderligere forskning.

Læs mere om systematisk review-metode

  • Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (2012). An introduction to Systematic Reviews. London: Sage Publications. Stærk introduktion til og grundbog om systematiske reviews.
  • Petticrew, M., & Roberts, H. (2005): Systematic reviews in the social sciences, Malden: Blackwell Publishers, . Denne grundbog kommer godt rundt om systematiske reviews af forskellige typer.
  • Popay, J., Roberts, H., Sowden, A., Petticrew, M., Arai, L., Rodgers, M., … Duffy, S. (2006). Guidance on the Conduct of Narrative Synthesis in Systematic Reviews: A product from the ESRC Methods Programme. Lancaster: Institute for Health Research. Centralt bidrag om narrative synteser i forbindelse med systematiske reviews.
  • Torgerson, C. (2003). Systematic reviews. London; New York: Continuum. Grundig gennemgang af en hyppigt anvendt metode bag systematiske reviews.
  • Forskningstidsskriftet Evidence & Policy, Policy Press. Redigeres i Storbritannien med bidrag fra førende forskere på feltet.