Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning udarbejder systematiske reviews efter en internationalt anerkendt metode, der anvendes af forskere over hele verden.
Et systematisk review betyder forenklet, at der først foretages en kortlægning af al relevant forskning, der principielt kan være udført i hele verden, og som omhandler reviewspørgsmålet; dernæst kvalitetsvurderes denne forskning; og endelig – hvis det viser sig muligt – foretages en syntese af de relevante og kvalitetsvurderede forskningsresultater.
Et systematisk review giver indblik i, hvordan den indtil nu gennemførte forskning har håndteret en given problemstilling. Samtidig opsamles al den viden, som vi på nuværende tidspunkt kan uddrage af de foreliggende forskningsresultater.
Fordelene ved at gennemføre et systematisk review af den allerede eksisterende forskning om et givent problem eller fænomen kan være flere. En fordel kunne være, at et systematisk review kan bidrage til, at man med større sikkerhed kan sandsynliggøre, at visse pædagogiske fremgangsmåder fører til mere fordelagtige resultater end andre. Dermed evidensinformeres praksisfeltet. En anden mulighed er, at systematiske reviews, kan hjælpe politikere og embedsmænd med at få overblik over den tilgængelige viden tilknyttet respektive uddannelsespolitiske problemstillinger, og dermed evidensinformere policy på et pædagogisk eller uddannelsespolitisk område.
Et systematisk review rummer også muligheden for at identificere områder, hvor der er foretaget meget lidt forskning og/eller kun findes forskning af lav kvalitet, som det er vanskeligt at fæstne lid til. Dermed kan gennemførslen af et systematisk review også bidrage til afsløre, hvor der er behov for at igangsætte yderligere forskning.