DPU

Kritisk demokratisk børnehavepædagogik

Laboratorium for kritisk-demokratisk børnehavepædagogik har til formål at skabe en engagerende, alsidig hverdag som pædagogisk afsæt for børnenes demokratiske dannelse. Gennem forskning, udviklingsarbejde, aktionslæring og eksperimenterende nytænkning, arbejder professor Stig Broström og ph.d. studerende Anders Skriver Jensen sammen med pædagoger fra Rudersdal, Helsingør og Køge om at videreudvikle demokrati som børnehavepædagogisk begreb. Projektet løber fra 1. oktober, 2012 til 1. oktober, 2013.

Med afsæt i Dagtilbudslovens formålsformuleringer vedr. ”medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati” samt at ”udvikle selvstændighed og evner til at indgå i forpligtende fællesskaber” ses børnehaven som et demokratisk mødested. Det forpligter både forskning og praksis på barneperspektivet, børns aktive deltagelse, og på at fremme alsidige og æstetiske miljøer med højt til loftet og plads til flere perspektiver.

I projektet arbejder pædagogerne med forskellige temaer; demokrati er den samlende overskrift. Eksempler på projekttemaer som indgår i laboratoriet:

  • Tur-kultur
  • Frokosten
  • Kommunikation
  • Lege og legekultur
  • Voksnes roller
  • Historiefortælling
  • Natur
  • IT
  • … og meget mere!