Botilbud til voksne udviklingshæmmede er bedre end deres rygte

Selv om arbejdet med udviklingshæmmede kan være hårdt og præget af skæve arbejdstider, er medarbejderne glade for deres arbejde og finder stor mening i det. Det viser resultater af Danmarks største undersøgelse af forhold på landets bosteder for voksne udviklingshæmmede, som netop er blevet offentliggjort. Undersøgelsen er foretaget af forskere tilknyttet projektet 'Socialpædagogik og botilbud til voksne med udviklingshæmning' på DPU, Aarhus Universitet.

"De seneste års mediehistorier om svigt har efterladt et misvisende billede i offentligheden af forholdene ved landet bosteder. Man har fået indtryk af, at bostederne generelt fungerer dårligt, og er præget af et uengageret personale", siger Søren Langager, der er ansvarlig for undersøgelsen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.

"Tværtimod giver undersøgelsen et billede af engagerede medarbejdere, der finder stor mening i deres arbejde med voksne udviklingshæmmede. Det understreges af, at det store flertal gerne vil blive i faget, selv om det er et område præget af personligt omsorgsansvar og skæve arbejdstider", siger Søren Langager.

I undersøgelsen fremgår det, at 93 procent i høj grad eller i nogen grad er tilfredse med deres arbejde, men 82 procent er tilfredse med arbejdsbetingelserne. 90 procent af medarbejderne føler, at de pårørende påskønner deres indsats i hverdagen. En fjerdedel oplever dog deres arbejde som psykisk belastende.  Årsagerne hertil er blandt andet oplevelser af voldelige situationer og fysiske konflikter med beboerne i dagligdagen.

"Det ser i høj grad ud til at være de situationer, hvor beboere er voldelige og hvor der må overvejes magtanvendelse, som slider på medarbejderne", siger Søren Langager.

Undersøgelsen 'Socialpædagogik og botilbud til voksne med udviklingshæmning' blev igangsat i 2006. Der er tale om den største samlede forskningsbaserede kortlægning af det socialpædagogiske arbejde på landets bosteder efter servicelovens vedtagelse i 1998.

Den  omfatter i alt fem rapporter, som beskriver de ansattes oplevelser, dagligdagen på bosteder og organisatoriske forandringer. Der er tale om både organisationsstudier, spørgeskemaundersøgelser og antropologiske feltstudier.

De fem rapporter kan downloades som gratis e-bøger på  www.dpu.dk/ssip/ebog.

Yderligere kommentarer og oplysninger om forskningsprojektets resultater:

projektleder Søren Langager, lektor, DPU, Aarhus Universitet, på tlf. 8888 9184 / 2625 9296, eller mail langager@dpu.dk.