Positiv psykologi i skolen

Elementer fra den positive psykologi kan med fordel anvendes til at øge elevernes læring i skolen. Det mener Frans Ørsted Andersen, der er aktuel med bogen ”Positiv psykologi i skolen”. I bogen kommer forfatteren med bud på og gode råd til, hvordan man kan integrere positiv psykologi i undervisningen.

Hvordan kan skoleelever lære optimalt? Et spørgsmål forskere, lærere og politikere jævnligt stiller sig selv og hinanden. En opfattelse baserer sig på den engelske skoleforskningstradition ”School Effectiveness” eller effektiv undervisning, der går ud på, at identificere særlige strukturelle og organisatoriske nøglefaktorer, som kan bruges til at gøre skoler mere effektive med hensyn til elevernes faglige præstationer.  Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning offentliggjorde i 2010 netop sådan en undersøgelse, der peger på 11 forhold i skolen, som politikere, skoleledere og lærere kan ændre på, hvis de beslutter sig for at gøre det.

”Positiv psykologi indgår i flere af disse forhold,” siger lektor Frans Ørsted Andersen, DPU, Aarhus Universitet og peger på lærerens vedvarende positive og korrigerende feedback, sikring af gode relationer og venskab i klassen, fremme af flowoplevelser i skolehverdagen, varierede undervisnings- og læringsformer, og tilstedeværelse af ”kontrolleret” humor i klasseværelset.

Positiv psykologi et vigtigt supplement i skolen
”Ikke kun voksne med gang i karrieren mærker det moderne livs udfordringer i form af stress, uro og konstante forandringer med permanent elektronisk tilgængelighed og stigende uoverskuelighed. Det er i høj grad en lige så stor del af børn og unges skoledag. Og det giver mange børn og unge massive problemer,” siger Frans Ørsted Andersen.

Ifølge Frans Ørsted Andersen er det netop derfor den positive psykologi i de senere år har vunder stor udbredelse med sit fremadrettede fokus på menneskelige styrker, læring og kreativitet, potentialer og ressourcer. Optimisme og tro på fremtiden er netop det, der karakteriserer positiv psykologi. Det handler om at udvide vores handlemuligheder. Dermed kan vi også forstå den positive psykologi som et supplement – ikke som en erstatning for noget andet.

Bogen henvender sig til lærere, lærerstuderende, studerende på efter- og videreuddannelse og ledere, der ønsker viden og værktøjer til at fokusere på elvens potentialer og ressourcer frem for begrænsninger.

Køb bogen på DAFOLO’s forlag.

Yderligere informationer
Lektor Frans Ørsted Andersen, E: fran@dpu.dk, M: 2946 4594