DPU

Familie, opdragelse og hverdagsliv

Viden og værktøjer om familie, opdragelse og hverdagsliv


Rapporter og e-bøger

Artikler fra magasinet Asterisk

Lektier skaber stress og ulighed

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om de negative konsekvenser ved lektier. Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studi

Curlingforældre er en myte

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om ISCAR konferencen. Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en

Et værdifuldt slid at være søskende

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om søskende. Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med

Far, mor & dukke

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om babysimulatorer. Babydukker er en fast del af seksualundervisningen i Grønland, hvor skoleelever i udskolingen

Tre bud på inklusion: 3. I skole med far og mor

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer tre. Familieklassen er et redskab til skabe inklusion – med et stort potentiale. Men det er langtfr

Kommentar: Adoption er en kærlighedsøkonomi

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om adoption. »Founded by love« er en adoptionsorganisations slogan og et eksempel på, at kærlighed præger italesættels

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om forskeres kamp for fred. Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske fo

Et ganske almindeligt ghettoliv

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om livet i ghettoen. Familier i ghettoen lever et liv på kanten, men de ser ikke sig selv som udsatte. Pædagoger s

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærern

Skal vi skærme børnene?

01.12.2012iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber i det pædagogiske arbejde, eller er det b

Viser resultater 11 til 20 ud af 33

Forrige 1 2 3 4 Næste

Nyhedshistorier fra DPU

30.01.2018 |

Børn skal blive smagsdommere

For 40 år siden var køkkenet de voksnes domæne. Den opfattelse gennemsyrede undervisningen i skolerne, forholdene hjemme i køkkenerne og de kogebøger, der blev udgivet til børn. Siden dengang har der imidlertid i Danmark været en revolution i vores pædagogiske idealer og i synet på børn, familier og madlavning. Det har radikalt ændret…

10.01.2018 |

Teknologi skal få flere børn ud i naturen

Når børn og unge i dag sjældnere og sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk: Den får børn til at sidde passive indendørs med blikket rettet mod skærmen. Nu skal et nyt forskningsprojekt med forskere fra DPU, Aarhus Universitet i spidsen vise, hvordan teknologien også rummer et kæmpe potentiale til at gøre børn…

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

Viser resultater 4 til 6 ud af 16

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

FORSKERE


Dorte Kousholt

Lektor
M
H bygn. D, 227
P +4561304990
P +4561304990

Eva Gulløv

Professor MSO
M
H bygn. D, 293
P +4587163916
P +4593508147