DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt lys på samarbejde og konflikter i hverdagens skoleliv

24.04.2018Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men de kommer med et forskelligt indblik og forskellige

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Viser resultater 5 til 4 ud af 4

Forrige 1 2

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

27.11.2017 |

Status over fem års inklusion

For ti år siden var inklusion et teoretisk begreb, der blev arbejdet med i skoleforskningen, og et pædagogisk ideal, som internationalt blev styrende for mange landes skoleudviklingsbestræbelser. Side

21.11.2017 |

Danske elever scorer højt på samarbejde i PISA

Både danske piger og drenge ligger langt over gennemsnittet, når det gælder problemløsning i samarbejde i PISA 2015. Det viser en ny rapport. Kun i 10 ud af 51 lande klarer eleverne sig markant bedre

07.11.2017 |

Danske skoleelever har størst viden om demokrati

Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at ingen lande klarer sig bedre end Danmark,

13.10.2017 |

Danskfagets læremidler lever ikke op til fagets formål

Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af

Viser resultater 9 til 12 ud af 164

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Når klasseledelse skaber trivsel

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i kl

Er stress den nye børnesygdom?

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og

Datavarehuset er åbnet

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Resultaterne af trivselsmålinger bliver offentliggjort og vurderet af professionelle såvel som foræl

Trivsel kan blive et tyranni

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Vi skal være opmærksomme på, at trivselsundersøgelser kan fremme bestemte normer og øge presset på d

Trivselsmålinger viser børns forventninger

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på

Viser resultater 11 til 15 ud af 145

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. (Digital) mobning på ungdomsuddannelser

      Kofoed, J. & Hansen, H. R.

      01/05/201601/07/2018

      Projekt

    2. Approaching Inclusion

      Hansen, J. H., Hedegaard-Sørensen, L., Morin, A., Molbæk, M. & Schmidt, M. C. S.

      01/01/201631/12/2019

      Projekt

    3. Ny viden om anvendelse af forskning i grundskolen

      Dyssegaard, C. B.

      22/12/201522/12/2016

      Projekt

    4. Coding and Creativity

      Berthelsen, U. D.

      01/11/201531/12/2017

      Projekt

    5. Klasseledelse og lærerautoritet

      Plauborg, H. & Knudsen, H.

      01/10/201531/10/2016

      Projekt

    6. Kvartersprojektet - en undersøgelse af børneliv i et københavnsk boligkvarter

      Clemensen, N., Kryger, N., Holm, L., Laursen, H. P., Dannesboe, K. I., Jørgensen, N. J., Mogensen, N. D., Kjær, B. & Winther, I. W.

      01/10/201501/12/2017

      Projekt

    7. Ph.d. Udsyn i udskolingen: Organisering og samarbejde

      Thomsen, R. & Poulsen, B. K.

      01/09/201501/09/2019

      Projekt

    8. Sprog og læring i skolens nye læringsrum

      Maslo, E.

      01/09/201530/06/2018

      Projekt

    9. Sexuality, Subjectivity and Society - the Role of Sexuality Education in School

      Roien, L. A., Simovska, V. & Graugaard, C.

      01/09/201530/01/2019

      Projekt

    10. Skolepsykiatriens opkomst i forbindelse med skolens differentieringsprocesser

      Hamre, B.

      01/08/201501/09/2017

      Projekt

    11. Skoler og institutioner som læringsrum for genanvendelse af husholdningsaffald

      Læssøe, J., Madsen, K. D., Jørgensen, N. J. & Jensen, A. S.

      25/05/201530/12/2016

      Projekt

    12. Ledelse i og af den målstyrede folkeskole efter reformen

      Juelskjær, M.

      08/04/201503/04/2017

      Projekt

    13. School Based Sexuality Education - a Review of Literature

      Roien, L. A. & Simovska, V.

      15/01/201504/01/2018

      Projekt

    14. Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekt

    15. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    16. Tænketeknologi til spatialiseret ledelse af rytmer og ruter

      Juelskjær, M., Falkenberg, H. & Larsen, V.

      01/09/201431/12/2016

      Projekt

    17. Børnefællesskaber og forældresamarbejde

      Kousholt, D.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    18. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekt

    19. EVALUERING AV FLERÅRIG SKOLEUTVIKLINGSPROSJEKT I UTSATTE OMRÅDER

      Juelskjær, M., Staunæs, D., Stiberg-Jamt, R. & Meltevik, S.

      01/05/201401/03/2017

      Projekt

    20. På sporet af den kapable lærer/kompetencenomade i didaktisk og organisatorisk omskiftelige spillerum: Tænketeknologier til kvalificering af didaktisk intentionalitet

      Iskov, T., Krejsler, J. B. & Lund, J. H.

      01/05/201431/12/2016

      Projekt

    21. Inklusion og forældresamarbejde

      Knudsen, H. & Khawaja, I.

      01/04/201401/04/2015

      Projekt

    22. Testing and school reform in Danish education: An analysis informed by the use of ‘the dispositive’

      Hamre, B., Kousholt, K., Staunæs, D. & Krejsler, J. B.

      01/04/201406/03/2016

      Projekt

    23. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekt

    24. Den sociale betydning af lektier

      Kryger, N.

      20/01/201431/12/2015

      Projekt

    25. fra husgerning, over hjemkundskab til madkundskab, fagområdets historie, filosofi og didaktik

      Benn, J.

      02/01/201430/12/2014

      Projekt

    26. AU ideas project: A study og attention practices

      Carlsson, M. S. & Ljungdalh, A. K.

      01/01/201431/12/2015

      Projekt

    27. Resiliens blandt danske skolebørn - gennem fredelig konfliktløsning, nysgerrighed og kreativitet

      Berliner, P., Nielsen, A. M., Kolmos, M. & Bovbjerg, A.

      01/01/201401/01/2017

      Projekt

    28. Følgeforskningsprojekt: Rekontekstualisering af skoleforskning – Fællesskabende læring, der overskrider dis-engagement, fravær og marginale elevpositioner

      Mørck, L. L., Rasmussen, M. S. & Hansen Lund, J.

      01/01/201423/12/2016

      Projekt

    29. IT-hjælpemidlers betydning for elevers læse-, skrive- og staveudvikling – med særligt fokus på elever med svage sproglige forudsætninger

      Petersen, D. K. & Arnbak, E.

      01/01/201401/01/2018

      Projekt

    30. Studier af betingelser for unges skabelse af (relativ) autonomi i relation til voksen-verdenen

      Kryger, N.

      01/10/201331/10/2015

      Projekt

    31. Panelundersøgelse om elevers inklusion og udvikling

      Dyssegaard, C. B. & Egelund, N.

      01/10/201301/11/2016

      Projekt

    32. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekt

    33. Afprøvning af de Nye Fælles Mål

      Bremholm, J.

      02/09/201331/03/2014

      Projekt

    34. Inklusion og det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere set i lyset af inklusionslovgivningen og Skolereformen

      Hamre, B.

      01/09/201301/12/2015

      Projekt

    35. Diagnoser som hæmmende eller retningsgivende for læringsstrategier

      Skovlund, H. & Hedegaard Jacobsen, B.

      01/08/201301/08/2014

      Projekt

    36. Elevernes egenproduktion og elevinddragelse

      Bremholm, J., Sørensen, B. H. & Levinsen, K. T.

      01/08/201301/01/2016

      Projekt

    37. Miniundersøgelse om børns syn på at gå i 2. klasse

      Broström, S.

      01/06/201315/10/2014

      Projekt

    38. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekt

    39. Programme for International Student Assessment 2015

      Dohn, N. B.

      20/05/2013 → …

      Projekt

    40. Learning-to-learn, dansk forsknings- og udviklingsprojekt

      Andersen, F. Ø., Klewe, L., Thousig, E. & Mejding, J.

      03/04/201325/11/2015

      Projekt

    41. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekt

    42. Anvendelse af kompenserende IT-hjælpemidler i folkeskolen: udbredelse og konsekvenser

      Petersen, D. K. & Arnbak, E.

      04/03/201304/09/2016

      Projekt

    43. Idrætsklasser - plads til idrætstalenter i den danske folkeskole

      Nielsen, J. C., Stilling Olesen, J. & Allerup, P. N.

      28/02/201330/09/2017

      Projekt

    44. PROMOTING HEALTHY EATING AND PHYSICAL ACTIVITY IN LOCAL COMMUNITIES

      Simovska, V. & Carlsson, M. S.

      19/02/201330/11/2018

      Projekt

    45. Undersøgelse af kommunernes omstillingsproces til øget inklusion i folkeskolen

      Tetler, S., Egelund, N., Dyssegaard, C. B., Hedegaard-Sørensen, L. & Morin, A.

      24/01/201318/03/2015

      Projekt

    46. Kvalitative forsøg med undervisningsdifferentiering - herunder undervisning af elever med særlige behov i den almindelige undervisning

      Langager, S., Tetler, S. & Baltzer, K.

      01/01/201331/01/2014

      Projekt

    47. Projekt 'Kvalitative forsøg med undervisningsdifferentiering - herunder undervisning af elever med særlige behov i den almindelige undervisning'

      Tetler, S.

      01/01/201321/01/2013

      Projekt

    48. Diagnostisering - på tværs af almenskole, PPR og psykiatri

      Morin, A.

      01/01/201301/01/2015

      Projekt

    49. Effektmåling af anvendelsen af digitale læremidler

      Bundsgaard, J. & Hansen, T. I.

      01/10/201231/05/2013

      Projekt

    50. 4-10 konsortiets følgeforskning vedr. faglig kvalitetsløft i matematik: Sociomatematiske normers relation til læringskulturen i matematik - Fagligt kvalitetsløft gennem et aktionsforsknings- og læringsprojekt

      Schmidt, M. C. S., Lindenskov, L. & Beck Tonnesen , P.

      01/05/201201/12/2013

      Projekt

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Rapport

    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport
    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport

    2016

    Tidsskriftartikel

    Rapport

    2015

    Rapport

    • Pettersson, M., Hansen, T. I., Kølsen, C., Bundsgaard, J., 2015, "Læreres praksis"Rapport

    2014

    Tidsskriftartikel

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2013

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    2012

    Tidsskriftartikel

    Rapport

    2011

    Bog