DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

Digital dannelse skal på skoleskemaet

07.03.2017Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

Læreres livsduelighed kræver mere lærdom

06.03.2017Danske lærere er rundet af en national værdibaseret uddannelsestradition. Denne tradition er udfordret af en global værdi- og præstationspædagogik. Men kombinerer lærere en global præstationsorienteri

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

02.03.2016 |

Aarhus Universitet inviterer til samarbejde om uddannelsesforskning

Landets største institution for uddannelsesforskning og landets største professionshøjskole stiller sig i spidsen for en national forsknings- og udviklingsindsats til gavn for dagtilbud og skole. Aarh

26.02.2016 |

Turboforløb kan gøre danske elever uddannelsesparate

En uge eller to med intensiv læring langt væk fra hverdagen kan være med til at styrke skoleelevers udvikling. Det viser en ny gennemgang af forskningen på området.

18.02.2016 |

Trivsel kan blive et tyranni

Voksende krav til skolen om bedre trivsel for eleverne kan ende som et velment tyranni, hvor den enkelte presses til at være positiv. Vi skal huske at rette blikket mod de institutionelle rammer og de

15.02.2016 |

Asterisk Live – skal vi dumpe karaktererne?

Fremtidens arbejdsmarked efterspørger ikke 12-tals-piger og -drenge. Det væsentlige bliver ikke, om man kan gøre det, der forventes, men om man formår at være kreativ og innovativ i sine løsninger på

Viser resultater 33 til 36 ud af 142

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Er æstetik en løftestang for læring?

01.03.2015Æstetiske læreprocesser og discipliner som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en snæver læringsdagsorden. Nu er æstetiske læreprocesser i stigende grad på vej ind i varmen. Med god gr

Lektier skaber stress og ulighed

01.12.2014Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studier viser, at lektier ofte fungerer som stress-faktor i familien og en oplæring til »det grænseløse arbejde«, skriver lektor Nie

Digitale elever er knap så indfødte

01.12.2014Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer. Men undersøgelsen udfordrer samtidig forestillingen om de digitale indfødte,

3 nye didaktiske arenaer: 3. Biblioteket genfødt til læring

01.12.2014I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handli

3 nye didaktiske arenaer: 2. Rør og gør er det nye museum

01.12.2014Knogler og flinteøkser i glasmontrer med alenlange tekster fanger ikke længere børns interesse. I dag formidler museer oplevelser, og det kræver didaktiske overvejelser at få læring ud af besøget, så

Viser resultater 41 til 45 ud af 123

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2011

    2010

    2007

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2016

    Tidsskriftartikel

    Rapport

    2015

    Rapport

    • Pettersson, M., Hansen, T. I., Kølsen, C., Bundsgaard, J., 2015, "Læreres praksis"Rapport

    2014

    Tidsskriftartikel

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2013

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    2012

    Tidsskriftartikel

    Rapport

    2011

    Bog