DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

PISA 2015: Stor fremgang for danske elever i matematik

06.12.2016For første gang ligger danske elever over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: læsning, naturfag og matematik. Især i matematik har de danske 15-årige klar

Kommentar: Kig på børn frem for diagnoser

05.12.2016 Med den nye udredningsgaranti er der en risiko for, at udredning og diagnosticering af børn bliver hastet igennem. Vi skal sikre, at børnene selv, deres familier og den praksis, der omgiver dem, også

Viser resultater 17 til 4 ud af 4

Forrige 1 2

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

25.01.2016 |

Pædagoger i skolen kan styrke børns læring

Pædagoger kan bidrage mere direkte til læringen i skolen, hvis lærere og pædagoger sammen udvikler en ny fælles didaktik og et fælles læringssyn, mener professor Stig Broström fra DPU, Aarhus Universi

En norsk rapport peger på, at fremtidens skole både skal lære eleverne mere i det enkelte fag – og mere om at lære, kommunikere, samarbejde, deltage, udforske og skabe.

11.01.2016 |

Skoleprofessor: Den danske folkeskole skal lære af Norge

Nutidens diskussion om folkeskolen foregår på fortidens præmisser, mener professor Jens Rasmussen fra DPU, Aarhus Universitet. Hvis elever skal rustes til fremtiden, bør danske politikere tænke og han

I Finland er sammenkoblingen af forskning, uddannelse og undervisning indlejret i det pædagogiske felt, og forskningsorientering er en naturlig del af læreres kernefaglighed.

04.01.2016 |

Finland kan vise vejen for den danske læreruddannelse

Den finske læreruddannelse sikrer sammenhæng mellem forskning, uddannelse og undervisning i grundskolen, og uddannelsen er derfor et forbillede for den danske læreruddannelse, mener lektor ved DPU, Aa

07.12.2015 |

Nye rapporter giver status på inklusion

Igennem de seneste tre år har Dokumentationsprojektet fulgt udviklingen i inklusionen i tolv kommuner. Nu foreligger de afsluttende rapporter, der peger på, at det går den rigtige vej med inklusionen,

Viser resultater 33 til 36 ud af 137

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Lektier skaber stress og ulighed

01.12.2014Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studier viser, at lektier ofte fungerer som stress-faktor i familien og en oplæring til »det grænseløse arbejde«, skriver lektor Nie

Digitale elever er knap så indfødte

01.12.2014Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer. Men undersøgelsen udfordrer samtidig forestillingen om de digitale indfødte,

3 nye didaktiske arenaer: 3. Biblioteket genfødt til læring

01.12.2014I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handli

3 nye didaktiske arenaer: 2. Rør og gør er det nye museum

01.12.2014Knogler og flinteøkser i glasmontrer med alenlange tekster fanger ikke længere børns interesse. I dag formidler museer oplevelser, og det kræver didaktiske overvejelser at få læring ud af besøget, så

3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning

01.12.2014I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handli

Viser resultater 41 til 45 ud af 122

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen.

2016

    2015

    2014

    2013

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. Projekt

    2. Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekt

    3. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    4. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekt

    5. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2016

      Projekt

    6. Projekt

    7. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekt

    8. Projekt

    9. Projekt

    10. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekt

    11. Projekt

    12. Projekt

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    Besvarelse af spørgsmål/høringer

    2015

    Tidsskriftartikel