DPU

Internationale undersøgelser - PISA, PIRLS, TIMSS, ICCS, ICILS

DPU er med til at gennemføre en række store internationale undersøgelser, der sammenligner skoleelevers færdigheder inden for en række fag og områder.

PISA - læsning, matematik og naturfag

PISA - Programme for International Student Assessment – er en international sammenlignende undersøgelse af 15-åriges færdigheder i læsning, matematik og naturfag, der gennemføres hvert tredje år af OECD. Den seneste PISA, PISA 2015, blev offentliggjort 6. december 2016.


PIRLS - læsning

PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study - er en international sammenlignende undersøgelse af læsning i 4. klasse. Resultaterne af den seneste PIRLS-undersøgelse, PIRLS 2011, blev offentliggjort december 2012. Den næste PIRLS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres december 2017.


ICCS - politisk dannelse

ICCS - International Civic and Citizenship Education Study - er en international sammenlignende undersøgelse af skolens arbejde med de unges politiske dannelse i det 21. århundrede. Den seneste ICCS, ICCS 2009, blev offentliggjort 22. november 2010. Den næste ICCS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres efterår 2017.


TIMSS - matematik og naturfag

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study - er en international sammenlignende undersøgelse i matematik og natur/teknologi, hvor Danmark deltager med elever fra 4. klasse. Resultaterne af den seneste TIMSS, TIMSS 2016, blev offentliggjort 29. november 2016.


ICILS - computer- og informationskompetencer

ICILS -International Computer and Information Literacy study - er en international sammenlignende undersøgelse af skoleelevers computer- og informationskompetence. Resultaterne af den seneste ICILS, ICILS 2013, blev offentliggjort 20. november 2014. Den næste ICILS gennemføres i 2018, og resultaterne offentliggøres vinter 2019.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

29.11.2016 |

Danske 4. klasseelever er bedre end gennemsnittet til matematik og natur/teknologi

En ny undersøgelse af 4. klasseelevers præstationer i fagene matematik og natur/teknologi viser, at danske elever klarer sig godt internationalt set, og at vi i Danmark har mange elever, der er meget dygtige til matematik. Men den negative sociale arv er fortsat stærk, og lærerne oplever mere støj og flere forstyrrelser i undervisningen.

02.06.2016 |

Konsortium har fået kontrakt på PISA 2018

Det er KORA, DPU, Aarhus Universitet og Danmarks Statistik, der kommer til at stå bag den danske del af PISA-undersøgelsen i 2018. Det står fast, efter at de tre organisationer i et fælles konsortium har vundet opgaven.

30.05.2016 |

Læringsmålsstyring skaber en OECD-skole

Indførelse af læringsmålsstyret undervisning er en afgørende ændring af skolen. Det er en del af en international tendens, hvor man omdanner alle skolesystemer til et globalt uddannelsesmarked, men konsekvensen er dårligere undervisning. Sådan lyder det i ny bog fra DPU, Aarhus Universitet.

Viser resultater 4 til 6 ud af 17

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

"Søren så en so. Mette så en ko. Søren og Mette lo." Begynder læseeventyret fortsat med de to?

01.04.2010Læsning kom på alles læber, da danske skolebørn i begyndelsen af 1990'erne skrabede bunden i en læseundersøgelse - og har været det lige siden, selvom vi har vundet terræn i de internationale sammenli

Viser resultater 11 til 11 ud af 11

Forrige 1 2

Working papers

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Forskere

Peter N. Allerup

Professor
M
H bygn. B, 105b
P +4587163682
P +4521653793

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Jan Mejding

Lektor
M
H bygn. B, 105c
P +4587163857
P +4561669089