DPU

Mobning og trivsel

Viden og værktøjer

Forskningsprojekter

  1. Projekt

  2. Konflikter om børns skoleliv

    Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

    01/09/201431/08/2017

    Projekt

  3. Projekt

  4. Projekt

  5. Projekt

Forskernes publikationer

2016

Tidsskriftartikel

Bidrag til bog/antologi

Lyd og/eller billed produktion (digital)

2015

Tidsskriftartikel

Bog

2014

Tidsskriftartikel

Antologi

Bidrag til bog/antologi

Andet bidrag

2013

Tidsskriftartikel

Antologi

Bidrag til bog/antologi

2012

Tidsskriftartikel

Ph.d.-afhandling

Poster

Paper

2011

Tidsskriftartikel

Ph.d.-afhandling

Bidrag til bog/antologi

Viden på video

Når mobning griber en skoleklasse

Forelæsning på Danskernes Akademi af Dorte Marie Søndergaard, professor DPU, Aarhus Universitet (2012)

 

 

Flere oplæg og forelæsninger

2016

2013

Forelæsninger fra Danskernes Akademi

Nyhedshistorier fra DPU

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

23.01.2017 |

Stress truer elevers læring og trivsel

Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en succes, som bør overføres til andre gymnasier, lyder det fra DPU-forskere bag ny rapport.

14.09.2016 |

Mobbeindsatser kan gøre ondt værre

En række af de redskaber, der bruges overfor mobning, kan virke stik imod hensigten. Det viser en ny ph.d. afhandling fra DPU. Forfatteren Stine Kaplan Jørgensen peger på, at der er brug for et kritisk blik på principperne bag skolers mobbeinterventioner og efterlyser et væsentligt uddannelsesløft af lærerne.

Viser resultater 1 til 3 ud af 14

1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Mobning kræver mere end fredagskage

01.03.2013»Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tidsrum, som ligger ’udenpå’ undervisningen som noget ekstra, man fylder på skoledagen eller indfører i skole

»Alle mennesker vil noget i livet«

01.09.2012 Lektor og klinisk psykolog Charlotte Mathiassen er optaget af at forstå mennesker i udsatte positioner i samfundet. Senest har hun været en del af et omfattende mobbeprojekt og undersøgt, hvordan mo

Overraskende mange er bange

01.06.2012Mobning trækker et angstspor efter sig. Elever, der bliver mobbet meget, har et overraskende højt angstniveau, lyder det fra forsker fra det omfattende mobbeprojekt eXbus.

Energizer 1: Zzzz! Put nu de børn

01.12.2011Unges træthed skyldes ikke ændringer i deres fysiologiske døgnrytme, men er socialt betinget af, at far og mor accepterer, at deres børn går for sent i seng, siger søvnforsker Poul Jennum.

Fra metaltræthed til mental træthed

01.12.2011Desværre slukkes begæret efter læring alt for tidligt for alt for mange unge. Allerede inden de har forladt folkeskolen, er de blevet skoletrætte. Vaccineret imod al fremtidig læring.

Skoleskyderi er dæmonisk rasen

01.06.2011Lars Geer Hammershøj ser nærmere på, hvad der kendetegner skoleskyderier som massakren på Columbine High School, og hvordan fænomenet hænger sammen med Søren Kierkegaards ‘dæmoniske rasen’.

Talent er ikke længere tabu

01.04.2010Ti til tyve procent af en børneårgang er langt mere begavet end gennemsnittet. Skolerne ved ofte ikke, hvordan de skal stimulere disse børn, der risikerer store sociale problemer. Lektor Poul Nissen f

Unge skærer sig til ro og kontrol

01.02.2010Psykolog Bo Møhl og ungdomsforsker Niels Ulrik Sørensen fortæller om unge cuttere, der bukker under for krav og forventninger - men selvskaden og risikoadfærden er også et forsøg at få kontrol over en

Bøger og rapporter om mobning

Hvad måler Campbell Collaboration?

Af Inge Henningsen, Helle Rabøl Hansen og Dorte Marie Søndergaard


School Bullying - New Theories in Context

Robin May Schott og Dorte Marie Søndergaard (editors)

Cambridge University Press 2014


Mobning gentænkt

Jette Raundahl Kofoed, Dorte Marie Søndergaard (red.)

Forlaget Hans Reitzel 2013


Mobning. Sociale processer på afveje

Dorte Marie Søndergaard, Jette Raundahl Kofoed (red.)

Forlaget Hans Reitzel 2009

Rapporter om børn og unges trivsel

Fortrolige voksne i de unges liv

Af Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindqvist og Jens Christian Nielsen

KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, 2015

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Lyd og/eller billed produktion (digital)

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2014

Tidsskriftartikel

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Andet bidrag

2013

Tidsskriftartikel

Forskere

Charlotte Mathiassen

Lektor
M
H bygn. D, 255
P +4587163947
P +4561863645

Dorte Marie Søndergaard

Professor
M
H bygn. D, 219c
P +4587163927
P +4526213093

Eva Silberschmidt Viala

Lektor
M
H bygn. D, 320b
P +4551443720
P +4551443720

Jette Kofoed

Lektor
M
H bygn. B, 343
P +4587163837
P +4524592724

Tine Basse Fisker

Ekstern lektor