DPU

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uholdbare.

01.05.2017 |

Fælles Mål kan skabe retning i undervisningen for både lærere og elever

Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal arbejde med i løbet af året. Arbejdet med Fælles Mål kan styrke evalueringer, teamsamarbejde og skabe fokus for eleverne. Men Fælles Mål er også forbundet med en række udfordringer, og nogle lærere…

23.01.2017 |

Stress truer elevers læring og trivsel

Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en succes, som bør overføres til andre gymnasier, lyder det fra DPU-forskere bag ny rapport.

Viser resultater 1 til 3 ud af 10

1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

En kamp om kernen

03.06.2016 Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne v

Privat lektiehjælp kaster sin skygge over Danmark

01.12.2015Privat lektiehjælp er en kæmpe skyggeindustri i Asien, men nu udfordrer skyggeundervisningen også det etablerede uddannelsessystem i Danmark. Er der grund til bekymring?

Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken

01.12.2015Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik, Jeremy Kilpatrick, besøgte i august DPU, Aarhus Universitet.

Viser resultater 1 til 3 ud af 12

1 2 3 4 Næste

Rapporter om nationale test

Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2016

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bidrag til bog/antologi

Encyclopædiartikel

Konferenceabstrakt til konference

2014

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Konferenceabstrakt til konference

2013

Tidsskriftartikel

Bidrag til bog/antologi

2012

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til rapport

2011

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til rapport

Forskere

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 2110, 238
P +4587163908
P +4521653749

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190

Peter N. Allerup

Professor
M
H bygn. B, 105b
P +4587163682
P +4521653793