DPU

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

22.10.2018 |

Nyt forskningsprojekt skal reducere antallet af svage læsere

Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov. Og forskerne skal have en dybere forståelse af børns skriftsproglige udvikling. Det er målene for et nyt forskningsprojekt med forskere fra DTU og…

17.09.2018 |

Reformer gør andet, end de lover

Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer skoler og dagtilbud.

05.12.2017 |

Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse

Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.

Viser resultater 1 til 3 ud af 15

1 2 3 4 5 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Datavarehuset er åbnet

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Resultaterne af trivselsmålinger bliver offentliggjort og vurderet af professionelle såvel som foræl

Trivsel kan blive et tyranni

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Vi skal være opmærksomme på, at trivselsundersøgelser kan fremme bestemte normer og øge presset på d

Trivselsmålinger viser børns forventninger

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på

Viser resultater 1 til 3 ud af 16

1 2 3 4 5 6 Næste

Rapporter

Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016


 

Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

ISBN 978-87-7684-628-2 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 1483, 549
P +4587163908
P +4521653749

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190