DPU

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

13.09.2016 |

Lærere oplever ikke nationale test som et brugbart redskab

For meget test-rettet undervisning og pres på især fagligt svage elever og for lidt viden om, hvordan testresultater skal fortolkes. En ny undersøgelse af nationale test i de danske skoler tegner et billede af et redskab, der ikke fungerer i praksis.

15.02.2016 |

Asterisk Live – skal vi dumpe karaktererne?

Fremtidens arbejdsmarked efterspørger ikke 12-tals-piger og -drenge. Det væsentlige bliver ikke, om man kan gøre det, der forventes, men om man formår at være kreativ og innovativ i sine løsninger på problemer. Sådan lød fremtidsdiagnosen ved Asterisk Live, der denne gang inviterede til en debat om karakterer.

24.09.2013 |

Om tidstyve og tidslommer

Den bærende værdi for vores opfattelse af tid i dag er effektivitet. Det er blevet et »lean«-mantra at minimere tidsanvendelse, uanset om der er tale om industriproduktion eller velfærdsydelser. Forskerkommentar af Pia Cort, lektor i læring, didaktik og uddannelse.

Viser resultater 7 til 9 ud af 11

Forrige 1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Når karakteren ikke rækker

01.12.2015Jagten på 12-tallet er mere intens end nogensinde blandt landets gymnasieelever. Samtidig eksperimenterer flere gymnasier med karakterfrie klasser for at lette presset på de unge.

Målinger kan give børn et bedre liv

01.06.2015Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe et mere retfærdigt uddannelsessystem. Det mener den anerkendte professor Jack Shonkoff fra Harvard University.

Curlingforældre er en myte

01.12.2014Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en myte. Faktisk bestemmer børn ikke særlig meget i en hverdag fuld af faste spisetider, sengetider og legeplad

Viser resultater 7 til 9 ud af 13

Forrige 1 2 3 4 5 Næste

Rapporter om nationale test

Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016

Forskere

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 2110, 238
P +4587163908
P +4521653749

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190

Peter N. Allerup

Professor
M
H bygn. B, 105b
P +4587163682
P +4521653793