DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktører og udviklingen af den globale uddannelsesindustri betyder. Sådan lyder det fra lektor Lejf Moos, der nu træder tilbage efter et kvart århundrede i…

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uholdbare.

01.05.2017 |

Fælles Mål kan skabe retning i undervisningen for både lærere og elever

Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal arbejde med i løbet af året. Arbejdet med Fælles Mål kan styrke evalueringer, teamsamarbejde og skabe fokus for eleverne. Men Fælles Mål er også forbundet med en række udfordringer, og nogle lærere…

Viser resultater 7 til 9 ud af 17

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Trivselsmålinger viser børns forventninger

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på

Fællesskabets test

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om fællesskab i skolen. Testkulturen i skolen skaber individualitet, men også konkurrence, der er farligt for fællesskabet.

En kamp om kernen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber. Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for pædagogikken

Viser resultater 7 til 9 ud af 20

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Rapporter

Talblindhedsprojektet. Rapport om udvikling af talblindhedstest og vejledningsmateriale

ISBN: 87-7684-563-X * Faglig rapport fra DPU, Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon 2018


Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber

Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner

ISBN: 87-7684-566-4 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2019


Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016


Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

ISBN 978-87-7684-628-2 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

Peter N. Allerup

Emeritus
M
H B, 105b
P +4521653793

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H 1483, 549
P +4587163908
P +4521653749

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Kristine Kousholt

Lektor
M
H D, 237
P +4587163795

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H D, 216
P +4587163835
P +4593508190